Hlavní obsah

Krasavec jako ze zlata: Modernizovaný Mercedes-Benz A200 jako stylovka pro dámy

Foto: Lukáš Volšický

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mercedes-Benz zmodernizoval nejmenší model ve svém portfoliu a s minimálními změnami jej vylepšil k dokonalosti. S tímto prémiovým hatchbackem se vám bude žít příjemně, a dokonce si ho můžete stylově vyšperkovat. Velkým překvapením jsou i jízdní vlastnosti na okreskách, ale tohle auto pochopitelně patří zejména do města.

Článek

Koncem minulého milénia se v Mercedesu rozhodli udělat svou značku dostupnější novým potenciálním zákazníkům. Velkou novinkou byl nový základní model, zvláštně vypadající kompaktní MPV s obchodním jménem Třída A. V letech 1997 až 2004 se jej prodalo 1,1 milionu vozů proslavených neúspěšným losím testem, jehož následkem byla implementace stabilizačního systému ESP do všech dalších aut. A přestože to vypadalo jako geniální tah, byl to propadák. Automobilka na každém vyrobeném voze ztrácela zhruba čtyřicet tisíc korun. Jenže to byl teprve začátek éry, která se nakonec stala úspěšnou.

V dnešních dnech se nejmenší Mercedes-Benz moderní doby prodává už ve čtvrté generaci, a když si připomeneme původní model, nepochybně je výrazně dospělejší. A to i ve specificky dámské kombinaci, jakou český importér nakonfiguroval pro nejnovější novinářské auto. Ne, vážně, tohle konkrétní „áčko“ odjelo z výrobní linky v barvách, aby se líbilo zejména redaktorkám lifestylových magazínů. Luxusní životní styl z něj cítíte už od první chvíle, jenže stačí jen krátká projížďka k tomu, aby začalo ukazovat, že není jen další módní kabelkou pro dámy se vkusem.

Foto: Lukáš Volšický

Ryze dámská specifikace. České zastoupení značky připravilo A 200 v zajímavé metalíze inspirované růžovým zlatem.

Decentní facelift s modernějším stylingem i „dotykovým“ volantem

Nejmodernější Mercedes-Benz A koncem loňska prošel decentním faceliftem, jehož novinek si všimnou spíše znalci. Nová je přední maska s motivem malých trojcípých hvězdiček, přední světlomety jsou štíhlejší a na kapotě najdeme podélné vlnky. Koncové svítilny mají novou grafiku a už jsou pouze LED diodové, spodní difuzor má novější tvar a návrháři Mercedesu to celé okořenili novými odstíny laků a čtyřmi novými designy kol, až devatenáctipalcovými.

A pokud předcházející „áčko“ neznáte do posledního detailu, nových změn si budete všímat trochu déle. Až v novějším interiéru najdete prvek, který je opravdovým důkazem o faceliftu. Nejmenší Mercedes vstoupil do nové éry s modernějším volantem s dotykovými ovládacími ploškami. V Mercedesu vylepšili balíčky výbav podle nejžádanějších kdysi volitelných prvků a pro infotainment MBUX připravili nové styly zobrazení kombinující tři módy (Classic, Sporty, Discreet) v celkem sedmi barvách. Od letoška se navíc můžete identifikovat dotykem prstu a máte k dispozici další USB-C port. A to je vše.

Foto: Lukáš Volšický

Facelift nejmenšího Mercedesu je minimální. Největší designovou novinkou v zadních partiích je nová grafika svítilen.

Faceliftované „áčko“ je s jistotou jedním z nejvíce prémiových nových hatchbacků v Česku a v modernizovaném interiéru je to příjemně znát. Už na první pohled je sice levnější než v luxusnějších vyšších třídách, ale stále se pyšní slušnou kvalitou zpracování, jaká je pro značku typická. Kabina je prostorná, dospělé osoby si pohodlně sednou i na zadní sedadla, a dokonce máte k dispozici zavazadelník se základním objemem 350 litrů. Pro kompaktní hatchback do města je dostačující.

A 200 je nejprodávanější motorizace v Česku

Mercedes-Benz při loňském vylepšení základního modelu kompletně elektrifikoval celou paletu čtyřválcových motorizací a všechny je vybavil pouze sedmi- nebo osmistupňovou automatickou převodovkou. A já si nejnovější „áčko“ mohu vyzkoušet s nejprodávanější benzinovou motorizací A 200 ukrývající jednotku M 282 spřízněnou s motorem H5Ht od Renaultu. V řeči technických parametrů má tato třináctistovka standardně 163 koní (120 kW) a 270 newtonmetrů. Dalšími 14 koňmi (10 kW) jí pak pomáhá startér/generátor. Převodovka je sedmistupňová dvouspojková, přenášející sílu na přední kola.

Foto: Lukáš Volšický

Ve stylovém interiéru je zásadní novinkou volant s dotykovými ploškami pro ovládání obou obrazovek infotainmentu MBUX.

Nejprodávanější benzinová motorizace podpořená 48voltovým mild-hybridem ochotně zrychluje už od nízkých otáček, a dokonce i při předjíždění má spoustu elánu. Jenže největší překvapení přichází až v zatáčkách. Když jsem totiž během posledního dne testování vyrazil na oblíbenou okresku, byl jsem příjemně překvapený z celkového naladění. Dvouspojková skříň sice reaguje na pádla pod volantem s malou prodlevou, ale mnohem lepší práci předvádí podvozek.

Díky volitelnému paketu AMG Premium má nižší světlou výšku a silnější brzdy, a přestože nemám srovnání s obyčejnějším technickým vybavením, „zženštilý“ Mercedes je v zatáčkách agilní a dovoluje i hrubější zacházení. Testovaný kousek pak má na osmnáctipalcových kolech AMG obuté pneumatiky Continental EcoContact 6 a při dynamickém tempu v zatáčkách má obrovskou přilnavost. Chvílemi musím jet už vážně velmi rychle k tomu, aby začal být malý Mercedes nedotáčivý.

Foto: Lukáš Volšický

Speciální balíček AMG Premium stojí nemalých 154 tisíc korun a spolu se stylovými doplňky přináší i nižší světlou výšku a silnější brzdy.

Všichni však pochopitelně víme, že tenhle Mercedes není o sportovní jízdě na okreskách. Na to tu je výrazně rychlejší a extrémnější varianta AMG A 45 S. Takže, jak se s ním žije ve městech? Docela příjemně, když si tedy zvyknete na adaptivní rekuperaci mild-hybridu. Ze začátku totiž budete mít pocit, že se při každém ubrání plynu chová jinak. V závislosti a blízkosti provozu před vámi buď plachtí, nebo rekuperuje a dobíjí maličký akumulátor. A i díky tomu při normálním plynulém řidičském stylu jezdí i za pět litrů na 100 kilometrů. S pravidelnou vyšší rychlostí pak spotřeba vzrůstá k sedmi litrům.

Mercedes-Benz při evoluci nejlevnějšího modelu vsadil na decentní facelift a ukazuje, jak dobře promyšlený jej měl už na začátku. Jako řidič neznalý mercedesů si novinek ani nemusíte všimnout, ale když usednete za jeho volant, okamžitě budete jako doma. Je jednoduchý na ovládání a praktický pro každodenní život. Ve více „chlapáckých“ specifikacích je přístupný i mužům, ale když budete slečna nebo dáma se vkusem, můžete si ho i hezky vyšperkovat. Jen se připravte na trochu dražší příplatky.

Nový Mercedes-Benz třídy A se na českém trhu prodává se základní benzinovou motorizací A 180 za cenu od 873 620 Kč. Za testovanou nejprodávanější variantu A 200 pak zaplatíte minimálně 934 120 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, zážehový, turbodmychadlo, mild-hybrid
Zdvihový objem1 332 cm3
Výkon120 kW (163 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment270 Nm
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 440 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,2 s
Maximální rychlost225 km/h
Spotřeba (kombinace)5,8 l/100 km
Objem palivové nádrže45 l
Kola a pneumatiky225/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 428/1 796/1 440 mm
Rozvor2 729 mm
Objem zavazadlového prostoru350 l

Reklama

Související témata:
Mercedes-Benz Třídy A
Načítám