Hlavní obsah

Nejkrásnější auto českých silnic je z Japonska: Lexus LC je úžasný se střechou i bez. Ale brzy bude po něm

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdo by to byl řekl, že jedna z nejusedlejších luxusních značek vypálí rybník všem zavedeným evropským premiantům a aristokratům a postaví jedno z nejkrásnějších aut moderní doby. No, jen se podívejte…

Článek

To je nádhera! Klasicky dokonalé proporce s dlouhou kapotou šmrncnuté klínovitým profilem typickým pro sporťáky, hladké plochy napnuté ostrými liniemi jako svaly viditelné pod upnutou košilí, k tomu propracované detaily, které byste mohli zkoumat celé hodiny – světla, zrcátka, sací otvory a mnoho dalších. Typická vřetenovitá maska spolu s „L-Finesse“ prvky samozřejmě nesmí chybět, ale tentokrát jsou velice citlivě zakomponované, aby tolik neřvaly do světa, ale spíš jen přitáhly pozornost. Je to prostě pastva pro oči.

Foto: Lukáš Kukla

Pokochejte se pohledem na tu nádheru. Pozor jen, ať si neposlintáte klávesnici nebo displej telefonu.

O to zajímavější, že s ní přichází právě Lexus a hravě trumfuje cokoliv, co právě nabízí zavedení němečtí, britští nebo italští soupeři – a to jak v podobě uzavřeného kupé, tak i otevřeného roadsteru. Přitom se první koncept objevil již v roce 2012 a produkce v prakticky nezměněné podobě se rozjela o pět let později. Fakticky před sebou tedy máme více než dekádu staré auto, které však stále vypadá, jako vize blízké budoucnosti tajně prchající z výstavního mola autosalonu. Jenže čas nezastavíte a konec jeho výroby se neodvratně blíží - a to si zaslouží rozlučku ve velkém stylu.

Nebo to pro nás byla aspoň záminka vyprosit si kupé a kabrio naráz, protože… to je prostě dvojitá nádhera. Fotograf běhá kolem se zápalem snaživého prvňáčka ve škole, a já mám tak spoustu času kochat se oběma auty a obdivovat odvahu Lexusu pustit je v téhle podobě do výroby.

Lehkovážný přístup

Aby LC netrpělo nadváhou, Lexus se pečlivě věnoval jeho konstrukci. Šasi hodně spoléhá na vysokopevnostní ocel, proto je tužší než u tolik obdivovaného supersportu LFA s karbonovým monokokem. LC pak využívá karbon (přesněji karbonem vyztužené plasty CFRP) na karoserii (střecha, vnitřní části dveří a víka kufru), další části jsou z hliníku (přední kapota, přední blatníky, vnější panely dveří, víko kufru).

Foto: Lexus

Karoserii tvoří mix lehkého hliníku a CFRP, pouze zadní panely jsou z plechu.

Což platí i pro interiér, který je povedenou kombinací kokpitu stíhačky a prominentního pánského klubu. Sedí se nízko a sedačka něžně, ale pevně objímá, nohy si můžete pohodlně natáhnout a volant přitáhnout k hrudníku – prostě skvělá pozice pro nadšené řidiče i relaxující cestovatele. Materiály jsou prvotřídní, zpracování mistrovské a pocit, který za volantem získáte, je naprosto neopakovatelný. Zvlášť když zmáčknete startovací tlačítko…

Foto: Lukáš Kukla

Trávit čas za volantem LC je skutečný požitek. Tedy až na práci s infotainmentem, který vám bude pít krev. Aktuálně je však k dispozici již modernizovaná verze LC s novým dotykovým infotainmentem, s nímž se žije mnohem, MNOHEM snáz.

Tím se totiž probudí k životu atmosférický osmiválec. Má sice masivní objem pět litrů a typickou koncepci V8, jeho basové brumlání se však liší od monster pod kapotou muscle cars, dokonce se nepodobá ani divočákům od AMG, sportovcům od BMW M nebo svalovcům od Audi. Na volnoběh působí vyrovnaněji a civilizovaněji, k červenému poli v sedmi a půl tisících se vytáčí hladce jako dokonale promazaný stroj, s rostoucími otáčkami nabírá jeho zvuk na síle a připomíná umírněnou a civilizovanou verzi nezkrotného LFA (čímž LC vlastně skutečně je).

Foto: Lukáš Kukla

Atmosférický osmiválec je dnes již skoro nevídanou záležitostí. Tenhle navíc patří výkonově, charakterově i zvukově k těm nejlepším!

Tahle bouřlivá symfonie, jejíž intenzitu ovládáte podle chuti pravým chodidlem, dokáže naprosto fantasticky zpříjemnit každou cestu – ať už je to nudná cesta pro rohlíky, dálková štreka napříč kontinentem nebo broušení zatáček zapadlé okresky. Ve všem LC exceluje, nevadí mu totiž poskakování po městě, kdy vám dopřeje komfort snadného ovládání a dobrého výhledu, na dálnici si užijete pohodlí skvěle naladěného podvozku a za volantem můžete i odpočívat, a když se pak silnice zúží a začne se kroutit, dostane se LC skutečně do varu…

Drtíte jeho motor ve vysokých otáčkách a pádly pod volantem mu předhazujete další kvalty, které s chutí schramstne, pak citlivě nabrzdíte, volantem precizně trefíte apex a na výjezdu pod plynem můžete nechat sklouznout záď – ten pocit jistoty a kontroly nad vším je u auta orientovaného primárně na svižné cestování skutečně výjimečný. LC má na délku skoro 4,8 metru a váží kolem dvou tun, ale dokáže to velmi dovedně maskovat a zapojí vás do hry jako skutečný sporťák.

Foto: Lukáš Kukla

Na klikaté silnici se LC pocitově smrskne a shodí pár metráků, takže ho dokážete vodit přesně a s radostí.

A to platí i pro roadster, i když na něj přece jen asi nebudete tak často tlačit (pak si totiž všimnete, že trochu kroutí) – jeho kouzlo spočívá v tom, že stáhnete střechu a užijete si sluneční paprsky a vítr ve vlasech (díky větrnému štítu ho není tolik)… a hlavně to basové burácení uslyšíte ještě zřetelněji a silněji.

Foto: Lukáš Kukla

Roadster umí také pěkně pelášit, ale větší potěšení je trochu zvolnit a užívat si slunečný den podbarvený nepřeslechnutelným burácením V8.

Obě auta jsou každopádně famózní v tom přinést vám do života radost z řízení. Není to ani tak o syrové rychlosti, protože stovka lehce pod pět sekund ve světě dnešních sporťáků za miliony nikoho z trenek nevystřelí, stejně tak okreskové hravosti není tolik jako u menších a ostřejších silničních střel, jenže… koho by to trápilo, když si hovíte v nádherném interiéru skvostného auta, které je potěšení řídit, a ještě větší potěšení je prošlápnout plynový pedál znovu a znovu a slyšet jekot těch osmi hrnků. To zapomenete dokonce i na ten příšerný infotainment s nešikovným ovládáním…

Lexus LC není dokonalé auto, ale i se svými chybami a nedostatky je prostě… dokonalé. Dává to smysl? Nemusí, stačí, že se vám líbí, protože takovou nádheru na čtyřech kolech jen tak neuvidíte. A věřte, že pohled na něj vám bude dělat radost pokaždé i po dlouhých letech – a co teprve to řízení. A zvuk! Je to prostě nádhera.

Jestli jste se do LC 500 zamilovali, tak hned vyždímejte ze svého účtu tři miliony a utíkejte k nejbližšímu dealerovi Lexus, aby vám zabookoval poslední výrobní sloty, protože LC se nevyhnutelně loučí a vážně už zbývá poslední šance si ho pořídit jako nové. Jestli to neuděláte, budete si to navěky vyčítat.

Technické údajeLC 500 kupéLC 500 roadster
Motorzážehový, vidlicový osmiválec, atmosférický, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem4 969 cm3
Výkon341 kW (464 koní) při 7 100 ot./min.
Točivý moment530 Nm při 4 800 ot./min.
Převodovkadesetistupňová automatická
Pohonzadních kol
Provozní hmotnost1 965 kilogramů2 055 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,7 sekundy5,0 s
Maximální rychlost270 km/h
Spotřeba (kombinovaná)11,5 l/100 km11,7 l/100 km
Objem palivové nádrže82 litrů
Kola a pneumatiky245/40 R21 vpředu, 275/35 R21 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 770/1 920/1 345 milimetrů
Rozvor2 870 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru197 litrů149 l

Reklama

Načítám