Hlavní obsah

Na práci, pro rodinu i záliby. Citroën Berlingo s dieselem je sympaticky všestranné auto za rozumné peníze

Foto: Lukáš Kukla

Zájemci o praktické, prostorné a úsporné auto za rozumné peníze to dnes nemají snadné. Výběr totiž není zrovna široký. Záchranu mohou představovat osobní dodávky, třeba ty koncernu Stellantis, mezi něž patří také Citroën Berlingo.

Článek

Tato stálice mezi osobními dodávkami, která díky variabilnímu a vzdušnému interiéru dokáže zastat i roli rodinného MPV, zůstává v nabídce ve dvou velikostních provedeních. Standardní M je dlouhé 4 403 milimetrů a má 2 785mm rozvor, větší XL se chlubí délkou 4 753 mm a 2 975mm rozvorem. Větší Berlingo také můžete mít jako sedmimístné.

K nám se tentokrát dostalo klasické „emko“, a to ve slušně vybavené verzi Max, s příplatkovým paketem XTR (stojí 18 tisíc a zahrnuje například deflektory předního a zadního nárazníku, červené doplňky, 17palcová hliníková kola Topaz a zejména specifický interiér, k němuž se ještě dostanu) a s turbodieselem o výkonu 96 kW.

Dodávku nezapře, interiér přesto zaujme

Uvnitř Berlinga XTR se prakticky střetávají dva světy. Na jedné straně tohle auto nezapře částečně dodávkový původ, na druhé však zaujme také několika více či méně sympatickými detaily.

Užitkové kořeny prozrazuje zejména štědré využití obyčejného a nepříliš pohledného plastu, typická je pro dodávky také vyvýšená a do prostoru vystupující středová konzola s řadičkou manuální převodovky.

Foto: Lukáš Kukla

Citroën Berlingo nezapře „užitkový“ původ, přesto nabízí moderní technologie. Má například digitální přístrojový panel a svižný a přehledný infotainment.

Do skupiny interesantních prvků, které plastovou šedivost částečně nabourávají, pak můžeme zařadit zajímavé vícebarevné čalounění nebo modro-šedý dekor palubní desky, který se nachází i ve výplních dveří. Obojí je součástí právě zmíněného paketu XTR.

Z pohledu uživatelské přívětivosti Berlingo každopádně představuje příjemné vozidlo. Je z něj hezký výhled, nabízí moderní technologie a přehledný infotainment, díky fyzickým tlačítkům se snadno ovládá, je v něm spousta místa, řadicí páka je díky svému umístění krásně po ruce a hlavně - tohle auto disponuje obrovským množstvím odkládacích prostor.

Testovaný kousek byl navíc vybaven balíčkem Modutop, který kromě panoramatického střešního okna s elektrickou sluneční clonou obsahuje odkládací podélný průhledný středový panel s podsvětlením (o objemu 14 litrů) a zejména velice šikovnou stropní schránku o objemu 60 litrů, která je přístupná z druhé řady sedadel i ze zavazadlového prostoru.

Foto: Lukáš Kukla

Testovaný exemplář dostal příplatkový balíček XTR, jehož součástí je třeba dekor na palubní desce.

Hodně místa najdou cestující také vzadu na třech samostatných sedadlech, k nimž je díky velkým posuvným dveřím skvělý přístup. A nechybí ani velký zavazadlový prostor. Pod plato pobere 597 litrů, po strop dokonce 983 litrů. Kufr je navíc nejen objemný, ale také docela dlouhý, hluboký a dost široký. Velkorysý přístup zajišťují obrovské dveře, které jsou však současně dost těžké, takže především zavírání vyžaduje trochu víc síly.

Především úsporně

Berlingo v osobním provedení si můžete objednat jako benziňák, nafťák nebo elektromobil. V případě dieselu je na výběr ze dvou variant turbodmychadlem přeplňovaného 1,5litrového čtyřválce - slabší poskytuje 75 kW, silnější pak 96 kW. V obou případech standard představuje šestistupňová manuální převodovka, pouze výkonnější diesel může být spárován s osmistupňovým automatem.

Nám do testu dorazil silnější nafťák s manuálem. A zanechal vcelku pozitivní dojem. Kultivovanost sice není jeho silnou stránku, turbodiesel v našem autě se totiž pravidelně projevoval zvláštním drnčením, ale má zase jiné přednosti. Třeba solidní zátah v ideálních otáčkách.

Foto: Lukáš Kukla

Kufr je vyloženě velký, navíc potěší dokonalým tvarem, k němuž přispívá hranatá karoserie.

Charakter totiž odpovídá klasickému menšímu turbodieselu: v nízkých otáčkách se mu pracovat nechce, pak se dostaví zřetelný zátah, na který ve vyšších otáčkách navazuje „únava“ - a tedy nechuť předvést cokoli zajímavého.

Celkový dojem z dynamiky tu navíc ovlivňuje obsazení vozu. S prázdným autem motor hýbe dostatečně, v plném obsazení a s naloženým zavazadelníkem je projev výrazně slabší. Za loudy sice ani potom nebudete, dokonce i do levého pruhu na dálnici se budete moci v klidu vypravit, ale třeba předjíždění už je potřeba si plánovat. Řazení je typicky francouzské, tedy takové trošičku gumové, ale s trefením kvaltů jsem problémy neměl. Líbilo se mi naladění spojkového pedálu.

A potěšila mě spotřeba, po týdenním testu, který jako vždy zahrnoval použití v rozličných podmínkách, palubní počítač ukazoval průměr 5,9 l / 100 km.

Foto: Lukáš Kukla

Cestující na zadních sedadlech potěší skvělý přístup i spousta místa.

Příjemné je i samotné svezení. Berlingo představuje docela pohodlné auto s poddajným podvozkem, jehož účinek ještě zvyšují měkká sedadla. Řízení je lehké, takřka bez zpětné vazby a se spíše dlouhým převodem, což však v tomto případě ničemu nevadí. Ani to, že s osobní dodávkou brzy narazíte na nedotáčivost. Berlingo prostě nemá jakékoli sportovní ambice.

Důležitější je komfort a ten, jak už jsem poznamenal, poskytuje tahle osobní dodávka ve velice důstojné míře. Pohodlí tak v praxi narušují hlavně hluky, buď ten od motoru, nebo ten aerodynamický svist ve vyšších rychlostech, způsobený vysokou a hranatou karoserií.

Citroën Berlingo M zůstává stálicí pro všechny, kteří od auta potřebují hlavně prostor a variabilitu za rozumné peníze. Neznamená to však, že by rezignovalo na vlastnosti přispívající k pohodě za volantem, jezdit s ním není rozhodně utrpením, naopak jde o celkem příjemný zážitek, porovnatelný se standardním „osobákem“.

Máme tu tedy vůz, který se dokáže ujmout těžké dřiny i rodinných záležitostí (což se vlastně nevylučuje). Umí fungovat jako dodávka, stěhovák, rodinné MPV nebo vůz sloužící vašim zálibám nebo pracovním potřebám. S turbodieselem pod kapotou navíc potěší rozumnou spotřebou paliva.

Berlingo M aktuálně startuje na částce 540 000 Kč (akční cena) ve verzi se zážehovým tříválcem, nejlevnější diesel stojí 585 000 Kč. Testovaný nafťák s větším výkonem je ale k dispozici až od výbavy Max, jež začíná na 670 000 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, vznětový, turbo
Zdvihový objem1 499 cm³
Výkon96 kW (131 k) při 3 750 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkamanuální, šestistupňová
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 516 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,3 s
Maximální rychlost184 km/h
Spotřeba (kombinace)5,5 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky205/55 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 403/1 921/1 800 mm
Rozvor2 785 mm
Objem zavazadlového prostoru597 l
Načítám