Článek
Slavné jméno se vrací zpátky k životu, i když v úplně jiném podání. Kolikrát jsme to už za poslední roky viděli. Tentokrát se to týká Frontery, oblíbeného teréňáku z devadesátek a počátku milénia. Horká novinka už ale nemá žebřinový rám ani nezastavitelnou čtyřkolku a velké, silné motory, takže pragmatičtí fanoušci určitě pláčou smutkem.
Všichni ostatní však mohou jásat, protože znovuzrozená Frontera je přímým nástupcem neméně oblíbeného Crosslandu a oproti němu přináší mnoho výhod. Kromě dospělejšího a sebevědomějšího vzhledu je to především víc životního prostoru. Crossland uměl na svých 4,2 metru vykouzlit překvapivě útulný interiér, Frontera nabízí ještě o 17 cm víc (skoro 7 cm připadá na prodloužený rozvor) a inženýrům se povedlo takřka nemožné: Do kufru vmáčkli třetí řadu sedadel!

Vejde se sedm lidí do auta o délce 4,4 metru? Stěží, ale vejde…
Jenže ani oni si nic nenalhávají a rovnou říkají, že je určená jen pro malé děti a spíš na kratší trasy, Frontera přece jen není žádné MPV. Ale máte ji tam a můžete ji využít. A hlavně ji ani nemůžete vyndat. Jak si ji jednou objednáte (za příplatek 25 tisíc a pouze k vyšší výbavě GS), zůstane vám v kufru napevno a můžete u ní jen sklopit opěráky, abyste zvětšili objem kufru na solidních 460 litrů, sklopením opěradel druhé řady (dělených v poměru 60 : 40, lavice však není posuvná) dokonce až na 1 600 litrů.
Pojízdný hotel
Frontera umí vnitřním prostorem skutečně překvapit. 460litrový kufr rozšíříte na 1600 litrů a délku má dostatečnou na to, abyste si dovnitř hodili matračku a pohodlně v autě přespali. To je u kompaktního crossoveru dost výjimečné. Opravdu nevídané je pak statické zatížení střechy 240 kg (dynamické 75 kg), takže na střešní nosiče můžete přidělat stan a spát v něm ještě pohodlněji. To dělá z Frontery auto pro dobrodruhy.

240 kg na střeše? To moc malých aut nezvládne!
Posádka má přitom dostatek místa nejen na předních sedadlech (i když volant by potřeboval trochu větší podélný rozsah nastavení), ale i na těch v druhé řadě, kam se poměrně pohodlně usadí i dospělák. V kabině je dost šikovných odkládacích prostor, akorát za řešení držáku nápojů by někdo zasloužil přes ruce – elastická páska je sice cool prvek, ale vyšší hrnek neudrží, takže budete muset být opatrní, na co ho využijete.

Infotainment chybí v základní výbavě, místo něj dostanete jen držák telefonu. To je u auta za půl milionu docela ostuda.
To je ale jediný ergonomický prohřešek v jinak pěkně zpracované kabině. Před sebou máte 10″ informační displej s přehledným zobrazením a vedle 10″ dotykový infotainment (ale pozor, v základu je tu jen držák na telefon, infotainment je v balíku s parkovací kamerou, indukční nabíječkou a středovou loketní opěrkou za příplatek 27 tisíc, případně ve vyšší výbavě GS) s širokou online funkcionalitou a mobilní konektivitou, ovládání dál ulehčuje samostatný panel klimatizace.

Ve vyšší výbavě GS se můžete rozvalovat v ergonomických sedačkách Intelli-Seat. Jsou fakt pohodlné a příjemně větrají.
Také řízení je snadné – nejen kvůli podpoře armády jízdních asistentů, ale i proto, že Fronteru máte vždy jen s automatickou dvouspojkovou převodovkou, která dokáže řadit hladce a chytře, aby neotravovala. Ta je spojená s mild-hybridním přeplňovaným tříválcem 1,2l s výkonem 110 koní a 205 Nm nebo 145 koní a 230 Nm, což znamená rozdíl ve zrychlení na stovku dvě sekundy a v maximálce 14 km/h, to celé při cenovém rozdílu 40 tisíc korun.
Na elektrické vlně
Pokud vám tříválec nevoní, jedinou další alternativou je elektrická varianta. Její přední kola roztáčí 113koňový elektromotor s překvapivě nižším točivým momentem než u benzinové verze (124 Nm oproti 205 Nm), což ale kompenzuje bleskovými reakcemi a instantním zátahem. Přesto na stovku zrychlí o sekundu pomaleji (12,0 s oproti 11,0 s slabšího spalováku).

Frontera startuje s baterií o kapacitě 44 kWh umožňující dojezd až 305 km. Na podzim ale nabídku rozšíří ještě větší baterie 54 kWh s dojezdem až 405 km.
Baterie s kapacitou 44 kWh umožňuje dojezd až 305 km, což pro městské použití naprosto dostačuje. V říjnu navíc na český trh dorazí verze s baterií 54 kWh a dojezdem až 405 km, která rozšíří možnosti využití. Obě verze by se měly prodávat společně, na cenový rozdíl si ještě musíme počkat.
Klidně je ale můžete ušetřit, protože ani základní Frontera není žádný louda (a stejně s ní nebudete jezdit jako o závod) – hlavně díky podpoře 48V mild-hybridního systému, který umí krátkodobě přidat až 28 koní a 55 Nm. Také umí nasbíranou elektřinou pomáhat při plachtění nebo pomalém manévrování, čímž spoří palivo. V reálu tak není problém jezdit s Fronterou pod pět litrů na sto, jen si musíte zvyknout na trochu větší brzdící efekt elektromotoru rekuperujícího energii při každém povolení plynu.

Kromě elektřiny je jedinou další alternativou mild-hybridní tříválec spojený vždy s dvouspojkovým automatem. Vybíráte jen výkonovou verzi. Nic jiného. Zatím!
Frontera se Opelu vážně povedla - takhle malé, přitom prostorné a praktické auto jen tak neseženete. Akorát se musíte smířit s mnoha úspornými řešeními a kompromisy (Základ bez infotainmentu ve 21. století?!). Zvlášť v sedmimístné verzi, jejíž třetí řada sedadel nejde vyjmout. Ale za dané peníze je to velmi zajímavá nabídka. Tedy pokud vážně nechcete větší a praktičtější Dacii Jogger s širší nabídkou pohonů a podobnou cenovkou…
Opel nabízí základní Fronteru se slevou 60 tisíc korun, Frontera 1.2 Turbo 110 k ve výbavě Edition tak vyjde na 499 990 Kč. Jenže pokud chcete 10″ dotykový infotainment s navigací, musíte si připočíst 27 tisíc za balík Tech (k tomu dostanete audio se 6 reproduktory, indukční nabíječku telefonu, parkovací kameru a loketní opěrku), dalších 27 tisíc můžete vysolit za ergonomická sedadla s vyhříváním (k tomu dostanete vyhřívaný volant a čelní sklo a automatickou klimatizaci). Za 18 tisíc vám ocelové 16″ vymění za lité 17″.
Na ostatní verze se vztahuje sleva „jen“ 20 tisíc, takže silnější motor (145 k) v základní výbavě Edition pořídíte za 579 990 Kč. Vyšší výbava GS vyjde na 599 990 Kč (motor 110 k), resp. 639 990 Kč (145 k) a obsahuje navíc oba zmíněné balíky (infotainment, sedačky s vyhříváním a automatickou klimatizaci), navíc ještě 17″ litá kola (místo ocelových 16″), hlídání slepých úhlů nebo LED zadní světla a další. Pouze k ní můžete připlatit za sedmimístnou verzi (+25 tisíc).
Na elektrickou Fronteru musíte řádně přišetřit - i s masivní ceníkovou slevou 120 tisíc vyjde v základu Edition na 629 990 Kč, ve výbavě GS pak na 679 990 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový tříválec, turbodmychadlo + 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 100 kW (136 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 21 kW (28 k) a 55 Nm |
Systémový výkon | 107 kW (145 k) |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 344 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,0 s |
Maximální rychlost | 194 km/h |
Spotřeba WLTP (kombinace) | 5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 44 l |
Kola a pneumatiky | 215/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 385/1 795/1 635 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 597/1 634 l |