Hlavní obsah

Sci-fi dodávka Hyundai nově bez dieselu. Co to Starii přineslo a o co přišla?

Foto: Lukáš Kukla

Staria vypadá tak sci-fi, až byste čekali, že jezdí čistě na elektřinu. Přitom jako správná (osobní) dodávka dosud sázela na konvenční turbodiesel. Nyní od něj však přechází na benzinový hybrid nabíjený jízdou (HEV), který dobře známe z Tucsonu nebo Santa Fe. Jak se ale hodí pro obří MPV?

Článek

Místo původního čtyřválcového turbodieselu 2,2 CRDi je tak pod kapotou přeplňovaná benzinová šestnáctistovka s výkonem 160 koní doplněná 73koňovým elektromotorem. Místo 177 koní a 430 Nm dieselu máte pod pravým chodidlem na povel kombinovaný výkon 225 koní a 367 Nm. Díky tomu Staria zrychlí na stovku o dvě sekundy rychleji, i když maximálka klesla o 20 km/h.

Tolik strohá čísla, za volantem působí hybridní Staria ale opravdu živěji – především díky instantnímu točivému momentu elektromotoru (264 Nm). Ještě důležitější je, jak tiše a hladce se dokáže na elektřinu rozjíždět od semaforů a plachtit na rovinkách. Ve městě a na okreskách díky tomu funguje naprosto skvěle a dokáže udivovat spotřebou pod sedm litrů.

Foto: Lukáš Kukla

Hybrid funguje nejlépe ve městě a na okreskách, tam vás za plynulou jízdu odmění skutečně skvělou spotřebou. Jakmile ale auto naložíte a vyrazíte brázdit dálnice, je to už horší - s dynamikou i efektivitou. Ale jak často takhle skutečně jezdíte…?

Na dálnici už je to o trochu slabší, protože tam si hybridní část moc „nezahybriduje“, všechnu práci musí oddřít benzinová šestnáctistovka, která je na takhle velké, prázdné auto akorát dostatečná – což teprve až auto naložíte až po strop lidmi a jejich bagáží, to spotřeba vyskočí k devíti, deseti litrům. V kombinovaném provozu ale budete (s trochou citu a předvídáním) jezdit za podobných osm litrů, jako to uměl diesel. Zároveň se ale snížil objem nádrže o 10 litrů (kvůli umístění baterie), takže celkový dojezd hybridu bude cca o stovku kilometrů nižší (nicméně pořád dostatečných 800 km).

Na rozdíl od dieselu však za hybridní Starii vůbec nepřipojíte vozík (přitom diesel utáhl na kouli až dvě tuny) a byla ořezána také nabídka variant – už nemůžete mít manuál ani čtyřkolku, hybrid se nabízí pouze jako předokolka s automatem. Prostorové varianty už jsou také jen dvě, buď sedmimístný VIP salon (dva vpředu + dvě ředitelská křesla uprostřed + třímístná lavice vzadu) nebo devítimístný autobus (3 + 3 + 3). To spolu s nižší variabilitou interiéru (zapomeňte na snadno sklopná, posuvná a vyjímatelná individuální sedadla, tady můžete lavice posouvat a sklápět opěradla, při vyjímání ale musíte vzít do ruky nářadí a mít k ruce ještě jednu osobu, abyste je dostali z auta ven) dost omezuje možnosti využití Starie.

Foto: Lukáš Kukla

Luxusní sedmimístné uspořádání je skvělé jako VIP shuttle, devítimístný přepravník zase nahradí menší autobus. Ale verzi vyloženě přátelskou k rodině u Hyundaie nenajdete. Variabilita interiéru je navíc docela omezená.

Pokud vám ale právě takovéhle uspořádání vyhovuje a nelétáte neustále napříč Evropou po dálnicích, pak ve Starii najdete příjemného parťáka – pohodlně a kultivovaně jezdícího, snadno se řídícího s oporou sofistikovaných jízdních asistentů (upozornění na rychlost a nepozornost umějí být otravná, ale docela snadno je vypnete), skoro jako u osobáku.

Foto: Lukáš Kukla

Interiér je převzatý přímo z Tucsonu, ale potřeboval by osvěžit nasazením faceliftované verze, s tou se žije o poznání příjemněji. Jinak si tu ale nebudete mít vůbec nač stěžovat, ergonomie, zpracování a výbava je jak u osobáku.

Přímo z osobáku je převzatá kabina – konkrétně z Tucsonu, jenže verze před faceliftem. Takže tu máte dva 10,25palcové displeje, ale také ne úplně šikovný haptický panel ovládání klimatizace, který už v modernizovaném Tucsonu vyměnili za intuitivnější provedení s otočnými ovladači. Třeba se ho Staria také brzy dočká…

Hyundai Staria s přechodem na hybridní pohon přináší ještě o trochu víc kompromisů než dosud. Než si pro ni poběžíte, dobře si rozmyslete, jak ji budete používat, a v showroomu detailně prozkoumejte (omezenou) variabilitu jejího interiéru. Pokud vám ale sedne, tak si ji určitě užijete, protože Staria je prostorná a praktická, tichá a pohodlná, navíc je na ni jako na málokterou dodávku radost pohledět – vypadá sci-fi, a konečně tak bez chrochtání dieselu i jezdí.

Hyundai tak nyní nabízí Starii s jediným pohonem (HEV 225 k s pohonem pouze předních kol), vybíráte tak jen ze čtyř úrovní výbavy v devítimístném uspořádání (ceny se pohybují od 1 179 990 Kč po 1 369 990 Kč). Vrcholná testovaná verze je pouze sedmimístná v nejvyšší výbavě, a stojí tak 1 469 990 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 598 cm³
Výkon117 kW (160 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment265 Nm při 1 500 – 3 50 ot./min.
Elektromotor54 kW (73 k) a 264 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí160 kW (225 k) a 367 Nm
Převodovkaautomatická dvouspojková, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost2 275 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,2 s
Maximální rychlost167 km/h
Spotřeba (kombinace)7,6 l/100 km
Objem palivové nádrže65 l
Kola a pneumatiky235/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)5 253/1 997/1 990 mm
Rozvor3 273 mm
Objem zavazadlového prostoru831/1 303 l
Načítám