Článek
Místo původního čtyřválcového turbodieselu 2,2 CRDi je tak pod kapotou přeplňovaná benzinová šestnáctistovka s výkonem 160 koní doplněná 73koňovým elektromotorem. Místo 177 koní a 430 Nm dieselu máte pod pravým chodidlem na povel kombinovaný výkon 225 koní a 367 Nm. Díky tomu Staria zrychlí na stovku o dvě sekundy rychleji, i když maximálka klesla o 20 km/h.
Tolik strohá čísla, za volantem působí hybridní Staria ale opravdu živěji – především díky instantnímu točivému momentu elektromotoru (264 Nm). Ještě důležitější je, jak tiše a hladce se dokáže na elektřinu rozjíždět od semaforů a plachtit na rovinkách. Ve městě a na okreskách díky tomu funguje naprosto skvěle a dokáže udivovat spotřebou pod sedm litrů.

Hybrid funguje nejlépe ve městě a na okreskách, tam vás za plynulou jízdu odmění skutečně skvělou spotřebou. Jakmile ale auto naložíte a vyrazíte brázdit dálnice, je to už horší - s dynamikou i efektivitou. Ale jak často takhle skutečně jezdíte…?
Na dálnici už je to o trochu slabší, protože tam si hybridní část moc „nezahybriduje“, všechnu práci musí oddřít benzinová šestnáctistovka, která je na takhle velké, prázdné auto akorát dostatečná – což teprve až auto naložíte až po strop lidmi a jejich bagáží, to spotřeba vyskočí k devíti, deseti litrům. V kombinovaném provozu ale budete (s trochou citu a předvídáním) jezdit za podobných osm litrů, jako to uměl diesel. Zároveň se ale snížil objem nádrže o 10 litrů (kvůli umístění baterie), takže celkový dojezd hybridu bude cca o stovku kilometrů nižší (nicméně pořád dostatečných 800 km).
Na rozdíl od dieselu však za hybridní Starii vůbec nepřipojíte vozík (přitom diesel utáhl na kouli až dvě tuny) a byla ořezána také nabídka variant – už nemůžete mít manuál ani čtyřkolku, hybrid se nabízí pouze jako předokolka s automatem. Prostorové varianty už jsou také jen dvě, buď sedmimístný VIP salon (dva vpředu + dvě ředitelská křesla uprostřed + třímístná lavice vzadu) nebo devítimístný autobus (3 + 3 + 3). To spolu s nižší variabilitou interiéru (zapomeňte na snadno sklopná, posuvná a vyjímatelná individuální sedadla, tady můžete lavice posouvat a sklápět opěradla, při vyjímání ale musíte vzít do ruky nářadí a mít k ruce ještě jednu osobu, abyste je dostali z auta ven) dost omezuje možnosti využití Starie.

Luxusní sedmimístné uspořádání je skvělé jako VIP shuttle, devítimístný přepravník zase nahradí menší autobus. Ale verzi vyloženě přátelskou k rodině u Hyundaie nenajdete. Variabilita interiéru je navíc docela omezená.
Pokud vám ale právě takovéhle uspořádání vyhovuje a nelétáte neustále napříč Evropou po dálnicích, pak ve Starii najdete příjemného parťáka – pohodlně a kultivovaně jezdícího, snadno se řídícího s oporou sofistikovaných jízdních asistentů (upozornění na rychlost a nepozornost umějí být otravná, ale docela snadno je vypnete), skoro jako u osobáku.

Interiér je převzatý přímo z Tucsonu, ale potřeboval by osvěžit nasazením faceliftované verze, s tou se žije o poznání příjemněji. Jinak si tu ale nebudete mít vůbec nač stěžovat, ergonomie, zpracování a výbava je jak u osobáku.
Přímo z osobáku je převzatá kabina – konkrétně z Tucsonu, jenže verze před faceliftem. Takže tu máte dva 10,25palcové displeje, ale také ne úplně šikovný haptický panel ovládání klimatizace, který už v modernizovaném Tucsonu vyměnili za intuitivnější provedení s otočnými ovladači. Třeba se ho Staria také brzy dočká…
Hyundai Staria s přechodem na hybridní pohon přináší ještě o trochu víc kompromisů než dosud. Než si pro ni poběžíte, dobře si rozmyslete, jak ji budete používat, a v showroomu detailně prozkoumejte (omezenou) variabilitu jejího interiéru. Pokud vám ale sedne, tak si ji určitě užijete, protože Staria je prostorná a praktická, tichá a pohodlná, navíc je na ni jako na málokterou dodávku radost pohledět – vypadá sci-fi, a konečně tak bez chrochtání dieselu i jezdí.
Hyundai tak nyní nabízí Starii s jediným pohonem (HEV 225 k s pohonem pouze předních kol), vybíráte tak jen ze čtyř úrovní výbavy v devítimístném uspořádání (ceny se pohybují od 1 179 990 Kč po 1 369 990 Kč). Vrcholná testovaná verze je pouze sedmimístná v nejvyšší výbavě, a stojí tak 1 469 990 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm³ |
Výkon | 117 kW (160 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 265 Nm při 1 500 – 3 50 ot./min. |
Elektromotor | 54 kW (73 k) a 264 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 160 kW (225 k) a 367 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 275 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,2 s |
Maximální rychlost | 167 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 65 l |
Kola a pneumatiky | 235/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 253/1 997/1 990 mm |
Rozvor | 3 273 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 831/1 303 l |