Hlavní obsah

Nejen skvělý design: 5 věcí, které se nám líbí na dlouhodobě testované Toyotě Prius

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Toyota Prius se v redakci Garáže zabydlela coby dlouhodobý parťák. Společně tak v průběhu testovacích měsíců a tisícovek kilometrů přicházíme i na věci, jež během standardních testů odhalit nestihneme. Prius je však i po delším čase nekonfliktním společníkem, a tak se dnes podíváme hlavně na věci, které nás baví!

Článek

Dost možná už jste tohle auto potkali a otočili se za ním. Nedivím se. Toyota Prius v nové generaci pořádně prokoukla a z vysmívaného otloukánka se stala fešnou ozdobou silnic. S posíleným výkonem na 223 koní (dříve jen 122 k) navíc nehrozí, že by byla brzdou provozu. A to ani při jízdě jen na elektřinu, kterou zvládá i v dálničním tempu. Naopak ve městě nakličkuje bez kapky benzinu klidně 100 kilometrů.

To všechno víte, pokud vám neunikl náš úvodní videotest. Po čase se s Priusem opět hlásíme o slovo a přinášíme 5 věcí, které nás na tomhle autě jednoduše baví!

Design

Jak nečekané, že? Ani po několika měsících, kdy nám tento kousek parkuje na příjezdové cestě, se prostě neokoukal. Ne nadarmo si v internetových diskuzích vysloužil přezdívku „lidové lambo“. Může za to hlavně jeho nizoučká silueta nebo extravagantní příď inspirovaná žralokem kladivounem. Záď působí robustně, opticky se ji povedlo rozšířit světelným podpisem s vodorovnou linkou. Za tímto autem – obzvlášť v křiklavém žlutém laku – se otočí nejeden zvědavec.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Světla Priusu jsou vždy diodová. Jen škoda, že ani nejvyšší výbavy neumí nabídnout technologii Matrix LED.

Vše při ruce (až na jednu výjimku)

Pokud byste podobný odvaz čekali uvnitř, dost možná budete překvapeni. Designéři se totiž v interiéru drželi vcelku při zemi. Z řidičského pohledu to ale nevadí. Hlavní funkce se ovládají klasickými fyzickými tlačítky, teplotu zase nastavíte na samostatném panelu. Všechno podstatné tak máte na dosah ruky.

Při dlouhodobém používání tu máme snad jen dvě výtky. Digitální přístrojový štít vysunutý nad volant nevyhovuje všem typům postav. Když si kolega vyššího vzrůstu nastaví ideální řidičskou pozici, část informací na štítu si zakryje volantem. Přimlouvali bychom se také za snadnější deaktivaci asistenčních systémů. Ty se totiž nevypínají na velkém displeji uprostřed, ale právě přes digištít a titěrné čudlíky na volantu.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Divočinu nečekejte. Interiér je vlastně normální a rychle se tu zabydlíte.

Sladěnost

Naopak velkou pochvalu si zaslouží sladění plug-in hybridního pohonu. Však má také Toyota s hybridy skoro tři dekády zkušeností. A právě první generace Priusu se v roce 1997 stala pionýrem této technologie. Když hybrid stavíte tak, že ke klasickému spalováku jen „přilepíte“ baterku a elektromotor, rychle to poznáte. Pohon není sladěný, škube, motor se nesmyslně vytáčí a spotřeba po vybití raketově roste.

Jenže Prius je od počátku stavěn jako elektrifikované auto. Dvoulitrový atmosférický čtyřválec je tedy s elektromotorem příkladně sladěný, přepínání mezi benzinovou a elektrickou jízdou je sametové. Spalovák se vytočí (a výrazněji ozve) jen při drcení plynu až u podlahy, jinak o něm prakticky nevíte. Inženýrům se k harmonicky fungujícímu celku povedlo naladit i brzdy. Konzistentní a snadno dávkovatelné.

Foto: Toyota Česká republika

Dynamice 223 koníků (stovka za 6,8 s) odpovídá i naladění podvozku. Prius je hlavně komfortní a bez problémů tlumí nástrahy českých okresek, ale když chcete jet svižně, díky baterce a nízkému těžišti zůstává jistý. Toyota tak trochu potřebuje, aby její plug-in hybrid fungoval skvěle. U Priusu je to totiž na evropském trhu jediný dostupný pohon.

Spotřeba

Tím vlastně volně pokračujeme v předchozím bodu. Výsledkem dobře fungujícího pohonu a aerodynamické karoserie je totiž nízký apetit. A to i ve chvíli, kdy jezdíte se zcela vybitou 13,6kWh baterkou. V takovém případě jezdí Prius za 4,5 až 5,5 litru po městě a okreskách. Na dálnici jeho odběr vzroste jen lehce nad šest litrů.

S dlouhodobým průměrem 5,5 l / 100 km (jezdíme hlavně dálnice a nabíjíme sporadicky) tak není problémem ani relativně malá 42litrová nádrž. Ta totiž bez zastavení u čerpačky vystačí na necelých 800 kilometrů.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Baterii lze bohužel nabíjet jen „pomalu“ - na AC stojanech výkonem 3,3 kW. Při nočním dobíjení doma to nevadí (zabere to něco přes čtyři hodiny), ale na dlouhých cestách (třeba při pauze na oběd) toho do baterky moc nedošťouchnete. Nabíjecí výkon 7 kW (umí například Toyota C-HR) by byl důstojnější, architektura Priusu jej ale neumožňuje.

Vlastní elektrárna a další vychytávky

Toyota jako jedna z mála automobilek nabízí u svých plug-in hybridů i střechu se solárním panelem. Ten za slunného dne dokáže přidat až 8 kilometrů čistě elektrického dojezdu. Stav baterie i nabíjení můžete samozřejmě kontrolovat prostřednictvím chytré mobilní aplikace. Výhledově by měl váš telefon posloužit i coby digitální klíč Priusu (a dalších moderních toyot). Zatím se ale naráží na legislativní otázky.

Standardní ceník Priusu startuje na 1 150 000 Kč, vyšší výbava leze přes 1,3 milionu. Toyota však momentálně nabízí akci, kdy se při sečtení všech výhod vyšplháte na zvýhodnění skoro čtvrt milionu. Prius tak ve slevě (a včetně bonusu za výkup) startuje na 904 tisících. A to už je za takový kousek techniky a technologií o poznání sympatičtější částka!

Technické údajeToyota Prius PHEV
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 987 cm³,
Výkon122 kW (152 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment190 Nm při 4 400–5 200 ot./min.
Elektromotor163 k a 208 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí223 koní
Převodovkaautomatická, e-CVT
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 545 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,8 s
Maximální rychlost177 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)0,5 l/100 km
Objem palivové nádrže42 l
Kapacita baterie13,6 kWh
Elektrický dojezdaž 86 km
NabíjeníAC 3,3 kW
Kola a pneumatiky195/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 599/1 782/1 420 mm
Rozvor2 750 mm
Objem zavazadlového prostoru284 l
Načítám