Článek
Dvojice KIA/Hyundai do toho po letech technologického dohánění soupeřů pořádně šlápla a v oblasti elektromobilů je vyloženě předehnala. Ukázkovým příkladem je vlajková loď EV9, obří rodinné SUV doslova našlapané nejmodernější technikou.
Základem všeho je dedikovaná elektrická platforma (skateboardové šasi s bateriovým balíkem v podlaze a dlouhým rozvorem maximalizuje vnitřní prostor pro posádku a její bagáž) s 800V elektronickou architekturou umožňující superrychlé nabíjení výkonem až 210 kW (kterého díky automatickému předehřevu není problém dosáhnout i v chladnějším počasí).
Obří baterii s kapacitou 99,8 kWh (využitelná kapacita 94,9 kWh) umožňující dojezd až 563 kilometrů (platí pro dvoukolku, čtyřkolka zkrátí dojezd na stále velmi slušných 505 km) tak efektivně dobijete (10-80 %) zhruba za půlhodinku. To děti sotva dožvýkají svačinu a vy si přečtete maily a dopijete kafe.

Obří rodinné SUV dokáže být až překvapivě svižné, hlavně ale vyniká neuvěřitelně pohodlnou a tichou jízdou. A nebojí se ani dlouhých cest, které zvládá stejně svižně díky vysokovýkonnému nabíjení.
Výkonné není jen dobíjení, ale také elektrický pohon: Základní verze s pohonem zadních kol disponuje výkonem 203 koní a díky instantnímu točivému momentu 350 Nm působí živěji, než co naznačuje zrychlení na stovku za 9,4 sekundy. Testovaná čtyřkolka se dvěma elektromotory a výkonem 384 koní zvládne tutéž disciplínu za 5,3 sekund a pokud vám ani to nestačí, můžete sáhnout po vrcholné variantě GT s výkonem 508 koní, která dokáže v přímce prohánět i ostré sporťáky!
Kabina EV9 pak dává na odiv hned trojici propojených displejů (doplňkový čtvrtý v podobě head-up displeje promítaného přímo na čelní sklo uvidíte jen z místa řidiče, jinak je běžnému oku skrytý) – před řidičem je 12,3palcový přístrojový panel, uprostřed je další 12,3palcový dotykový infotainment a mezi nimi se krčí 5palcový displej rychlého ovládání klimatizace (její menu můžete pro lepší přehlednost roztáhnout přes celou obrazovku infotainmentu).

Hádanka: Kolik vidíte displejů? Správná odpověď je šest.
Infotainment je docela rychlý a přehledný zvlášť s ohledem na rozsah funkcionality, kterou nabízí. Má pochopitelně online data pro navigaci, ale také umí streamovat hudbu nebo zobrazovat videa, samozřejmostí je vzdálený přístup přes mobilní aplikaci a over-the-air updaty. Specialitou je NFC klíč, takže auto můžete odemykat a startovat svým telefonem (a sdílet digitální klíč i s dalšími členy rodiny).
EV9 je vyzbrojená také velkým balíkem senzorů podporujícími armádu elektronických systémů, které dbají o vaši bezpečnost, a jízdních asistentů, které vám mají umožnit za jízdy trochu relaxovat. Kia umí také šikovnou bezpečnostní vychytávku, kdy displej přístrojového panelu při aktivaci blinkru zobrazuje pohled kamery na dané straně – to abyste skutečně nepřehlédli auto v mrtvém úhlu.

Na digitální zrcátka se dá rychle zvyknout, ale připlatíte si za ně 35 tisíc korun (pouze pro vrcholnou výbavu GT-Line) a výhod… Upřímně není dost na to, aby jejich cenu dokázal obhájit. Navíc trochu komplikují couvání a paralelní parkování.
Ještě lepší přehled o dění kolem auta a za ním dávají digitální zpětná zrcátka. To prostřední má EV9 automaticky ve výbavě GT-Line – stačí ho přepnout do režimu displeje a hned díky pohledu zpětné kamery vidíte, co se děje za autem, i když by vám hlavy cestujících jinak clonily běžné zrcátko. Další kamery a displeje můžou nahradit klasická boční zpětná zrcátka. Ty nabízejí lepší obraz především za zhoršené viditelnosti (za šera nebo tmy ukážou víc detailů, ne jen bludičky čelních světel jiných aut), tak se tolik nešpiní a nerozšiřují tolik už tak dost široké auto.
Ale pokud se jimi nechcete vyloženě jen chlubit kamarádům, tak si je raději nechte ujít. Displeje sice mají na správném místě, kde by byla normální zrcátka, takže si na ně rychle zvyknete, ale na obraz musíte víc přeostřovat (to platí i pro středové zpětné zrcátko/displej). Navíc vás okrádají o prostorové vnímaní, což komplikuje také paralelní parkování a najíždění k obrubníku (část tohoto problému řeší 360° kamerový parkovací systém). To je trochu málo výhoda za vynaložených 35 tisíc korun (příplatek možný pouze k vrcholné výbavě GT-Line).
Na druhou stranu se tahle technická vychytávka v celkové ceně ztratí. Kia EV9 totiž začíná na částce 1 599 980 Kč, jenže to je za zadokolku s kratším dojezdem (až 443 km) v základní výbavě Air. Pokud chcete dlouhý dojezd (563 km), musíte si připravit alespoň 1 749 980 Kč. Za čtyřkolku ve vyšší výbavě Earth dáte minimálně 1 909 980 Kč, v testované vrcholné výbavě GT-Line pak dokonce 2 124 980 Kč. Pokud chcete ušetřit 50 tisíc korun, sáhněte po skladovém voze. A rychlík EV9 GT? Tak na ten si připravte 2 324 980 Kč.
| Technické údaje | Kia EV9 |
|---|---|
| Motor | 2× synchronní elektromotor |
| Výkon | 283 kW (384 k) |
| Točivý moment | 700 Nm |
| Převodovka | stálý redukční převod |
| Pohon | všech čtyř kol |
| Pohotovostní hmotnost | 2 569 kg |
| Akcelerace 0–100 km/h | 5,3 s |
| Maximální rychlost | 200 km/h |
| Dojezd | až 505 km |
| Kapacita baterie | 99,8 kWh (využitelná 94,9 kWh) |
| Nabíjení | AC 11 kW, DC 210 kW |
| Kola a pneumatiky | 285/45 R21 |
| Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 015/1 980/1 780 mm |
| Rozvor | 3 100 mm |
| Objem zavazadlového prostoru | 308 - 2 393 l + 52 l vpředu |







