Hlavní obsah

Našli jsme ideální druhé auto do rodiny s cenou do 300 000 Kč, s nímž ušetříte desítky tisíc korun ročně

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Spolehlivé, celkem prostorné a praktické elektrické auto za tři sta tisíc? Opravdu se dá něco takového sehnat? Samozřejmě, že dá. Pokud máte kde nabíjet a vždycky budete mít klasické auto se spalovacím motorem jako zálohu a na dlouhé trasy, elektrický Soul splní roli druhého vozu v rodině perfektně.

Článek

„Potřebujeme domů druhé auto, protože nechci, aby mi žena tahala po městě šestiválcovou X5,“ zněl úvod konverzace se známým a čtenářem, který chtěl poradit s výběrem vhodného vozu pro manželku s automatickou převodovkou na denní cesty za povinnostmi do města. Ohledně techniky moderních aut s motory s přímým vstřikováním se ale tazatel vyjadřoval, politicky korektně řečeno, „velmi skepticky“.

Ptal jsem se na předpokládaný jízdní profil a nájezd, a když jsem zjistil, že víc než 50 km denně se tím vozem určitě nikdy nenajede, připomněl jsem mu, že existují i auta, která obávaný spalovací motor a dvouspojkovou převodovku vůbec nemají. Po několika dobře mířených otázkách nakonec pochopil, že nemá cenu zapírat, a drze se přiznal k tomu, že by mu vlastně elektromobil mohl dávat smysl. Jenže jaký si má koupit, když měl představu, že za městské auto pro ženu nechce dát víc než tři sta tisíc? A elektromobily přece stojí pořád tak půl milionu, nebo ne?

Jelikož je to ale člověk s vlastním domem a zásuvkou vedle parkovacího stání, myšlenku elektrického auta nezavrhl hned a vlastně mu začala být sympatická. Jenže pro spoustu lidí bez možnosti pohodlného a spolehlivého nabíjení je elektrické auto stále naprosto neakceptovatelnou kuriozitou. Ti si prostě vždycky koupí auto s primárním spalovacím motorem. Pokud ale máte kde dobíjet, mohl by vás ojetý Soul EV zaujmout.

Plnohodnotné elektro do 300 tisíc

Na test jsme si v Auto ESA půjčili elektrický crossover Kia Soul s elektromotorem o výkonu 81 kW, kapacitou baterie 30 kWh a pohonem předních kol. Atraktivně vybavený vůz z roku 2017 měl v době testu najeto něco málo přes 68 000 km a prodejce za něj chtěl 298 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Jako nový stál elektrický Soul skoro 900 tisíc korun, dnes ho můžete mít za třetinu původní ceny. Auto se zdravou baterií má před sebou ještě dlouhé roky naprosto spolehlivé služby s minimálními náklady na ujetý kilometr.

Elektrická Kia Soul není na českých silnicích žádná velká vzácnost a v inzerátech aktuálně najdete několik aut s cenami pod 300 000 Kč. Nejvíce ojetý kus má na tachometru 137 000 km, náš testovaný je zřejmě ten s nejnižším nájezdem. Vozy druhé generace ještě moc rozšířené nejsou, tam ceny startují u 600 000 Kč.

V cenové kategorii do 300 000 Kč je plnohodnotných elektromobilů relativně málo a spíše narazíte na Golf s malou baterií, případně VW e-up!, Fiat 500E či Nissan Leaf první generace. Občas sem spadne i Renault Zoe. Vozy s větší kapacitou akumulátoru a větším reálným dojezdem bývají už dražší a ceny rychle přelezou 400 tisíc korun. Modlu elektromobilistů, první ročníky Tesly Model S, už ale koupíte i za méně než 600 tisíc korun.

A jak si elektromobily a Soul stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Na základě našich zkušeností můžeme říct, že roste počet lidí, kteří chápou výhody nákupu ojetého elektromobilu a dokážou je využít ke svému prospěchu. Základní otázkou je jízdní profil nebo režim, v němž bude auto jezdit. Mnoho lidí ve městě i na venkově za den neujede zdaleka ani tolik kilometrů, kolik má jejich elektromobil dojezd. Některým zákazníkům z města dokonce ani nevadí, že nemají vlastní nabíječku. Udělají si dobrý přehled v nabíjecí infrastruktuře v okolí a dokážou optimalizovat náklady na elektřinu a čas, který nabíjení věnují, i při použití veřejné sítě. Nespornou výhodou, již svým majitelům přináší ojetý elektromobil, jsou mnohem nižší náklady na údržbu v porovnání s ojetým vozem se spalovacím motorem. A v porovnání s novým elektromobilem je to zase výhodnější pořizovací cena. Testovaná Kia Soul Elektro je skvělým příkladem všech těchto výhod.“

Slušné auto do města, na dálky to ale není

Výroba elektrické verze crossoveru Kia Soul začala v roce 2014 a vůz se prodával nejprve s baterií o kapacitě 30,5 kWh (27 kWh využitelných). V roce 2017 v rámci drobné modernizace pro modelový rok 2018 zvětšila Kia mírně baterii na využitelnou kapacitu 30 kWh. Motor vždy zůstal u parametrů 81 kW a 285 Nm, i když úpravy z roku 2017 přinesly o něco lepší zrychlení (9,2 s místo 9,5 s 0-96 km/h).

Nová druhá generace dorazila jako modelový rok 2020 s výrazně lepší, vodou chlazenou baterií o kapacitě 64 kWh a vyššími výkony (150 kW, 395 Nm, 0-100 km/h za 7,6 s).

Foto: Dalibor Žák

Na delší cesty s elektrickým Soulem první generace zapomeňte. I s větší baterií je realistická hranice dojezdu tak 150 km. Pak už se začnete potit, jestli dojedete.

Pro Kiu se jednalo spíše o experimentální model a skromné číslo 10 000 vyrobených kusů bylo překročeno v lednu 2016. Překvapivě největším trhem se stala Evropa s 6770 prodanými kusy (z toho více než polovina připadla na Německo). S ceníkovou cenou 870 000 Kč v roce 2018 nebyl Soul nejlevnější, ale i tak se řadil k dostupnějším plnohodnotným elektromobilům.

Automobilky musely nějak ospravedlnit vysokou cenu elektromobilů, takže tyto verze obvykle přicházely v plné výbavě. Elektrický Soul tak má užitečné tepelné čerpadlo, programovatelnou automatickou klimatizaci, vyhřívané sedačky a volant (zatraceně dobrá věc!), couvací kameru, dotykový infotainment s navigací a spoustu další rozmazlujících drobností, které nebývaly v konvenčních vozech této kategorie samozřejmostí.

Foto: Dalibor Žák

Kia Soul EV měla vždycky parádní výbavu a třeba vyhřívané sedačky a hlavně volant v chladu u elektromobilu oceníte. Topení elektrické verze nabíhá velice rychle a v autě je brzy příjemně. Díky tepelnému čerpadlu neklesá dojezd tak drasticky.

Trochu zamrzí jen obyčejné halogenové světlomety, ale to už bychom chtěli moc. A ještě ten samý den, co si Soul EV přivezete domů, vás začne příšerně vytáčet ta stupidní melodie, kterou auto vždy po „nastartování“ zahraje. Bohužel to nejde jednoduše vypnout někde v menu, ale prý by to mělo jít odpojit přes diagnostiku.

Soul je crossover mezi hatchbackem a malým SUV a asi má nejblíže třeba ke Škodě Roomster, i když není zas až tak praktický. Auto je to ale docela velké, prostorné a čtveřice dospělých se do něj vejde hravě. Nacpali jsme se sem dokonce v pěti včetně psa (i když nevím, jestli krysaříka, tedy bonsai dobrmana, lze vůbec za psa považovat).

Foto: Dalibor Žák

Soul není malé auto. Velikostí se řadí na vrchol segmentu B a připomíná spíše trochu menší Roomster. Pět lidí v nouzi odvezete, takže na rozvoz dětí do školek, škol a kroužků je to naprosto dostatečný vůz.

Jenže v takovém obsazení dynamika těžkého vozu s nepříliš silným elektromotorem dost utrpí. Ačkoli na papíře to nevypadá tak strašně, Soul EV není žádný drak a reakce na pedál „plynu“ je spíše vlažnější. Je tu jakýsi „kick-down“ či funkce boost, která na chvíli zvýší výkon, ale ani prázdné auto jen s řidičem není úsměvně rychlé jako některé jiné malé elektromobily.

Na svižné přesuny v normálním provozu to ale bude stačit a od semaforu vždycky vyrazíte rychle. Při rozjezdech z místa vás pak bude limitovat trakce předních pneumatik. Jen nečekejte, že od 80 km/h dál pojede auto nějak rychle. Předjet autobus už vyžaduje trochu plánování, asi jako u atmosférické dvanáctistovky. Rychlost je pak omezená na 145 km/h, ale aspoň že tak, neboť na dálnici se dá jet i tachometrových sto třicet a předjíždět.

Spotřeba je vyšší, ale i tak jezdí za málo

Při dynamické jízdě a rychlých dálničních přesunech ale příšerně roste spotřeba. Soul EV sám o sobě není příliš úsporné auto a zatímco jiné menší elektromobily umí jezdit za 12 až 14 kWh na 100 km bez velké snahy, Soul má docela problém dostat se pod 16 kWh na 100 km při běžném provozu. A pokud to každý den potřebujete vzít po dálnici, smiřte se s průměry blízko 20 kWh na 100 km. To je docela dost.

Foto: Dalibor Žák

Spotřeba kolísá podle stylu jízdy a jízdního profilu. Rychlejší dálniční přesuny znamenají průměry i přes 20 kWh / 100 km, ve městě se dá jezdit za 12 kWh / 100 km. Celkový průměr ale pod 16 kWh / 100 km už moc klesat nechce.

Foto: Dalibor Žák

Užitečnou funkcí elektromobilů je možnost nastavit si, kdy auto začne nabíjet. Stačí si zjistit, kdy vám spíná nízký tarif elektřiny, abyste měli každý kilometr ještě o kousek levnější. Při dnešních cenách elektřiny a paliv vychází každý kilometr se Soulem EV zhruba pětkrát levněji než v případě benzinové verze.

Plně nabité auto ukazovalo ráno dojezd nějakých 170 km a celkem se dalo po běžných denních cestách údajům věřit. Pokud víte, že denně víc než 100 km jezdit nebudete, vystačí vám baterie Soulu EV s velikou rezervou. Kdo se pak denně courá třeba jen dvacet kilometrů, tomu stačí nabíjet jednou za týden. Soul sice zvládá rychlonabíječku se standardem CHAdeMO o výkonu až 50 kW, ale malé baterii naprosto stačí domácí zásuvka (z ní si Soul vezme maximálně 2,3 kW).

I hodně vybitou baterii si tak dobijete za 12 až 13 hodin přes noc z běžné zásuvky. Za 8 hodin nabíjení natlučete do auta zhruba 18 kWh, tedy něco málo přes 100 km dojezdu. Pokud si necháte udělat domácí wallbox (nebo třeba u práce), tak pak lze nabíjet výkonem až 6,6 kW. A to máte za zhruba čtyři hodiny zase „plnou“.

Při současných cenách elektřiny zhruba 4 Kč za 1 kWh se dá se Soulem EV jezdit za nějakých 80 haléřů na kilometr, i když na něj budeme hodně přísní. V městském provozu s častým využíváním rekuperace a nízkými maximálními rychlostmi lze jezdit za nějakých 12 kWh na 100 km, a to pak dělá náklady zhruba 50 haléřů na kilometr. Benzinové auto by jezdilo při současných cenách paliv minimálně za tři koruny na kilometr, takže klidně můžete pro své následné kalkulace výhodnosti dosadit, že kilometr s elektrickým Soulem je přibližně pětkrát levnější než s benzinovým.

Foto: Dalibor Žák

„Kupte si elektromobil“ je pro lidi, kteří nemají kde nabíjet, knížecí rada. Pokud si ale můžete každý den takhle „píchnout“ auto u domu do zásuvky, nemáte co řešit. Jen musíte vědět, že více než 100 km denně jezdit nebudete. V porovnání s běžným spalovacím autem ale můžete při dnešních cenách paliv ušetřit ročně několik desítek tisíc korun.

S nájezdem 15 000 km ročně tak při hodně pesimistickém odhadu vyjde „palivo“ na 12 000 korun (spíše ale méně). U benzinové verze jste v tom ale za nějakých 45 000 Kč jen za benzin. Myslím, že ten rozdíl bude při takovém nájezdu ročně činit okolo 35 000 Kč, a to už je docela silný argument pro elektrické auto jakožto druhý vůz do rodiny určený především pro krátké cesty po městě a okolí. A to jsme ještě neřešili servis, kde se dají ušetřit další tisíce.

Jak na servis?

Se servisem tady moc práce mít nebudete. Oficiálně se prohlídky provádějí jen jednou za dva roky nebo po 30 000 km, kdy se mění brzdová kapalina a kabinový filtr. V plánu je pak už jen výměna chladicí kapaliny pohonu, ale to až po 210 000 km nebo deseti letech. Na zvážení je pak preventivní výměna oleje v převodovce po čtyřech letech nebo 60 000 km. V plánu to není, ale určitě se tím nic nezkazí.

Foto: Dalibor Žák

Elektrický pohon se nastěhoval tam, kde v běžném Soulu najdete spalovací motor. Auto je tedy také předokolka. Baterie je v samostatné schránce pod podlahou vozu. Servisně tu nebudete krom kabinového filtru a brzdové kapaliny řešit nic. Jednou za čas jen vyměníte chladicí médium pohonu a olej v převodovce.

Neřešíte tady každý rok oleje a filtry, neřešíte svíčky, rozvodové řemeny, ventilové vůle a spoustu dalších věcí, které se musí kontrolovat u spalovacích aut. Třeba spojku, setrvačník, EGR ventil, palivové čerpadlo, zapalovací cívky a jiné zlobivé drobnosti. Z toho vyplývá vrozená menší rizikovost elektromobilu jakožto ojetiny. Pokud necháte změřit stav baterie a auto jen prohlédnout po mechanické stránce, nešlapete do prázdna tolik jako se spalovacím autem.

Tady vás nemusí zajímat, jestli bývalý majitel včas měnil olej, tankoval kvalitní palivo, auto za studena šetřil a včas vyměnil rozvody nebo vodní pumpu. Elektromobily nejsou tak citlivá auta, pokud jde o zacházení. Ale zas jsou u nich jiná rizika, nejčastěji spojená právě s baterií jakožto jednoznačně nejdražším prvkem celého auta. Také je užitečné připomenout, že pravidelnými návštěvami servisu si Kia podmiňuje platnost prodloužené záruky na pohon. Před koupí proto ověřte, jestli je baterie stále pod zárukou.

Foto: Dalibor Žák

Ovládání Soulu EV je konvenční a potěší i klasický volič převodovky. Nemusíte si tak zvykat na nějaké specifické detaily. Řídí se jako každé jiné obyčejné auto s automatem.

Životnost baterií elektromobilů je velmi diskutované téma a ani první ročníky modelu Kia Soul EV se nevyhnuly hororovým historkám a poklesu „zdraví“ baterie pod 70 % ještě před překročením 100 000 km. Stejně jako u jiných aut i tady bývá problém s poklesem účinnosti jednotlivých modulů či spíše buněk. První dva ročníky měly 192 buněk v konfiguraci 96s2p (zajímavé je, že stejnou konfiguraci používal Nissan Leaf první generace), ročníky 2018 a 2019 měly 200 buněk 100s2p. Baterie Soulu EV má vždy osm modulů.

Podle VIN lze samozřejmě rozklíčovat, jestli kupované auto má ještě starší 27kWh baterii nebo už tu novější 30kWh. Pokud máme správné informace, tak by to mělo jít poznat i tak, že v 17místném VIN by na 10. místě mělo být písmeno J pro 30kWh baterii (to je i případ testovaného vozu), případně písmeno F (starší 27kWh baterie).

Ačkoli je baterie vozu Kia Soul EV chlazená pouze vzduchem, v našich zeměpisných podmínkách to nebude takový problém jako někde v Kalifornii nebo Dubaji. Auto si teplotu hlídá a v případě potřeby sníží výkon. U nás s tím ale opravdu problémy nejsou ani v létě a baterie se uchladí. V zimě pak auto sbírá odpadní teplo z baterie a elektrické soustavy k vytápění interiéru a důmyslně řešené tepelné čerpadlo nekrade v zimním provozu z dojezdu tolik. Při požadavku na vyšší výkon topení v chladných dnech ale počítejte s poklesem reálného dojezdu o zhruba 10 km. Zajímavost - baterie Kie Soul EV by měla fungovat až do -35 °C.

Foto: Dalibor Žák

Lepší jsou verze s větší 30kWh baterií jako v případě testovaného vozu. Starší typ baterie s kapacitou 27kWh byl choulostivější a rychleji degradoval. Pomalé domácí nabíjení životnosti baterie nesmírně pomůže.

Bolestí těchto prvních generací elektromobilů bývá neschopnost odolávat častým vysokým nabíjecím proudům u rychlonabíječek a také vysokým teplotám. Degradace baterií modelu Kia Soul EV bývá někdy opravdu velká, ale baterie se dá poměrně snadno změřit, a zjistit tak její celkový stav. Auta nabíjená pomalu přes noc ale tyto problémy nemívají a baterie prostě jen přirozeně stárne. Nejhorší jsou pro ně dlouhodobé odstávky v úplně vybitém stavu. Kia Soul EV tak klidně může mít i po 150 000 km baterii zdravou na více než 90 %. Ale to bývá spíše výjimka, hlavně u prvních ročníků se starší 27kWh baterií. Například z amerického trhu jsou zprávy od uživatelů, kterým baterie doslova umřela za tři až čtyři roky a byla měněna na záruku. Větší baterie dodávaná od modelového roku 2018 je o něco spolehlivější a odolnější.

Měnit celou baterii za nějakých 360 tisíc korun ale spíše nebudete. Je potřeba správně baterii diagnostikovat, určit vadné moduly (nebo jen buňky) a vyměnit případně jen právě tyto vadné moduly či menší buňky, jejichž životnost klesla k nule a tvoří pouze zbytečný odpor. Problematické je to pak s dostupností jednotlivých dílů. Kutilové si sice budou umět poradit, ale výměna jednotlivých modulů nebo buněk je práce pro specialistu. Ceny „repasovaných“ baterií se pohybují v přepočtu kolem 100 000 Kč, ale strašně záleží na tom, kolik se těch buněk či celých modulů měnilo.

Ale nestrašme. Prostě je potřeba nechat auto prověřit jako každou jinou ojetinu. Změřte stav baterie, technik servisu bude schopný odhadnout zbývající životnost a co to pro vás bude znamenat. I kdyby pár buněk mělo odejít, tak se nestane, že se Soul EV zastaví. Prostě klesne kapacita a auto nebude mít takový dojezd. Lze ale pochybovat, že to bude zas tak prožívat někdo, kdo denně najede jen pár desítek kilometrů a je zvyklý si každý večer pro dobrý pocit strčit auto do zásuvky. I kdyby po deseti letech nabídlo auto polovinu původního dojezdu, bude plno lidí, kteří si s dojezdem 70 až 80 km vystačí.

Nezapomínejte ale na to, že i elektromobil má klasický podvozek, pneumatiky, brzdy a karoserii. A to jsou věci, kterým je potřeba věnovat pozornost. Právě zrovna zavěšení a gumy u těžších elektrických aut trpí víc než u lehčích spalovacích příbuzných. Soul je sice kvalitní a odolný, ale běžně se tu na přední nápravě vyskytují vůle a na nerovnostech auto klepe a vrže. V tichém elektromobilu tyto pazvuky vyniknou víc. Brzdy budete měnit spíše kvůli korozi z nepoužívání než opotřebení. Občas na ně pořádně šlápněte, ať se obrousí.

Celkové hodnocení: Ojetá Kia Soul EV

Se spolehlivější a větší 30kWh baterií je elektrická Kia Soul vlastně velmi atraktivní auto, pokud potřebujete něco prostornějšího a většího na krátké cesty do města a jeho okolí, s cenou do 300 000 Kč je to po čertech dobrá nabídka.

Pokud má kupované auto zdravou baterii a celkově je v dobrém stavu, nemáte se čeho bát. Servisní náročnost těchto vozů je minimální, rizikovost ojetin rovněž a provozní spolehlivost vlastně velice vysoká. Jako druhé auto do rodiny dává Soul EV spoustu smyslu.

Já se bez mučení přiznám, že na nezbytné krátké cesty, kdy člověk prostě někam rychle musí skočit, ale je mu líto startovat svůj benzinový šestiválec, je nějaké takové auto naprosto skvělý vynález. Pokud můžete u domu v klidu nabíjet přes noc z obyčejné zásuvky, budete se Soulem EV, jakožto s druhým vozem v domácnosti, naprosto spokojení.

Načítám