Hlavní obsah

Nejprodávanější Porsche chce rozdrtit elektrickou konkurenci: Macan má parametry supersportu a dva kufry, prozradil i českou cenu

Foto: Porsche

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Být všestranným rodinným SUV, ale zároveň nabídnout nejsportovnější jízdní vlastnosti v dané třídě. Nová generace Porsche Macan si neklade malé cíle a míří rovnou na vrchol segmentu.

Článek

Druhá generace Porsche Macan se představuje deset let po uvedení předchůdce, na rozdíl od něj však novinku pohání výhradně elektřina. Zákazníci mají na výběr ze dvou variant – civilnější Macan 4 doplňuje surový Macan Turbo. Pojďme si je představit!

Cílem Porsche prý bylo vyvinout nejsportovnější model v daném segmentu. Vpřed jej žene nová generace trvale buzených elektromotorů na přední i zadní nápravě se solidními parametry. Už základní „čtyřka“ se nenechá zahanbit – s výkonem 408 koní a 650 Nm zvládne stovku za 5,2 sekundy a uhání maximální rychlostí až 220 km/h. To jsou čísla, která uspokojí i náročnější klientelu.

Ale nebylo by to Porsche, kdyby nevytáhlo ještě říznější eso z rukávu. Varianta Turbo má parádních 639 koní, mamutí krouťák 1 130 newtonmetrů a stovku zdolá za 3,3 sekundy! Na německém autobahnu pak můžete svištět až 260 km/h. Pro srovnání, nejrychlejší benzinový Macan GTS s výkonem 440 koní zvládá stovku za 4,5 sekundy a rozjede se až na 272 km/h.

Foto: Porsche

Elektrický Macan je rychlejší než ten benzinový.

Obě provedení disponují 100kWh baterií (využitelných je 95 kWh) a stojí na zcela nové platformě PPE s 800V architekturou. Ta umožňuje rychlonabíjení výkonem až 270 kW, z 10 na 80 procent to trvá jednadvacet minut a 100 km dojezdu máte nabitých za 4 minuty. Macan 4 slibuje s plně dobitou baterkou dojezd až 613 kilometrů, u silnějšího Turba je to pořád slušných 591 km. Takovým hodnotám pomáhá i propracovaná aerodynamická účinnost. Koeficient odporu Cx se povedlo stlačit na hodnotu 0,25, třeba i díky vzduchovým clonám pod světly či nízko posazené přední části.

Novinka může být vybavena vzduchovým odpružením (pro Turbo standard) s elektronicky řízenými tlumiči včetně dvouventilové technologie. Lepší mapa tlumičů vede k širšímu spektru nastavení mezi komfortní a sportovní jízdou. Vůbec poprvé má Macan také natáčení zadní nápravy s úhlem až 5 stupňů, díky čemuž se s autem snadněji manipuluje v užších prostorách a v dálničních rychlostech má více stability.

Foto: Porsche

Kabina je hodně digitalizovaná, ale Porsche slibuje vysokou ergonomii a snadnost ovládání. Uvidíme…

Vzhled vozu vychází z elektrického Taycanu. SUV může mít na přání Matrix LED světlomety a až dvaadvacetipalcová kola. Na délku má skoro 4,8 metru, rozvor si polepšil o 86 milimetrů na výsledných 2 893 mm. Designéři prý chtěli vozu vtisknout sportovní proporce, které podtrhává svažující se linie střechy ve stylu kupé.

Nový Macan má po vzoru některých dalších elektrovozů dva zavazadlové prostory – ten tradiční vzadu s objemem 530 až 1 348 litrů, který doplňuje tzv. frunk pod přední kapotou s objemem dalších 84 litrů. Ideální pro uložení dobíjecích kabelů či cenností, které nechcete nechávat na očích. Mimochodem, když na to přijde, zvládne auto táhnout přívěs o hmotnosti až 2 000 kilogramů.

Posádka ocení i další inovace – vpředu se sedí o skoro tři centimetry níže, zvětšil se také prostor pro nohy. Pracoviště řidiče je povědomé, skládá se z 12,6" zakřiveného přístrojového panelu a 10,9" centrální obrazovky. Poprvé systém disponuje head-up displejem s technologií rozšířené reality, která na přední sklo chytře promítá třeba šipky navigace, abyste snáze poznali, kam zatočit. Infotainment nové generace vozu jede na operačním systému Android Automotive a stahovat si do něj můžete aplikace třetích stran.

Tajemstvím už není ani ceník. Macan 4 startuje na částce 2 225 735 Kč, zatímco svalnatější Macan Turbo stojí od 3 059 092 Kč. Novinka má na co navazovat, vždyť první generace se za deset let existence prodalo po celém světě přes 800 000 exemplářů (ve světě se bude ještě nějakou dobu prodávat, ale v Evropě bude kvůli homologaci v oblasti kyberbezpečnosti jeho prodej končit). Bude obdobně úspěšná i elektrická verze? Nechme se překvapit.

Reklama

Načítám