Článek
Začíná přituhovat. Dokonce i v mikrosegmentu elektrických miniaut, který měla Dacia donedávna vyhrazený prakticky sama pro sebe. Ale pod tlakem aktuální i blížící se konkurence od Hyundai, VW, Renaultu a Číňanů se Dacia musela vyšvihnout a citelně vylepšit svůj Spring.
Ten totiž jen těžko popíral svůj velmi jednoduchý základ laciného vozu pro rozvojové trhy. Nedávná modernizace trochu pomohla, hlavně příchod výkonnějšího motoru. Ale až díky současným vylepšením ho můžeme považovat za auto skutečně hodné evropského zákazníka.
Designéři Dacie totiž nejen osvěžili design exteriéru, který je teď daleko víc fresh a cool (a cokoliv dalšího z newspeaku, co dnešní tiktokeři používají), ale hlavně kompletně překopali interiér, ve kterém se o mnoho lépe žije.

Modernizovaný Spring výrazně prokoukl zvenku…
V kompletně přepracované palubní desce s novými materiály (měkčené plasty ale nečekejte) a barvami najdete zcela nový digitální přístrojový štít (velmi jednoduchý a přehledný) a nový infotainment s kvalitnějším 10palcovým dotykovým displejem a přehlednějším systémem, uprostřed jsou pak nové výdechy klimatizace a pod nimi nový panel s tlačítky a ovládáním manuální klimatizace, nechybí ani USB-C konektory, nový volič převodovky (rychlejší než otáčecí, ale také vyžaduje trpělivost) a pár šikovných háčků, držáčků a úložných schránek (dostupných v rámci příslušenství). Fakt to tady ohromně prokouklo.
Na druhou stranu se pořád startuje klíčkem, okna se pořád ovládají nepřirozeně tlačítky na středové konzoli, volant je stále jen plastový bez možnosti obšití kůží, na šířku není v interiéru moc místa a kvůli středové loketní opěrce, která nedrží v horní poloze a nejde zaaretovat v jiné než té úplně spodní, se hůř zapíná bezpečnostní pás.

... ale hlavně zevnitř. Uvnitř se tak lépe žije, i když je tu stále dost kompromisů, na které si budete muset zvykat.
Základ ale zůstal stejný. Pořád sedíte v pocitově (i fyzicky) mrňavém autě – dopředu se dva dospělí vejdou tak akorát (na šířku už větším postávám může prostor chybět), dozadu se vmáčknou jen na krátké vzdálenosti. Děti, které sem budou usedat nejčastěji, si ale příliš stěžovat nebudou a kufr má slušných 309 litrů. Prostě slušné malé městské auto.
Na silnici ale Spring za konkurencí s benzinovým motorem přece jen zaostává. Zejména vrhnout se do rychlejší zatáčky trochu připomíná pád důvěry, protože vyšší pozice za volantem spolu s úzkým rozchodem uzoučkých pneumatik a nakláněním auta vyvolává pocit, že byste ho při troše snahy mohli snadno hodit na boudu.

Ve městě se Spring cítí jako ryba ve vodě. Na rychlých okreskách a hlavně na dálnici už to tak slavné není. Ale vadí to…?
Ale to se nestane, nebojte – hlavně proto, že Spring není nijak rychlý. Ani jeho rychlejší verze poháněná mocnou silou 65 koní totiž rozhodně není žádný trhač asfaltu (na druhou stranu má solidní instantní krouťák 113 Nm, který si s necelou tunu vážícím autem snadno poradí).
O tom ostatně svědčí dost podprůměrný čas akcelerace na stovku. I když ten je irelevantní, protože na dálnici vyrazíte nejspíš jen ve chvílích nouze – skromný dojezd kolem 200 km se totiž při jízdě na plný plyn začne rychle smrskávat…
Dojezd a nabíjení
Dacia pro svůj Spring slibuje dojezd 225 kilometrů. A pokud se budete držet ve městě a jeho blízkém okolí, nebudete mít problém tohoto čísla dosáhnout – Spring totiž jezdí za nějakých 12 kW / 100 km. Ale na žádné dlouhé výlety to stejně není, na rychlých okreskách a dálnici bude reálný dojezd rychle padat. Tohle je prostě ryzí městské auto.
Už v základu máte palubní AC nabíječku s výkonem 6,6 kW, takže baterii s využitelnou kapacitou 26,8 kWh nabijete za necelých 5 hodin. Ale klidně si vystačíte i s jednofázovou zásuvkou (3,7 kW), která plné nabití stále zvládne pohodlně přes noc (pod 9 h).

Za DC nabíjení si připlatíte i u nejvyšší výbavy, přinese vám však klid i při rychle klesajícím dojezdu. A to je k nezaplacení…
DC rychlonabíjení není příliš rychlé (30 kW), a navíc si za něj připlatíte 15 tisíc korun (pro výkonnější verzi 65 k), stojí to však za to – už jen abyste měli na cestách klid, že nezůstanete nikde viset. Plné nabití totiž zvládnete do hodiny.
Další inovací je funkce V2L, takže nový Spring může fungovat jako pojízdná powerbanka (z jeho baterie můžete nabíjet jiná elektrická zařízení). Ačkoliv ne, že by měl právě z čeho rozdávat…
Nic z toho však není chyba auta. Dacia Spring prostě není žádný všeuměl, kterým byste mohli poskakovat po městě stejně snadno jako křižovat Evropu, není to žádné zmenšené Sandero s elektrickým pohonem. Spring je vyloženě městské auto, pro které je navržený a optimalizovaný – a tam také funguje nejlépe.

Šikovnou inovací je vytvoření odkládacího prostoru pod přední kapotou vhodného třeba na odložení nabíjecích kabelů nebo povinné výbavy.
Tam skutečně oceníte jeho miniaturní rozměry, protože ho snadno vmáčknete i do těch nejmenších parkovacích mezer. Tam bude jeho skromný papírový dojezd postačovat na několik dní popojíždění bez nutnosti nabíjení. Tam si naplno užijete jeho tichý a hladký pohon, který má dost síly, abyste od semaforů mohli vždy odjíždět jako první, snadno proklouzli frekventovanou křižovatkou nebo se vmáčkli do skuliny ve vedlejším pruhu. Ve městě je Dacia Spring prostě jako ryba ve vodě.
Konstrukční kompromisy Springu tak s sebou nesou řadu funkčních omezení, ale také významnou výhodu v podobě nižší ceny. A ta je podobně mrňavá jako Spring sám – zvlášť nyní, když na něj automobilka poskytuje vlastní dotační program v podobě výhodného financování nebo pronájmu.
Nejlevnější Dacii Spring pořídíte již za 419 900 Kč, jenže za ty peníze dostanete jen slabší variantu (45 k), která je o poznání pomalejší. Pokud neprovozujete pizzerie a nesháníte auto pro své poslíčky, případně pokud nerozšiřujete svou carsharingovou flotilu, přišetřete si raději 50 tisíc na silnější (65 k) a vybavenější verzi Expression. Testovaná vrcholná výbava Extreme vyjde na 494 900 Kč.
Tedy ceníkových, protože Dacia má pro své elektromobilisty připravenou skvělou nabídku extra dotace (i pro soukromé zákazníky), díky které můžete mít novou Dacii Spring již od 3 899 Kč/měsíc.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | asynchronní elektromotor uložený na přední nápravě |
Výkon | 48 kW (65 k) |
Točivý moment | 113 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 974 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 13,7 s |
Maximální rychlost | 125 km/h |
Dojezd | 228 km |
Kapacita baterie | 26,8 kWh |
Nabíjení | AC 6,6 kW, DC 30 kW |
Kola a pneumatiky | 165/65 R15 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 701/1 583/1 519 mm |
Rozvor | 2 423 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 308 l |