Hlavní obsah

Hon na Kodiaq: Sedmimístná SUV VW Tayron a Hyundai Santa Fe jdou po krku české rodinné hvězdě

Foto: Lukáš Kukla

Škoda Kodiaq je stálicí mezi rodinnými SUV, a to už druhou generací. Novinky od Volkswagenu a Hyundai jí však chtějí ukousnout kus popularity – mají na to?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ať už škodovky milujete nebo nesnášíte, těžko jim můžete upřít, s jakou precizností a pravidelností perfektně trefují ten správný poměr mezi praktičností a příznivou hodnotou. Ať už sáhnete po nejmenší Fabii nebo největším Superbu, vždy za své prachy dostanete povedené auto.

Takže když vybíráte rodinné SUV, je Kodiaq sázkou na jistotu. Je dost prostorný, propracovaný a pohodlný, má širokou nabídku výbav a motorů a k tomu záplavu chytře praktických řešení, která si vy i vaši nejbližší zamilujete. Loni si ho jen u nás pořídilo přes deset tisíc zákazníků – a tušíme, že nebyli zklamaní. Jenže co když se chcete od davu škodovkářů odlišit…?

Foto: Lukáš Kukla

Škoda Kodiaq 2.0 TDI x Volkswagen Tayron 2.0 TDI x Hyundai Santa Fe Hybrid.

Pak je tu třeba Santa Fe – a pojďme si říct, že s žádným jiným vozem nevystoupíte z davu víc. Hyundai hodil za hlavu všechny konvence a postavil velmi osobité auto (ačkoliv vlastně trochu připomíná dříve tak oblíbené Discovery 4), které se rozhodně nebude líbit všem.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina Kodiaqu je moc příjemným místem k životu, kde si užijete pohodlí, širokou výbavu i povedenou ergonomii (Smart Dials jsou perfektní vynález).

Těm, kterým ano, se bude určitě líbit i jeho interiér. Vlastně se bude líbit nejspíš mnohem víc lidem, protože jakkoliv jsou kabiny moderních škodovek fakt povedené (Všechno to začalo u Enyaqu, vzpomínáte?), ta v Santa Fe je ještě povedenější – působí prostorněji, luxusněji a vzdušněji (světlé pojetí s koženými sedačkami v tom dojmu určitě také hraje svou roli), o chlup snáz se do ní nasedá a uděláte si větší pohodlí.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina Santa Fe působí nejpohodlněji a nejvzdušněji. Světlé čalounění příjemné atmosféře hodně pomáhá. Povšimněte si samostatného panelu klimatizace.

To Tayron, který má v koncernové hierarchii zastupovat pozici luxusněji pojatého Kodiaqu (technika je jinak prakticky shodná), vypadá v téhle specifikaci trochu jako chudý příbuzný. Anatomické sedačky výbavy R Line jsou sice pohodlné a skvěle drží, jenže tmavá kabina vypadá spíš jako pojízdná kancelář než druhý domov. Jiné výbavy, zvlášť ta s dřevěným dekorem na palubce, dělají lepší dojem, ale pocitu usedlosti se nezbavíte. Ostatně co jiného byste u VW očekávali…?

Foto: Lukáš Kukla

Kabina Tayronu vypadá dost usedle, zvláště v téhle tmavé verzi. Ale právě to asi zákazníci od VW chtějí.

Santa Fe je nejpříjemnější dokonce i vzadu, kde najdete hned dva držáky na nápoje ve dveřích pro každého z dvojice pasažérů, šikovné háčky na zadní straně opěradel předních sedadel (navíc velmi pěkně zakomponované do grafiky přídě auta) a příhodněji umístěné USB konektory. Tak nějak se tu budete cítit více vítáni, ne pouze umístěni.

Foto: Lukáš Kukla

Všechna tři auta mohou být pěti- nebo sedmimístná, pouze Santa Fe je v nabídce i v šestimístné variantě se dvěma křesly ve druhé řadě.

Všechna tři auta můžete mít i v sedmimístné variantě, ale nečekejte praktičnost a prostornost MPV – zadní sedadla jsou spíš nouzová a prakticky zcela vymažou kufr (s takhle početnou rodinou prostě potřebujete dodávku, už se s tím smiřte). To testovaná pětimístná provedení nabízejí spoustu prostoru na bagáž i sportovní náčiní – konkrétně zhruba 900 litrů pro Škodu a VW a stále dostatečných 700 litrů pro Hyundai. Pod podlážkou Santa Fe navíc najdete šikovný organizér na drobnosti, Kodiaq a Tayron tam mají dojezdové kolo (to je u Santa Fe uchycené zespoda pod zadním nárazníkem) se subwooferem příplatkového audia uprostřed.

Foto: Lukáš Kukla

Pokud ze Santa Fe vyhodíte rolo a naložíte ho až po horní hranu sedaček, tak si budou kufry všech aut dost podobné. Jakmile si objednáte sedmimístnou verzi a vyklopíte třetí řadu, tak už vám z kufru žádného z vozů nic moc nezbude.

Koncernová auta ale kontrují přehlednějším a uživatelsky přátelštějším infotainmentem, který si navíc můžete do určité míry přizpůsobit svým potřebám (uspořádat si widgety a na lištu si připnout nejčastěji používaná tlačítka). Naopak se systémem Hyundai se budete muset víc sžívat a přizpůsobovat se budete spíše vy jemu – ale nebojte, ani s ním se nežije nijak komplikovaně.

Foto: Lukáš Kukla

Trvalo to, ale koncernový systém MIB3 je teď jedním z těch nejlepších na trhu. S infosystémem Hyundai se budete muset trochu sžívat.

Pojďme už konečně skočit za volant. I ten působí ze všech tří aut nejluxusněji v Santa Fe, stejně tak pohodlně houpavá a příjemně tichá jízda. To koncernová auta mají v základní variantě podvozek spíše tužší, což v kombinaci s velkými koly (20 nebo 21 palců) na českých silnicích nedělá úplně dobrotu. Takže jedna varianta řešení je zvolit menší průměr ráfku (začíná se u 17 palců) a nechat tlumení na gumách s vyšším profilem, druhá pak sáhnout po adaptivních tlumičích (ty Hyundai nenabízí), u nichž si můžete ladit charakteristiku výběrem z patnácti úrovní mezi plavným komfortem a tuhým sportem.

Foto: Lukáš Kukla

Všechny verze Santa Fe jezdí pohodlně, u koncernové dvojice zvolte raději menší průměr kol, k velkým kolům si nechte přibalit adaptivní podvozek DCC Pro.

Za tichost jízdy vděčí Santa Fe svému hybridnímu pohonu kombinujícímu benzinovou přeplňovanou šestnáctistovku s elektromotorem, dvouspojkovým automatem a pohonem předních, nebo všech čtyř kol. Díky tomu dokáže klidně plout ulicemi a plachtit po okreskách, a když pak nastartuje spalovák, pomáhá mu rekuperovanou energií k rychlejším reakcím a vyšší efektivitě. Díky tomu jezdíte za nějakých sedm litrů – plus minus podle trasy (dálnice za osm a víc, město a okresky pod šest) a toho, jak těžkou máte nohu (hybridu více svědčí plynulejší jízda než brzda-plyn).

Foto: Lukáš Kukla

Hybrid v Santa Fe je skvělý na běžné popojíždění po městě a jeho okolí, pokud ale často jezdíte dálky nebo taháte přívěsy, potřebujete diesel.

Tedy zhruba stejně jako s dieselem pod kapotou Kodiaqu nebo Tayronu, ten však dokáže být úsporný i při dálničních přeletech, bude mít přece jen větší zátah (jen se mrkněte na porovnání časů zrychlení z nuly na sto) a také utáhne víc na kouli – až 2,3 tuny, zatímco Santa Fe zvládne jen 1,1 tuny. V tom prostě diesel jen tak nic nenahradí. A tohle hledisko vám značně ulehčí výběr: Pokud potřebujete diesel, musíte sáhnout po koncernovém SUV, nikdo jiný (mimo prémiový segment) už nafťáky nenabízí.

Většina lidí ale nejčastěji jezdí krátké vzdálenosti po městě a jeho okolí a na to je dieselu škoda, jen si ho ničíte. Pro tyhle případy je hybridní pohon mnohem vhodnější. Všechny tři automobilky mají navíc připravenou plug-in hybridní variantu, přičemž ta od koncernu VW toho nabízí víc – čistě elektrický dojezd kolem 100 km místo cca 50 km u Santa Fe a DC rychlonabíjení k tomu.

Ukončit srovnávací test závěrem, že každé auto si najde svého zákazníka, je strašlivé novinářské klišé. Ale v tomhle případě platí. Hyundai se nám líbil asi nejvíc, na druhou stranu mnoha lidem se určitě líbit nebude, navíc má limity v podobě svého hybridního pohonu. Od Tayronu jsme čekali víc, ale pokud vážně nechcete Kodiaq, je to určitě alternativa – jen dobře zvolte variantu, aby se vám v kabině příjemně žilo.

Faktem však zůstává, že Kodiaq je stále nejlepší univerzál, povedené a neuvěřitelně praktické auto, které vás nebude ničím štvát. A čím déle s ním budete žít, tím větší radost vám bude dělat.

Cenové srovnání je ošidné, protože se bude hodně lišit podle vybraného motoru, pohonu, počtu sedadel a konkrétních výbavových prvků. V zásadě jsou ale ceny všech tří vozů podobné: Kodiaq a Tayron se slabšími motory a menší výbavou začínají na milionu, silnější Santa Fe je až od 1,1 milionu. A v závislosti na tom, jak se rozvášníte, může se cenovka vyšroubovat až na úroveň 1,5 milionu.

Technické údajeKodiaq 2,0 TDITayron 2,0 TDISanta Fe Hybrid
Motorpřeplňovaný vznětový čtyřválecpřeplňovaný vznětový čtyřválecřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 968 cm³1 968 cm³1 598 cm³
Výkon142 kW (193 k) při 3500–4200 ot./min.142 kW (193 k) při 3500–4200 ot./min.117 kW (160 k) při 5500 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1750–3250 ot./min.400 Nm při 1750–3250 ot./min.265 Nm při 1500 – 350 ot./min.
Elektromotor47 kW (65 k) a 264 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí158 kW (215 k) a 367 Nm
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňůautomatická dvouspojková, 7 stupňůautomatická dvouspojková, 6 stupňů
Pohonvšech čtyř kolvšech čtyř kolvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 816 kg1 876 kg2 025 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,8 s7,8 s9,8 s
Maximální rychlost220 km/h221 km/h180 km/h
Spotřeba (kombinace)6,0–6,6 l/100 km6,3 l/100 km6,9 l/100 km
Objem palivové nádrže58 l58 l67 l
Kola a pneumatiky235/45 R20235/45 R20255/45 R20
Rozměry (d/š/v)4758/1864/1657 mm4792/1853/16554830/1900/1720 mm
Rozvor2 791 mm2 788 mm2 815 mm
Objem zavazadlového prostoru910/2 105 l885/2 090 l711/2 032 l
Načítám