Článek
V červnu se totiž po nějaké době vrátila možnost objednat si do Vitary (a S-Crossu) s přeplňovaným 1,4litrovým motorem automatickou převodovku. Ale než se k ní dostaneme, pojďme si nejprve udělat obhlídku interiéru. Nebojte, vezmu to rychle a stručně.
Přestože Vitara za těch 10 let na trhu prošla dvěma modernizacemi, uvnitř je její věk jasně znát. Někdy v dobrém, jindy v horším. K pozitivním vlastnostem patří například přítomnost fyzických ovladačů pro většinu důležitých funkcí významně zpříjemňujících ovládání, nebo infotainment, který toho moc nedokáže, ale zato potěší přehledností. Navíc umí bezdrátově Apple CarPlay a Android Auto. Fajn je také přehledný přístrojový panel s pěkně čitelnými analogovými budíky a malým displejem palubního počítače.

Interiér potěší řadou fyzických ovladačů. Kolíčky přepínání a nastavování funkcí palubního počítače ale působí zastarale a ergonomicky jsou nešikovné.
S palubním počítačem však souvisí jedna horší záležitost. Ovládá se totiž „tyčinkou“ vyčnívající z přístrojů, což je řešení nejen raritně zastaralé, ale hlavně nepříliš praktické. Kvůli každému úkonu spojenému s palubním počítačem tak musíte dát ruku z volantu a po kolíčku se natáhnout. A ani samotná práce s ním není moc příjemná.
Po „tyčince“ je potřeba sáhnout také v případě, když chcete vypnout otravné upozorňování na překročení povolené rychlosti, které tu stejně jako v ostatních automobilech různých značek funguje často nepřesně. Jeho deaktivace je navíc schovaná poměrně hluboko v nabídce palubního počítače.
Celkově Vitara nabízí interiér, který neohromí designovými výstřelky nebo přehlídkou výstředních materiálů. Tady dominují obyčejné plasty a jednoduchost, zpracování je ale dobré. Z auta je také hezký výhled, sedadla jsou pohodlná.

Vzadu je docela dost místa – určitě na poměry malých SUV.
Malé SUV potěší slušnou prostorností, vzadu se pohodlně usadí dva průměrní dospělí, kteří tu najdou dostatek místa ve všech směrech. Velikost kufru pak odpovídá zhruba malému hatchbacku, objem má 362 litrů.
Mild-hybrid s automatem vitaře sluší
A teď už tedy můžeme na ten automat. Pro jistotu připomenu, že Suzuki pro Vitaru samočinnou převodovku nabízelo už před červnovou změnou, bylo to ale pouze pro hybridní provedení (výrobce ho označuje jako Vitara 1.5 DualJet Strong Hybrid) s motorem o objemu 1,5 litru a výkonem 75 kW. V ceníku tuto verzi najdeme stále, jen musím podotknout, že nemá klasický automat, nýbrž robotizovanou převodovku. Ta navíc v případě hybridu představuje jedinou možnost, obyčejný manuál k dispozici není.
U druhé dostupné pohonné jednotky zákazníci tedy už mohou od června vybírat. Turbodmychadlem přeplňovaný mild-hybrid 1.4 BoosterJet je k dispozici buď s šestistupňovou manuální, nebo šestistupňovou samočinnou převodovkou. Volit lze i mezi pohonem předních, či všech kol. K nám na týden zamířila vitara s automatem a pohonem všech kol.

Automat se ovládá klasickou pákou, která je hezky po ruce. Jen škoda umístění manuálního režimu, který snadno aktivujete omylem poté, co netrefíte a přejedete režim „D“.
Návrat samočinné převodovky k zážehové jedna-čtyřce mimochodem souvisí s úpravou pohonných jednotek tak, aby vyhovovaly nejnovější emisní normě Euro 6e-bis. K tomu se váže ještě jedna zajímavá změna: mild-hybrid 1.4 BoosterJet kvůli tomu přišel o trochu maximálního výkonu. Zatímco dříve dával až 95 kW, nyní je to jen 81 kW. Nejvyšší točivý moment zůstal stejný.
Mild-hybridní řešení kromě spalovacího motoru zahrnuje elektromotor s funkcí startéru a generátoru, který je ke spalovacímu motoru připojen přes klínový řemen (plní i funkci konvenčního alternátoru). Vše doplňuje 48V lithium-iontová baterie, do níž se ukládá energie, která by jinak přišla nazmar, především při brzdění.
Uloženou energii pak elektromotor používá hlavně jako pomoc čtyřválci při zrychlování a částečně vykrývá prodlevu turbodmychadla. Funguje to docela hezky, mild-hybridní Vitara díky drobné elektrické výpomoci ochotně reaguje na plyn a působí příjemně živě. Dokonce bych řekl, že akceleruje lépe, než naznačují tovární technické údaje. Motor se navíc po většinu času projevuje mile kultivovaně, až ve vyšších otáčkách je trochu hlučnější.
Povedené je i spojení s automatickou převodovkou (jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem), která řadí logicky a hladce. Ve spojení s pohonem všech kol samočinná skříň nabízí plnou integraci s volbou jízdních režimů, které jsou kromě výchozího módu Auto tři: Sport, Snow a Lock.

Zavazadlový prostor moc velký není, objem 362 litrů odpovídá malému hatchbacku.
Ve sportovním nastavení převodovka udržuje vyšší otáčky pro dynamičtější jízdu (té mimochodem pomáhá i standardní přítomnost páček pod volantem pro ruční řazení), v režimech Snow a Lock zase upravuje strategii řazení pro co nejsnazší jízdu v terénu nebo náročných podmínkách.
A spotřeba? Po týdenním testu, zahrnujícím cestování po Praze, dálnicích i na okreskách, palubní počítač ukazoval průměr 6,4 l/100 km.
A taky se hezky řídí
Živé pohonné ústrojí doplňuje sympaticky naladěný podvozek, díky němuž se jízdní projev v zatáčkách skoro přibližuje klasickému hatchbacku. Vitara na zakroucené silnici působí jistě, hravě mění směr, skoro se nenaklání a celkově je skvěle ovladatelná. Snad jen řízení by mohlo být strmější.
Velmi slušný je také komfort, Vitara - i díky obutí o rozumné velikosti 215/55 R17 - dobře tlumí většinu nedokonalostí povrchu pod koly a působí sympaticky poddajně. Na velkých nerovnostech sice umí trochu poskočit, ale není to nic hrozného.
S pohonem všech kol navíc potěší zajímavými schopnostmi v terénu, k nimž přispívá světlá výška 185 mm, díky krátkým převisům slušné nájezdové úhly, krátký rozvor a také mezinápravová uzávěrka diferenciálu. Už to sice není terénní drsňák jako dřív, přesto projede víc, než byste od malého SUV čekali.
Suzuki Vitara i po 10 letech představuje příjemné auto, které podle mě v opravdu důležitých věcech skoro nestárne. Je docela praktické, umí být výborně vybavené a hlavně se moc hezky řídí. Mild-hybridní přeplňovaná jedna-čtyřka s automatickou převodovkou Vitaře také sluší, působí díky ní pěkně živě, kultivovaně, komfortně a je docela úsporná.
Stále také platí, že malé SUV od Suzuki představuje jednu z nejlevnějších cest, jak si pořídit nové auto s pohonem všech kol. Ceny Vitary startují na 552 900 Kč, čtyřkolka s jednotkou 1.4 BoosterJet pak startuje na částce 617 900 Kč. Za automatickou převodovku se připlácí 45 tisíc korun.
Testovaný vůz v druhé nejvyšší výbavě Elegance stojí 687 900 Kč.
Suzuki vám navíc v rámci aktuální podzimní akce nabídne k nové Vitaře (a S-Crossu) také prodlouženou záruku na 5 let, palivovou kartu v hodnotě 10 000 Kč, sadu zimních pneu na alu discích (v hodnotě 36 400 Kč) a přezutí – to vše komplet zdarma.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec, turbo, 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 373 cm³ |
Výkon | 81 kW (110 k) při 4 500 ot./min. |
Točivý moment | 235 Nm při 2 000 - 2 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 275 - 1 315 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,0 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 47 l |
Kola a pneumatiky | 215/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 185/1 775/1 600 mm |
Rozvor | 2 500 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 362 l/642 l |