Článek
Porsche už nějaký čas avizovalo, že nová generace Macanu bude jen a pouze elektrická a v nabídce doplní současnou spalovací verzi. Ta se však s evropskými trhy musela rozloučit předčasně, paradoxně ne kvůli emisím, ale zpřísněným požadavkům na kybernetickou bezpečnost. Role nového Macanu na baterky byla rázem o to významnější…
Přebírám na jeden víkend klíčky a rovnou se pouštím do průzkumu. Zajímavé je, že zvenčí macany všeobecně působí velmi kompaktně, ale nenechte se zmást - tohle auto s délkou 4 784 mm přerůstá i Škodu Kodiaq! Jen rozvor má delší o více než deset čísel, přesto se Macan (stejně jako větší Cayenne) nabízí výhradně v pětimístné konfiguraci.
Když je řeč o konfiguraci, její možnosti jsou v případě nového elektromobilu snad nekonečné. Plejádu atraktivních barev interiéru doplňuje pestrý výběr odstínů v kabině… zatímco u „našeho“ kousku se zvenčí někdo držel při zemi (nenápadný modrý lak v kombinaci s elegantními jednadvacítkami), uvnitř se vyřádil červeným interiérem včetně zadních sedaček. No, nic pro introverty…

Zkosená záď ve stylu kupé, charakteristický světelný podpis v podobě vodorovné linky… rodokmen tohoto auta bezpečně rozpoznáte ve dne, v noci.
Z těch předních má potom posádka výhled na dvě až tři obrazovky (připlatíte-li si za tu před spolujezdcem). Uspořádání je vkusné, grafika i chod precizní. Chválíme tradiční tlačítka na volantu i fyzické ovladače pro nastavení teploty. Snad jen deaktivace asistenčních systémů by mohla probíhat snáze než na několik ťuknutí do středové obrazovky.
A Macan jako praktik? Slušných 540 litrů v kufru, solidní prostor v obou řadách, ale hlavně pohodlné sedačky, které vás podrží i při svižnějším tempu, ale pořád jsou především komfortní na dlouhých cestách. Volant má kulatý tvar (vtipné, že něco takového musíme vyzdvihovat, že?), s úzkým věncem navíc skvěle padne do ruky. A ano, vidíte správně, ručička hodin na vrchu přístrojové desky je pořád analogová… milá spojitost s historickými porsche.

Tohle není salónek nočního klubu, ale opravdu interiér nového macanu.
Elektrická platforma macanu nese označení Premium Platform Electric, Porsche ji sdílí například s Audi, ale komponenty podvozku si ladí samo. Jen při jeho sestavování můžete v konfigurátoru strávit několik hodin. Je totiž jen na vás, jestli zvolíte klasické „železo“, aktivní odpružení, vzduchový podvozek, řízení zadní nápravy a mnoho, mnoho dalšího…
Neméně výživné jsou jednotlivé varianty pohonu. Macan se nabízí ve čtyřech provedeních – základní zadokolku s maximálním výkonem 265 kW doplňuje trojice čtyřkolek.„Naše“ s výkonem 300 kW, silnější 4S má 380 kW a vrcholné Turbo 470 (!) kW. Tady mimochodem špičkovému výkonu sekunduje točivý moment 1 130 newtonmetrů. Fíha!

Pro uhlazenou karoserii si auto asi nezamilujete, jenže s koeficientem aerodynamického odporu 0,25 patří na špičku segmentu. A to je pro elektromobil klíčové.
Už naše porce je ale plně dostačující. Výkon 408 koňských sil a krouťák 650 newtonmetrů znamenají stovku za 5,2 sekundy a maximální rychlost 220 km/h. V kombinaci s jistotou pohonu všech kol (architektura však primárně preferuje zadní kola) tak dostáváte auto s vynikajícím odpichem z místa, konce obce i dálničního připojováku.
Baterie má využitelnou kapacitu 95 kWh a díky 800V architektuře ji můžete nabíjet výkonem až 270 kW. Ještě na padesáti procentech si baterka drží zhruba 200kW dobíjecí výkon, což není vůbec špatné. Z minima na 80 % ji za ideálních podmínek došťoucháte za zhruba 20 minut.

Zavazadelník vzadu doplňuje ještě přední 84litrová schránka. Hodí se třeba na dobíjecí kabeláž.
A když je dobito do plna, tabulky slibují dojezd až 613 kilometrů. V reálném světě nám macan při mixu města, okresek a dálnic baštil něco mezi 19 a 20 kWh/100 km, což znamená dojezd 475 až 500 kilometrů. Ale dlužno dodat, že jsme jej testovali v chladnějších dnech a dvojici elektromotorů nijak nešetřili. Spořílci by určitě zvládli jezdit za méně.
Lze vůbec elektromobilu vtisknout DNA Porsche? Už Taycan nám před lety ukázal, že ano. Macan je sice svou stavbou vyšší (navíc váží něco přes 2,3 tuny), ale kromě dynamiky vás potěší přesným řízením, jistým podvozkem a dobře dávkovanými brzdami. Vlastně se autu všechnu tu hmotnost v utažených zatáčkách daří docela dobře maskovat. Vaše drahé polovičky (Porsche se nijak netají, že Macan je velmi oblíbený coby mama taxi) zase ocení, že když auto přepnete do komfortního módu, je i na obouvaných jednadvacítkách příjemně pohodlné a tichounké.
Porsche Macan je precizně vyladěný elektromobil, který vás jen těžko bude něčím štvát. Na jedno nabití ujede dost, navíc je svižný, pohodlný a mile překvapí i v pořádném zápřahu. Pro už zmíněné mama taxi je vlastně elektřina smysluplnější než dříve nabízený šestiválec… a komu by snad vrněním doprovázená vůně benzinu chyběla, ten si jej pořád může pořídit ve vhodnější 911, no ne?
Tyto starosti budou mít hlavně zákazníci, kteří nemají hluboko do kapsy. Navzdory podzimnímu zlevnění macanů startuje elektrická verze těsně pod dvěma miliony korun. Naše motorizace stojí 2 095 000 Kč, ale jak už jsme si řekli, další statisíce můžete utopit v příplatcích. Jen pro připomenutí, spalovací macan začínal na 1,7 mil. Kč, 380koňovou V6 s objemem 2,9 litru šlo pořídit od 1,9 milionu. Takové auto už ale stejně vyškrábnete jen ze skladových zásob.
Technické údaje | Porsche Macan 4 EV |
---|---|
Motor | 2× elektromotor |
Výkon | 300 kW (408 k) |
Točivý moment | 650 Nm |
Převodovka | 1st. |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 330 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,2 s |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Dojezd | až 613 km |
Kapacita baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 270 kW |
Kola a pneumatiky | 255/45 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 784/1 938/1 622 mm |
Rozvor | 2 893 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 540 l (+84 l vpředu) |