Hlavní obsah

Lego pro pořádné chlapy za 5,3 milionu: Lamborghini Urus Performante jede jako zběsilé. Boduje i tam, kde byste to nečekali

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Máte slabost pro supersportovní značku, ale v autě už vám kromě drahé polovičky dělají společnost i malí svišti a s tím spojená bagáž? Lambo má řešení, Urus Performante převeze rodinu zatraceně rychle!

Článek

Porsche Cayenne, Ferrari Purosangue, Lamborghini Urus… Když se výrobce primárně (super)sportovních vozů pustí do kategorie SUV, vyslouží si od kovaných příznivců spršku kritiky. Jenže jsou to právě sportovně-užitkové vozy, které mnohým automobilkám rapidně zvyšují prodeje a spokojenost finančního oddělení. A právě díky nim pak mohou vznikat i tolik populární placaté specialitky.

Nikdo přitom neříká, že parametry takového SUV nemohou být brutální. Dnes testované Lamborghini Urus Performante je posazeno na absolutním vrcholu a svými dynamickými schopnostmi vypráší leckterého sportovního konkurenta. Ale k tomu se dostaneme…

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Dravá tvář, karbonové doplňky a pro lambo typický světelný podpis. Tento kus techniky budí ve zpětném zrcátku velký respekt.

Působivá stavebnice

Baby Mansory, lego pro pořádné chlapy… Přezdívek si kousek, který jsme měli možnost na pár dní otestovat, vysloužil několik. A minimálně tyto dvě jsou vlastně trefné. Lambo Urus opravdu vypadá jako zvětšená stavebnice – hranatá, členitá a pořádně naštvaná. Díky tomu vzbudí pozornost i v docela všedním bílém lakování Bianco Monocerus. Při konfiguraci někdo přihodil ještě červené brzdové třmeny a 23" kola, která však v černém laku působí o něco menším dojmem.

Na díla společnosti Mansory pak nechávají vzpomenout hlavně karbonové prvky napříč karoserií. Z uhlíkových vláken je tvořena celá kapota, střecha, zadní spoiler, prahy či koncovky výfukového systému. Lambo se i díky tomu chlubí úsporou hmotnosti, která se zredukovala o necelých padesát kilogramů. To může znít úsměvně, vzhledem k tomu, že největší lambo váží 2 150 kg, přesto to stačilo na titul nejrychlejšího produkčního SUV na Pikes Peak. Urus Performante slavnou trasu pokořil v čase 10:32,064 s. Potlesk!

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Lamborghini označuje svůj vůz jako superSUV. My se přikláníme k tradičnějšímu SUV-kupé, střecha se vzadu svažuje opravdu výrazně.

Hovoří k vám kapitán

Po prvním usednutí dovnitř máte pocit, že snad ani nesedíte v autě, ale pilotní kabině. Jen se podívejte na středovou konzolu plnou nejrůznějších tlačítek, páček a přepínačů. Urus Performante chce být efektní a dělá to skvěle. Ale ne, vážně je to automobil, uvědomuju si, když v ruce svírám volant potažený Alcantarou. Tou se v kabině rozhodně nešetřilo, najdeme ji také na celé přístrojové desce či v obložení dveří.

I tady jsou prvky zhotovené z karbonu, třešničku na dortu představují červené detaily jako pásy či kliky dveří. Interiér má punc sportovního luxusu, který dle mě sráží jediná drobnost. Když si jdu v testosteronovém rauši navolit ostrý sportovní mód, asi bych se chtěl dotýkat něčeho jiného než vcelku laciné plastové páčky na středové konzole.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Není vám rozložení obrazovek povědomé? Multimédia Urusu vycházejí z Audi (Urus je sourozencem dalšího divokého SUV RS Q8), mají však svébytnou grafiku.

Naopak výtečné jsou sedačky. Tuhé, z příjemného materiálu a se slušným bočním vedením. Přesto pořád pohodlné i na dlouhých cestách. A protože je sezení poctivě tvarované i vzadu, jako v bavlnce se tu budou cítit všichni cestující. Zejména v momentě, kdy řidič sešlápne plynový pedál až k podlaze…

Vzhledem k tvarům karoserie není slušná prostornost uvnitř příliš velkým překvapením. Dokonce i vzadu se člověk s výškou 185 cm posadí s velkou rezervou před koleny i nad hlavou, aniž by jej nějak omezovala zkosená střecha ve stylu kupé. A ještě jedna milá drobnost. Za poslední dobu jsem testoval nespočet SUV či kombíků, ale nepamatuju, kdy naposledy se mi dětská sedačka instalovala tak snadno. Urus má vzadu slušný vstupní prostor a hlavně skvěle přístupné Isofixy. Plusové body pro lambo, celá řada rodinných aut by se mohla učit.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Ano, opravdu koukáte na sezení vzadu. Tvarování sedaček je nebývalé a místa habaděj.

Zvučně a zběsile

Dietní kúra není jedinou výsadou provedení Performante, posílil i čtyřlitrový osmiválec pod kapotou. Ten má tady ďábelských 666 koní a 850 newtonmetrů točivého momentu. Stovku pokoří za 3,3 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 306 km/h. Že to zní brutálně? Úplně stejné je to naživo! Sešlápnete plynový pedál až k podlaze, abyste překonali zhruba půlsekundovou prodlevu a poté přišpendleni k sedadlu vyrážíte vpřed. Zatímco se svět kolem vás rozmazává, do okolí naštvaně odplivává výfuková soustava. Wow efekt je obrovský, zvuk výtečný a hormony štěstí stříkají všemi směry.

Jeden by skoro zapomněl, že sedí v autě kategorie SUV, čemuž ostatně pomáhá celá řada berliček. Standardně má Urus adaptivní vzduchový podvozek, aktivní stabilizátory či pohon všech kol s vektorováním točivého momentu, který přenáší až 87 procent síly na zadní kola. Řádné zastavení zase obstará soustava největších v sérii dodávaných karbon-keramických brzd.

Performante je ještě přísnější – podvozek se snížil o dvacet milimetrů, rozchod kol je širší o milimetrů šestnáct. A třeba dodatečný spoiler vzadu zvyšuje přítlak zadní části o osmatřicet procent.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Přední kotouče mají průměr 440 milimetrů a brzdovou destičku na ně tlačí 10 pístů! Vzadu najdeme 370mm kotouč s jedním velkým pístem. Brzdový pedál je citlivější a soustavu na českých okreskách snad nelze utahat.

Urus Performante jezdí mimořádně skvěle nejen na poměry své kategorie. Karoserie se nikterak nenaklání a široké pneumatiky (vyvinuté firmou Pirelli speciálně pro tento model) vnímají pokyny volantem zřetelně. Nicméně… Fyziku nespočet technologických řešení dokáže poohnout, ale ne zcela ošálit. Nasadíte-li bezhlavé tempo, počítejte, že skoro 2,2tunová strojovna nemění směr tak ochotně a může vzdorovat nedotáčivostí.

Samotné naladění podvozku si však zaslouží vyzdvihnout. Ve všech jízdních režimech je tuhý, v ostrých módech však víte o sebemenších nerovnostech, zatímco komfortní nastavení dělá z auta vlastně docela pohodlné SUV na dlouhé vzdálenosti či městské cestování. V takovém případě se dá jezdit lehce nad tabulkovými 14,1 l / 100 km. Spíše ale počítejte s odběrem o dva až pět litrů vyšším. Ano, snadno se může stát, že osmiválec slupne 85litrovou nádrž na posezení.

Český ceník byste na stránkách Lamborghini hledali marně, částky pro našince se přepočítávají z eur. Urus Performante startuje na sumě 5 370 000 Kč, to je ale teprve začátek. Když se rozvášníte s příplatkovými položkami, nemusí vám stačit ani šest milionů. Je to hodně? Ano. Musí vás to trápit? Ani ne. Kvóta nejnabroušenějších urusů pro český trh je v zásadě vyprodána.

Technické údaje
Motorvidlicový osmiválec, twin-turbo
Zdvihový objem3996 cm3
Výkon490 kW (666 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment850 Nm při 2 300 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 150 kg
Akcelerace 0–100 km/h3,3 s
Maximální rychlost306 km/h
Spotřeba (kombinace)14,1 l/100 km
Objem palivové nádrže85 l
Kola a pneumatiky285/35 ZR23 vpředu, 325/30 ZR23 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)5 137/2 026/1 618 mm
Rozvor3 006 mm
Objem zavazadlového prostoru616 l

Reklama

Načítám