Článek
Nové sedmimístné SUV jménem Tayron vítají zákazníci velmi nadšeně, objednávkové knihy se prý podle Jakuba Šebesty, šéfa českého zastoupení Volkswagenu, utěšeně plní. Pokud vás tohle auto také zaujalo, ale potřebujete o něm vědět něco víc, jste tu zcela správně.
Co je Volkswagen Tayron?
I když nás ve VW vehementně přesvědčují, jak je Tayron zcela svébytný model, jde v jádru o prodlouženou verzi Tiguanu. Dříve se tahle sedmimístná varianta jmenovala Tiguan Allspace (a tvořila 55 % prodejů modelové řady Tiguan), nyní se u VW rozhodli dát mu vlastní jméno a svébytnější design (především v zadní části auta) – a něco málo navíc – aby se (komunikoval a) prodával ještě lépe.

Tayron je nový praktický fešák rodiny VW, přímo nahrazuje Tiguan Allspace.
Jak je velký?
Tayron je o 23 centimetrů delší než Tiguan (přesně tak zapadá mezi Tiguan a Touareg), z toho o poctivých 11 cm se prodloužil rozvor – je tak prakticky stejně velký jako Tiguan Allspace (s nímž má shodný rozvor). A také jako Škoda Kodiaq, které má Tayron přímo konkurovat.

Třetí řada je jen pro děti a spíš na kratší vzdálenosti, ale může se hodit…
Centimetry navíc umožnily vmáčknout dozadu třetí řadu sedadel, která je ale vhodná jen pro děti a spíš pouze v nouzových případech (pokud potřebujete opravdu sedmimístné auto, potřebujete větší nebo menší dodávku). Větší je samozřejmě i kufr, dokonce i se všemi sedmi místy zaplněnými zbývá pořád objem blížící se velikosti Golfu.

850litrový kufr a posuvnou zadní lavici však využije každý majitel.
Tiguan | Tayron | Kodiaq | |
---|---|---|---|
Délka | 4 539 mm | 4 770 mm | 4 758 mm |
Šířka | 1 859 mm | 1 852 mm | 1 864 mm |
Výška | 1 643 mm | 1 660 mm | 1 657 mm |
Rozvor | 2 680 mm | 2 791 mm | 2 791 mm |
Objem kufru | 652/1 650 l | 345/850/1 905 l | 340/845/2 035 l |
Čím se liší od Tiguanu?
Centimetry nejsou to jediné, také má jako první produkční VW osvětlená loga vpředu i vzadu (se světelnou lištou) a samozřejmě odlišný design protažené zádě. Přední světla navíc mohou mít techniku HD LED Matrix s 19 tisíci pixely pro dokonalé řízení světelného paprsku.

Digitální přístrojový panel a velký infotainment jsou v základu, za příplatek můžete mít ještě průhledový displej nebo větší displej infotainmentu.
Uvnitř se můžete těšit na 10,25palcový digitální přístrojový štít a nový infotainment běžící na 12,9palcovém, za příplatek 15palcovém, displeji natočeném k řidiči. Třetí displej bude výhledově přímo před spolujezdcem, zatím je tam prosvětlený dekor, který najdete i ve dveřích. Vypadá velmi vkusně, dokonce i v kombinaci s dekorem z pravého dřeva.

Prosvětlený panel spolu s dřevěným dekorem a koženým čalouněním dělají opravdu velkou parádu.
Jak jezdí?
Tayron se může pochlubit i akustickými skly (čelním a bočními vpředu), takže je jízda o kus tišší než v Tiguanu (o významné 4 dB). Na přání můžete mít adaptivní podvozek DCC Pro s dvouventilovou technikou (díky tomu jde samostatně regulovat tlumení a odskok) s 15 možnými úrovněmi nastavení mezi plavným komfortem a tužším sportovním naladěním. Ten si na českém asfaltu poradí dokonce i s 20palcovými koly, základní podvozek je ale spíš tužší a doporučovali bychom pro něj zůstat u 18palcových ráfků, aby to s vámi na rozbitém asfaltu moc nenatřásalo.

Tayron je díky akustickým sklům o poznání tišší než výchozí Tiguan.
Řízení je jinak snadné a Tayron se překvapivě ochotně skládá do zatáček, nepůsobí jako obří rodinná loď, kterou ve skutečnosti je. Dálkové cesty s ním budou utíkat jedna báseň. Za volantem je z něj cítit o trochu větší robustnost než u Kodiaqu, ale jinak jsou rozdíly naprosto minimální.

Buďte opatrní při výběru kombinace kol a podvozku: adaptivní podvozek DCC Pro snese na českých silnicích i 20palcová kola (stejně budou stačit devatenáctky), pro běžný podvozek bychom zůstali nejvýš u osmnáctek.
Jaké nabízí motorizace?
Už základní benzinový mild-hybrid 1,5l plně dostačuje – má solidních 150 koní a elektřina mu pomáhá k rychlým reakcím na plyn i překvapivé úspornosti (s trochou šikovnosti se vejdete do sedmi litrů). Pokud potřebujete víc síly, k dispozici bude i benzinový dvoulitr s výkonem 204 nebo 265 koní, který půjde kombinovat s pohonem všech čtyř kol.
Pokud často jezdíte dlouhé štreky nebo potřebujete za autem něco tahat (až 2 500 kg čili o tři metráky víc než Tiguan), má smysl uvažovat o turbodieselu 2,0 TDI. Ten základní s výkonem 150 koní je spojený pouze s pohonem předních kol, silnější 190koňový můžete mít i ve čtyřkolce.

Benziny, diesely i hybridy, pohon předních i všech čtyř kol – u Tayronu si pořád můžete vybírat z široké nabídky motorizací. Akorát manuál se už nekoná, jedinou možností je dvouspojkový automat.
Plug-in hybrid dostupný ve dvou výkonových variantách (204 a 272 k) má být ideálním spojením světa spalovacích motorů a elektřiny. Na tu ujedete až 123 km (s možností DC rychlodobíjení 40 kW), přitom nejste nijak omezení ani na delších cestách (v hybridním režimu ujedete na plnou baterii a nádrž až 850 km).
Kolik stojí?
Skromnější zákazníci si vystačí se základní výbavou Limited spojenou se 150koňovou mild-hybridní patnáctistovkou a sedmistupňovým DSG automatem (manuál už v Tayronu nedostanete) za 999 000 Kč – ten přitom má 17″ litá kola, LED světlomety, adaptivní tempomat, parkovací asistent a další asistenty, 3zónovou klimatizaci, 10,25″ přístrojový panel a 12,9″ infotainment, bezklíčové startování a mnoho dalšího.
Nejlevnější TDI pořídíte za 1 179 900 Kč (150 k a výbava Life), nejlevnější plug-in hybrid (204 k a výbava Life) stojí 1 236 900 Kč. Nejdražší verze se snadno přehoupnou přes 1,5 milionu bez započítání příplatků.

Aktuální ceník Volkswagenu Tayron (03/2025).
A co srovnání se Škodou Kodiaq?
Tahle dvě auta jdou přímo proti sobě, takže jejich srovnání dává smysl. Detailní závěry vám budeme moci poskytnout, až je postavíme přímo proti sobě. Zatím jen rychlé postřehy: Cenově jsou si obě auta velmi blízko a bude hodně záležet na konkrétní specifikaci (a nabídce od konkrétního dealera), které z nich vyjde cenově lépe.
Faktem je, že Kodiaq má hezčí interiér (a živější, pokud zvolíte světlejší kombinace s látkou), místo jednoho chytrého otočného ovladače má hned tři a nabídne celou řadu chytře praktických vychytávek, Tayron zase působí o něco bytelněji a důvěryhodněji (pokud rádi vysedáváte v pojízdných kancelářích) a můžete si ho efektněji vybavit. A zaručeně má lepší světla v podobě HD LED Matrix techniky, takže pokud často jezdíte za tmy, volba je jasná. Kodiaq zase kontruje sportovní verzí RS…