Článek
Původní Renault 4 možná nebyl taková stylovka jako pozdější R5, pro značku však znamenal doslova přelom. Ekonomická krize a společenské změny přinutily všechny utáhnout si trochu opasky a francouzská automobilka na to zareagovala kompaktnějším a jednodušším hatchbackem, který si vyšlápl na tehdejší velké sedany.

Původní Renault 4 byl jeden z prvních hatchbacků. Jeho úsporné pojetí se trefilo přesně do potřeb doby, kdy si lidé museli utahovat opasky.
A uspěl! Lidé si ho zamilovali, proto vydržel ve výrobě neuvěřitelné tři dekády, za něž se vyrobilo víc než osm milionů kusů (zatímco R5 se za 25 let prodalo „jen“ 5,5 milionu kusů). Stejně tak by se z nové R4 mohl stát prodejní trhák, protože má na své straně celou řadu předností.
Předně R4 je fešák. Možná se do něj nezamilujete hned na první pohled jako do R5, ale jeho roztomilý kukuč spolu s propracovanými detaily (jen se podívejte na boční prolisy, elegantní řešení zadních dveří a okna za nimi nebo koncové lampy) a sebevědomějším postojem crossoveru mu dodávají vlastní charakter, který si po nějaké době jistě také zamilujete.

Renault 4 možná není takový fešák jako R5, ale pořád jde o moc hezké auto. S postupujícím časem se vám bude líbit víc a víc.
Taky proto, že R4 je prostě praktičtější. Zatímco do R5 se posádka tak akorát vmáčkne, tady najde víc životního prostoru na předních i zadních sedadlech, hlavně kufr představuje velký pokrok nejen svým skoro o sto litrů větším objemem přístupným rozměrnějším otvorem s velmi nízkou hranou zarovnanou s podlahou, o elektricky ovládaném víku nemluvě. Nakládat a převážet rozměrnější náklad bude v R4 naprostá hračka.

Kufr R4 má základní objem 420 litrů, což je skoro o sto litrů víc než u R5. Navíc má nízkou nakládací hranu a elektricky ovládané víko, což vám bude usnadňovat život.
Kabina je kompletně převzatá ze skvěle řešené R5 a ani tady k ní nemáme výhrady. Na dvojici 10palcových displejů běží velmi přehledný a intuitivní systém od Googlu, takže v něm najdete všechny oblíbené aplikace i bez nutnosti zrcadlení telefonu (což ale taky umí). Kromě stylového pojetí se nezapomnělo ani na ergonomii počínaje pohodlnou řidičskou pozicí přes snadné ovládání funkcí vozu (jediným tlačítkem vypnete otravné asistenty, klimatizace má vlastní ovládací panel a nechybí ani pádla pod volantem ovládající rekuperaci, která brzy dostane i R5) až po dostatek odkládacích prostor.

Kabina R4 je ergonomická a skvěle vybavená, navíc moc hezky zpracovaná, takže nemáte pocit, že by na vás Renault šetřil (a to u kompaktních aut není standardem). Pádla pod volantem ovládají rekuperaci, ale na kombinaci voliče převodovky, páčky blinkrů a ovládání rádia na pravé straně za volantem si budete muset chvíli zvykat.
R5 slaví sto tisíc!
Právě v těchto dnech slaví Renault důležitý milník, z výrobní linky v továrně ve francouzském Doiuai totiž sjel elektrický R5 s pořadovým číslem 100 000! A stačilo k tomu pouhých 15 měsíců.

Původního R5 se vyrobilo přes 5,5 milionu kusů, novinka pokračuje v jeho šlépějích, když překonala stotisícovou metu v prvních 15 měsících.
Technika elektrického pohonu je shodná s R5, což zahrnuje skromnější městskou verzi s výkonem 120 koní a dojezdem 308 km (baterie s kapacitou 40 kWh), nebo univerzální verzi s vyšším výkonem (150 k) a dlouhým dojezdem až 408 km (díky 52kWh baterii), ke kterému se díky kombinované spotřebě kolem 14 kWh/100 km nebude problém přiblížit.
Rozumný kompromis kapacity baterie a její hmotnosti (a ceny) umožnil udržet hmotnost R4 na uzdě (vejde se do 1,5 tuny) a auto tak působí hbitě a obratně, díky instantnímu elektrickému zátahu také příjemně živě, abyste se mohli proplétat líným městským provozem i svištět po okreskách.

Renault si s pětkou i čtyřkou pořádně vyhrál a z auta je to hodně cítit. Proto vám bude dělat radost!
Proti spíše sportovně laděné R5 je chování R4 dospělejší, jízda klidnější a plavnější. Díky tomu si snáz poradí s nástrahami českých silnic, i když se na oplátku v zatáčkách trochu víc naklání. Ne tak zběsile, aby drhnul klikami o asfalt jako původní R4, ale všimnete si. Vůbec to ale nevadí, aspoň se za volantem vyklidníte, budete si užívat pohodovou a tichou jízdu a možná přikousnete i bagetu, pokud jste si připlatili za šikovný držák (pouzdro na láhev červeného vína už bylo na designéry asi moc odvážné).
R4 je tak praktičtější, pohodlnější a trochu usedlejší variantou ke stylovému a rozvernému R5. Možná vás zprvu tolik nevezme za srdce, ale při delším používání si ho zaručeně zamilujete. A ještě se za ním po zaparkování rádi ohlédnete…
Ceník modelu Renault 4 začíná na částce 729 000 Kč (resp. 803 000 Kč za silnější verzi s delším dojezdem), což je o 50 tisíc víc než dáte za R5 (resp. o sto tisíc, protože na menší model se vztahuje akční sleva R5START). Ale za vyšší přidanou hodnotu jsou to dobře investované peníze.
| Technické údaje | |
|---|---|
| Motor | 1× synchronní elektromotor |
| Výkon | 110 kW (150 k) |
| Točivý moment | 245 Nm |
| Převodovka | stálý redukční převod |
| Pohon | předních kol |
| Pohotovostní hmotnost | 1 462 kg |
| Akcelerace 0–100 km/h | 8,2 s |
| Maximální rychlost | 150 km/h |
| Dojezd | až 409 km |
| Kapacita baterie | 52 kWh |
| Nabíjení | AC11 kW, DC 100 kW |
| Kola a pneumatiky | 195/60 R18 |
| Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 143/1 796/1 552 mm |
| Rozvor | 2 624 mm |
| Objem zavazadlového prostoru | 420 l |







