Článek
Citroën malá auta vždycky uměl. Důkazem jsou předchozí tři generace C3, jichž se prodalo přes 5,6 milionu kusů (a další miliony kusů Sasa, AX a BX a mnoha dalších, počínaje „kachnou“ 2CV). A platí to i pro zbrusu novou čtvrtou generaci.
Ta si zachovala kompaktní rozměry předchůdce (na délku měří jen lehce přes čtyři metry), přitom uvnitř nabídne dost prostoru čtveřici dospělých (vzadu se budou trochu tísnit, ale kratší trasy určitě zvládnou) a k tomu slušný kufr (o objemu 310 l), místo roztomilých oblin a nenápadného výrazu však vsadila na osobitější hranaté funky tvary s nádechem crossoveru (pokud v něm vidíte inspiraci konceptem Oli, tak vidíte správně).

Kompaktní rozměry přinášejí docela slušný vnitřní prostor. Na zadní sedačky vmáčknete i dospěláka, i když to vydrží nejspíš jen chvíli.
Chytře řešený design exteriéru doplňuje také chytře řešený interiér s vyšší pozicí za volantem (podle automobilky o 100 mm ve srovnání s konkurencí), dostatkem odkládacích schránek a měkkým látkovým čalouněním na těch správných místech, jež spolu s pár barevnými detaily pěkně oživuje úsporně řešenou kabinu plnou tvrdých plastů. Jasně vidíte, že se tu šetřilo, ale celkové provedení je tak povedené, že to neuráží.

Na oválný volant si rychle zvyknete, také v infotainmentu není problém se zorientovat. Víc toho ve skromně vybavené kabině ani není.
Dalším chytře úsporným řešením je i informační displej před řidičem, který je vlastně projekcí těsně pod hranou čelního skla, takže ho máte vždy na očích. V úplném základu máte uprostřed jen držák na telefon, ale lepší je připlatit si za výbavu Plus, která už nabídne 10palcový dotykový infotainment (a navíc přihodí 6 reproduktorů) bez navigace (ta je až v nejvyšší výbavě Max), ale vzhledem k tomu, že umí bezdrátový Android Auto a Apple CarPlay, vám ani chybět nebude.

Informační displej před řidičem je vždy v zorném poli a poskytuje dostatek informací. Tedy pokud vás nezajímá, jaké máte otáčky motoru…
Chybět by vám ale mohl otáčkoměr, který se na malý informační displej tak nějak nevešel. Místo toho vám C3 jen radí, kdy zařadit. Ale vlastně vám stačí jen nastražit uši, protože 100koňový přeplňovaný tříválec pod kapotou (další alternativou je 110koňový mild-hybrid s dvouspojkovým automatem, který však stojí o 90 tisíc víc) vám dá přesně vědět, kdy už by snesl další kvalt a kdy potřebuje podřadit.

Základní tříválec s manuálem je pro C3 nejlepší volba. Protože je nejlevnější. Dražší hybrid je vždy spojený s automatem, takže za něj musíte přisolit 90 tisíc. Au!
Při běžné jízdě je ale tichoučký a skoro nevibruje, díky turbu má dost síly v celém spektru otáček a přitom je skromný, spokojí s 5,5 litru na sto kilometrů. Hezky si rozumí s „klikacím“ manuálem (6stupňový automat tedy nutně nepotřebujete), který má trochu překvapivě i šestku, takže si s ním můžete troufnout i na delší cesty po dálnici.
Na elektrické vlně
Pokud vám tříválec nevoní, jedinou další alternativou je elektrická varianta ë-C3. Její přední kola roztáčí 113koňový elektromotor s překvapivě nižším točivým momentem než u benzinové verze (124 Nm oproti 205 Nm) – i kvůli o čtvrt tuny vyšší hmotnosti zrychlí na stovku o chlup pomaleji (11,0 s oproti 10,6 s), za volantem ale působí živěji, protože na zátah nemusíte čekat ani kvůli němu kvedlat řadičkou. Prostě přišlápnete pedál a jedete.

Tohle logo na zádi je prakticky jediná věc, podle které na první pohled odlišíte elektrickou C3 od té spalovací. Dynamicky je ë-C3 živější (i když tomu specifikace nenapovídají), protože na nic nečekáte. Vhodná je však jen na (pří)městské dojíždění, dlouhé štreky zvládá spalovací verze lépe.
Také podvozek má elektrická ë-C3 o trochu pohodlnější, protože je naladěný na vyšší hmotnost. Baterie s kapacitou 44 kWh umožňuje dojezd 326 km, což pro městské použití dostačuje. Jenže při základní ceně o 220 tisíc vyšší než u benzinové motorizace nemá ta elektrická na českém trhu moc šancí.

Technika ë-C3 není nijak zázračná a ani její nabíjení – v základu umí AC 7,4 kW (za příplatek 11 kW), DC se chlubí hodnotou 100 kW, ale reálně jí dosáhnete jen v ideálních podmínkách a nejspíš jen v malé části nabíjecí křivky.
Zvlášť proto, že je C3 tak příjemně pohodlná – nejen díky měkkým tlumičům s hydraulickými dorazy, ale také sedačkám s extra porcí tlumicí pěny, na nichž se dá krásně rozvalit. Žádný velký sport tak od C3 nečekejte, svižnou jízdu po okreskách však zvládá a působí přitom docela živě (díky měkkému podvozku si můžete hrát s přenosy hmoty). Je tak docela zábava ji řídit…
Celkově vzato je Citroën C3 dobré, malé, laciné auto podle klasického střihu (kompaktní, přesto prostorné, jednoduché a uživatelsky přívětivé, příjemné na řízení a nenáročné na provoz) s jediným, ale o to zásadnějším problémem – není laciné.
Základní cenu Citroënu C3 1,2 Turbo ve výbavě You totiž sice díky akčním slevám, bonusu za výkup starého vozu a při využití financování Privilege stlačíte na 355 000 Kč, jenže se stejně musíte obejít bez LED světel, koženého volantu, infotainmentu, zadních oken v elektrice nebo dělených zadních sedadel, takže takové Sandero vám za podobné peníze nabídne víc. Střední výbava Plus za 40 tisíc navíc má pořád jen ocelové disky a zadní parkovací senzory bez kamery, navigaci, elektrická okna a automatickou klimatizaci můžete mít jen za příplatek. Plně vybavenou verzi Max pak se všemi slevami máte za 440 tisíc, což už atakuje cenu podstatně dospělejší a prostornější Fabie.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový tříválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 74 kW (101 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 205 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 226 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,6 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Spotřeba WLTP (kombinace) | 5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 44 l |
Kola a pneumatiky | 205/50 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 015/1 755/1 567 mm |
Rozvor | 2 540 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 310 l |