Hlavní obsah

Budoucnost zásobování městských center a dobrý společník na cesty kolem komína: elektronáklaďák

Foto: Lukáš Kukla

Velký baterkový náklaďák se řídí překvapivě snadno.

Češi jsou k elektromobilům stále skeptičtí. Máme tu ovšem segment těžké nákladní dopravy, kde bateriový pohon může znamenat ulehčení práce a otevřít možnost zaměstnání všem, kteří by do velkého auta jinak nesedli. Vyzkoušeli jsme, jak vidí budoucnost městského zásobování Renault Trucks.

Článek

Představa kočírování náklaďáku je pro mnoho řidičů i řidiček spíše noční můrou. Rozměry jsou obří, řazení s tzv. půlkami je náročnější a pohyb na silnici znesnadňuje záplava zákazových značek, nízkých podjezdů či mostů.

Foto: Lukáš Kukla

Řízení náklaďáků je všeobecně náročnější než řízení osobních aut.

Řešením, které se zatím pomalu rozvíjí, může být elektrický náklaďák, který jsme vyzkoušeli i my. Představujeme Renault Trucks D Wide E-Tech 19, těžké nákladní vozidlo poháněné dvěma elektromotory, které je primárně určeno pro zásobování měst a jízdy kolem komína.

Tedy nečekejte žádné brutální dojezdy, o které se snaží výrobci osobáků. Elektrické náklaďáky jsou díky modularitě bateriových balíčků prozatím konfigurovány pro individuální činnosti a silně přizpůsobené dané práci.

Foto: Lukáš Kukla

V podstatě každý zákaznický vůz je konfigurován na danou práci i trasu.

To znamená, že neexistuje jeden univerzál, nýbrž každá konfigurace zohledňuje to, jakou trasu bude vůz jezdit, co bude vozit a kdy. Je totiž rozdíl, pokud sáhnete po elektrotrucku pro zásobování maloobchodních prodejen v kraji či po modelu, jenž každou noc sváží pouze balíky z depa do centrály a zpět.

Námi testovaná konfigurace označená číslem 19 má ve skutečnosti nejvyšší povolenou hmotnost 19 500 kg a užitečné zatížení (nosnost) 8 500 kg. Kromě standardní skříně o rozměrech 777 × 243 × 250 cm se auto může pochlubit také sklopným čelem Dhollandia o rozměrech 1 500 × 2 400 mm, což nám napovídá, že jde o model určený pro zásobování zastavěných oblastí.

Foto: Lukáš Kukla

Model, na který hledíte, je určen pro zásobování měst a blízkého okolí.

Vpředu pracují dva elektrické motory o společném konstantním výkonu 260 kW (353,5 k), které v tzv. overboostu dokážou krátkodobě poskytnout výkon až 370 kW (503 k). Nejvyšší točivý moment 850 Nm, posílaný skrze dvoustupňovou samočinnou převodovku a kardanovou hřídel na zadní kola, je pak neměnný.

V podvozku modelu jsou uloženy čtyři bateriové balíčky, každý o kapacitě 66 kWh. To znamená, že celková hrubá kapacita je necelých 265 kWh, zatímco využitelná okolo 212 kWh. V praxi to tedy vydá na kombinovaný dojezd 180 až 230 km, přičemž nabíjení z nuly do sta procent zabere na běžné AC (22 kW) nabíječce 10 hodin, zatímco na rychlovce DC (150 kW) necelé dvě hodiny.

Foto: Lukáš Kukla

Vůz lze nabít z pomalé i rychlé nabíječky.

Tedy představa typického pracovního využití D Wide E-Tech není úplně nesmyslná. Přece jen ráno dorazíte na firmu svým spalovacím autem, vyzvednete si dokumenty a klíče, zapnete tempování kabiny náklaďáku, pořešíte papíry, odpojíte vůz od nabíječky, odjedete si zásobovací šichtu po městě i okolí a odpoledne vůz zase strčíte do sítě.

Zní to celkem snadně, stejně jako vlastní řízení tohoto vozu, ovšem nějaká technicko-ekonomická „ale“ tu přece jen jsou. A jak asi hádáte, nejsou úplně bezvýznamná.

Renault Trucks

Francouzská automobilka Renault Trucks spadá od roku 2001 pod skupinu Volvo Group, přičemž automobilové divize (osobní, příp. lehké užitkové) obou značek jsou oddělené a mají jiné vlastníky. V Česku se značka Renault Trucks umístila za rok 2022 dle SDA na sedmé příčce z hlediska prvních registrací vozidel kat. N2+N3, přičemž jejím primárním prodejním tahounem jsou stále náklaďáky spalující naftu.

Renault Trucks však využívá synergie s Volvem a zčásti i s Renaultem, takže se v rámci elektromobility může pochlubit rozmanitou produktovou řadou, a to od dodávky Master po velké tahače. Přestože se elektrická nákladní doprava teprve rozvíjí, výrobce hlásí celkově více než 300 prodaných elektrických náklaďáků v 16 zemích Evropy.

Plynulost, která nevadne

Začneme ovšem jízdními dojmy, které startují usednutím za volant, což už je oproti osobáku jiné. K obřím dveřím se musíte dostat po schůdkách, uvnitř prostorné kabiny byste mohli klidně pořádat pokerový turnaj. Nechybí tu ani věšák na bundu či velké úložné prostory, kam byste schovali menší rodinný nákup.

Foto: Lukáš Kukla

Do kabiny se nastupuje pěkně po schůdkách.

Na druhou stranu zapomeňte na rozpoložení interiéru jako u osobních vozů. Renault Trucks má v podstatě jednotné provedení pro elektrickou i spalovací řadu, takže uvnitř to opravdu vypadá jako v „práci“.

Nečekejte žádný luxus ani honosné plasty. Na design se tu nehledí, prim zde hraje ergonomie, aby vše potřebné bylo po ruce.

Foto: Lukáš Kukla

Designové kreace tu nehledejte, zde vítězí ergonomie.

Musíte si zvyknout i na obří nastavitelný volant, odpruženou sedačku a přídavnou páčku sloužící pro aktivaci pětiúrovňové rekuperace. Grafika palubního počítače je primitivní, stejně tak i budíky. Multimédia? Maximálně rádio a držák pro externí zařízení.

Nejde však o nic neobvyklého, jelikož syndromem „obyčejnosti“ trpí takřka všechna sériová těžká nákladní auta. Ono se stačí např. kouknout dovnitř Tatry T-815-7 Force nebo BMC Tugry, také na vás nedýchne moderna 21. století.

Foto: Lukáš Kukla

Rovněž přístrojový štít je velice jednoduchý.

Říká se, že náklaďák je jen velká dodávka, s čímž lze ovšem souhlasit pouze částečně. Pokud však jde o samotné řízení, tak zejména elektrické nákladní vozy mají oproti těm standardním s diesely dvě zásadní výhody.

Jednak jde vždy o automaty, zatímco v segmentu zásobovacích náklaďáků můžete ještě narazit na modely s manuální převodovkou, která má obvykle tzv. půlené rychlosti, což je pro mnoho šoférů vyšší dívčí.

Foto: Lukáš Kukla

Tuhle páčku, ventil ruční brzdy, zná asi každý řidič náklaďáku.

Druhým faktorem je komfort, a to jak jízdní, tak akustický. Díky elektrice je chod vozu plynulý, rozjezdy naprosto hladké, necukavé. Žádné chrochtání vznětového motoru, nic. Na druhou stranu si více užijete hluku aerodynamického, popřípadě zvuků linoucích se z nástavby (jak se hýbe, pracuje).

Další výhodu jsme objevili ve stoupání, kde mají některé náklaďáky, zvláště ty naložené, problémy s rychlostmi. U elektra se nám však dařilo, byť s pedálem na podlaze, držet konstantní rychlost, ba dokonce některé kolegy kamioňáky předjet.

Foto: Lukáš Kukla

Přídavná páčka ovládá pětiúrovňovou rekuperaci.

Zaujala nás také poznámka školitele defenzivní jízdy Renault Trucks, že rozdíl spotřeby mezi naloženým a nenaloženým autem je u elektra daleko menší než u modelů s dieselem.

Nákladnější zábava

Ve finále je takové svištění s baterkovým náklaďákem docela pohodové a představa objíždět s ním obchody po městě ne zas tak šílená. Dokonce jsme v rámci testu vjeli do krátké kolony, kde se plynulý elektropohon opět parádně osvědčil.

Foto: Lukáš Kukla

Vozidlo se řídí až překvapivě snadno, strašákem tak mohou být jen rozměry a dopravní předpisy.

Takže jako pracovní nástroj na kratší vzdálenost může být elektrický nákladní Renault ideální volbou i pro řidiče, kteří nemají tolik zkušeností či se bojí větších složitostí. Zde jsou tím nejtěžším faktorem skutečně jen rozměry vozu a dopravní předpisy, jelikož samotné ovládání náklaďáku včetně brzdění zvládne hravě prakticky každý mírně pokročilý šofér.

Jenže jak jsme zprvu zmínili několik „ale“, musíme poukázat na to nejzásadnější, kterým je pochopitelně pořizovací cena. Kouknete-li na námi testovaný elektrický model, ten stojí přibližně dvojnásobně víc než jeho dieselový ekvivalent s automatem. Přesné ceny nám však tuzemské zastoupení nesdělilo.

Komentář Renault Trucks k cenám

Poměr cena vs. výkon u náklaďáků není stejný jako u osobních aut, protože zde jsou započítávány i další nezbytné faktory. Jak to všeobecně funguje, nám vysvětlila Tereza Porubová, tisková mluvčí Renault Trucks.

„Obecně náklady na pořízení elektrického vozidla jsou 2–3× vyšší než u dieselového protějšku. Nicméně přechod na elektromobilitu vyžaduje mnohem větší pozornost z hlediska celkových nákladů na vlastnictví než z hlediska pořizovací ceny. Ačkoli pořizovací cena vozidla s dieselovým motorem je dnes stále nižší než cena elektrického vozidla, rozdíl v nákladech se po dobu vlastnictví vozidla dramaticky snižuje.“

„Při vyčíslování TCO (celkové náklady na vlastnictví) se bere v úvahu několik faktorů: pořizovací cena, náklady na energii, využití, údržba a zůstatková hodnota, financování a pojištění atd. A v mnoha případech je elektrické vozidlo konkurenceschopnější než dieselové.“

Jistě je potřeba zmínit, že provoz na elektřinu bude patrně výhodnější a také vám odpadnou určité servisní náklady, nicméně zase musíte mít vyřešené nabíjení, v případě větší flotily i navýšené příkony od dodavatele energie.

Zatímco do standardního náklaďáku lijete víceméně jen naftu, 32,5% roztok močoviny a pravidelně dojíždíte na periodické údržby, elektrice (zvlášť ve větším počtu) už musíte uzpůsobit firemní prostředí, případně delší cesty plánovat a zahrnout i nabíjení mimo firmu.

Bateriově poháněným truckům ovšem mohou hrát do karet i různá městská nařízení, aplikovaná zejména v cizině. Pokud totiž do některých oblastí lokální politická garnitura zakáže vjezd všem vozům se spalováky, bude tato místa zásobovat ten, kdo má elektromobil.

Každopádně lehkost, s jakou se Renault Trucks D Wide E-Tech 19 řídí, je až překvapující. Díky tomu nemusíte být zrovna veleostřílení šoféři, abyste takového užitkového „drobečka“ zvládli bez obtíží ukočírovat. Jde vlastně o takové velké autíčko na ovládání, které má namísto vysílačky volant a dva pedály.

Technická dataRenault Trucks D-Wide E-Tech 19
KategorieN3
Motor2× elektromotor
Převodovkadvoustupňová, automatická
Pohonzadních kol
Max. výkon260/370 kW
Max. točivý moment850 Nm
Kapacita baterií265 kWh (cca 212 kWh využitelná)
Dojezd180–230 km
Pomalé nabíjení (22 kW)10 h (0–100%)
Rychlé nabíjení (150 kW) 1 h 40 min (0–100 %)
Délka10 000 mm
Šířka2 550 mm
Výška3 860 mm
Rozvor5 500 mm
Provozní hmotnost11 000 kg
Užitečné zatížení8 500 kg
Nástavbaskříňová + čelo

Reklama

Související témata:
Renault Trucks D Wide E-Tech
Načítám