Hlavní obsah

Test ojetiny: Kia Ceed s automatem určitě najde kupce

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mezi ojetinami je obrovský výběr, ale jakmile máte specifické požadavky na motorizaci a převodovku, tak je těch možností najednou výrazně méně i mezi jinak hojně zastoupenými modely. Kia Ceed první generace s automatickou převodovkou tak určitě kupce najde.

Článek

Dnes už je na trhu třetí generace modelu Kia Ceed, takže ta první, prodávaná od prosince 2006, oslovuje spíše šetřivé zájemce o ojeté auto. Ceny spadly pod 100 tisíc korun a plno aut už má nejlepší léta za sebou. V žalostném stavu úplně nejsou, ale už to zkrátka po 13 letech nebude žádná hitparáda.

Nájezdy jsou vysoké a na dlouhodobý chov už takové auto, hlavně to z prvních let výroby, moc nebude. Takže i po všech směrech velmi solidní hatchback (a kombi), jakým Kia Ceed od první generace byla, se pomalu stává tím trpěným přepravníkem „na dojetí“, kterému se moc péče nedává a až se rozpadne, skončí ve šrotu.

Bylo by ale zbytečné tento model, který se Korejcům opravdu povedl, zatratit. Kia totiž zřejmě má co říci i náročnému evropskému trhu. Na příkladu testovaného auta si ukážeme, že i Ceed první generace se dá koupit ještě docela hezký a že v něm nějaký potenciál být může.

Na trhu ojetin je tohle vzácnost

Na test jsme si totiž v Auto ESA půjčili Kiu Ceed v docela vzácné verzi: s motorem 1.6 CVVT kombinovaný s automatickou převodovkou. Hatchback v klasické pětidveřové karoserii z roku 2012 měl v době testu najeto jen 58 000 km a prodejce za něj chtěl 170 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

První Ceed po faceliftu je stále líbivé auto

Prvních ceedů je na trhu dost, v současnosti na inzertním portálu Sauto.cz najdete skoro 300 nabídek na tento model. Ale s automatem jich je opravdu málo. Celkem jsme našli jen tři, tento benzinový a dva diesely. Nejlevnější ceedy začínají pod 60 000 Kč, verze s automatem ale stojí pořád přes sto tisíc.

Faceliftované ceedy začínají s cenou od asi 80 tisíc a stále se ještě dají najít i kusy, které mají diesel a nájezd do 100 000 km. Na ty si ale připravte minimálně 110 000 korun. Pokud zůstaneme u aut s nájezdem kolem 50 000 km, většinou mají základní motor 1.4 CVVT a stojí od asi 130 tisíc. Posledním prodaným prvním ceedům končí sedmiletá záruka letos.

Automatické převodovky se stávají stále populárnější. Mnoho lidí už na řazení v kolonách rezignuje. Pokud navíc mohu mluvit z vlastní zkušenosti, tak těch příležitostí si auto náležitě vychutnat s manuálním řazením je stále méně a méně. A do Prahy je to dojíždění s automatem prostě příjemnější.

Do města a kolon ideální

Navíc řadit se člověku chce tak leda v Porsche 911 nebo třeba nějakém ostrém hatchbacku na okruhu nebo prázdné okresce, ale Kia Ceed je ten typ auta, ke kterému se vlastně automat hodí. A ani nemusí mít nějakou sofistikovanou dvouspojkovou převodovku, která tady rozhodně není. Ceed 1.6 CVVT je jedno z posledních aut v segmentu C, které se nabízelo s archaickým čtyřstupňovým automatem.

Foto: Dalibor Žák

Čtyřstupňový automat v Ceedu se rychlostí řazení moderním dvouspojkám nemůže rovnat, ale je spolehlivý

Na druhou stranu ale pro někoho, kdo prostě automat mít musí (ať už mu dělá řazení problémy, nebo je to ze zdravotních důvodů), je takové auto vysvobození a zárukou svobodné mobility bez závislosti na neflexibilní a nekomfortní hromadné dopravě. Zeptejte se lidí s tělesným postižením, kteří nebydlí dvě minuty od bezbariérové stanice metra. Pro ně je prostě auto s automatem nutnost.

Asi je každému jasné, že Ceed s atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 93 kW s čtyřstupňovým automatem nebude lámat rychlostní rekordy. Ale úplná katastrofa to není a na svižné rozjezdy má auto výkonu dost. Vždyť to znáte: než se nepozorní řidiči na křižovatce rozhoupají, tak vy už jste dávno pryč i s obyčejnou „jednadvojkou“. Benzinové motory navíc byly v prvních ceedech opravdu živé. Limitujícím faktorem jsou tak vlastně jen větší přeskoky mezi trojkou a čtyřkou. Ale dá se na to zvyknout.

Foto: Dalibor Žák

Kia Ceed nejezdí špatně. Jenom nemá ráda hodně rozbitou silnici a příčné nerovnosti

Převodovka testovaného auta necuká, neškube a překvapila nás spotřeba. Proti očekávání se dalo jezdit za necelých osm litrů na 100 km. Ve městě s častými rozjezdy se spotřeba pohybovala okolo devíti litrů na 100 km. Mimo město a dálnice při klidné jízdě a řídkém provozu jel tenhle Ceed v pohodě za 6,5 litru na sto.

Umí být spolehlivý, ale musíte se starat

Po stránce spolehlivosti to s Ceedem také není špatné. Ono samozřejmě záleží na tom, jakou má za sebou auto minulost, ale pravidelná údržba a péče umí uchovat ve slušném stavu i jinak riziková auta. Šestnáctistovka v Ceedu ale riziková moc není. Spíše se na ní podepisuje sešlost věkem a zanedbávání péče.

Foto: Dalibor Žák

Pokud někdo motor 1.6 CVVT neutrápí oddalováním výměn oleje, neurvalým zacházením a nekvalitní přestavbou na LPG, vydrží

Výhodou ceedů bývá, tedy hlavně těch benzinových, že si je často kupovali soukromníci, tedy lidé s nižšími nájezdy. Některé ceedy, hlavně základní verze 1.4 CVVT, klidně mohly najet méně než 10 000 km za rok. Bylo to levné auto, dlouho stálo v základu i s klimatizací pod 300 tisíc. A to už prostě kupce, kteří potřebují více prostoru (a Ceed opravdu prostorný je), osloví.

Problémy s rozpadajícím se katalyzátorem trápily hlavně menší motor 1.4 CVVT, to u šestnáctistovky po vysokém nájezdu spíše začnou klepat ventily a motor bude brát přes zalepené pístní kroužky olej. Ale včasné výměny oleje (maximálně po 15 000 km nebo jednom roce) a kvalitní palivo s aditivy pomůže udržet motor v dobré kondici. Ceed se prodával i s LPG, ale dnes už s tím budou spíše problémy.

Foto: Dalibor Žák

Ceed má dlouhý rozvor (na svou třídu) a je to i na dnešní poměry prostorné auto

Měňte pravidelně svíčky, maximálně po třech letech bez ohledu na nájezd. Včas řešte všechny drobnosti, které se na autě objeví. Pozor po letech na korozi výfuku a stav zavěšení. I málo ojetá auta už mohou mít silentbloky popraskané a podobně, pravidlem bývají zareznuté brzdy. Je to prostě o přístupu majitelů.

Vydrží toho hodně, ale pozor na rez

Konstrukce podvozku je ale bytelná, spíše jen klepou tyčky stabilizátoru. A pokud se ještě vrátíme ke korozi, tak ta napadala hlavně první ročníky a postupem let se to zlepšovalo. Reznou páté dveře, spodky bočních dveří a lemy blatníků. Nejvíce trpí hodně ojetá auta, ale pozor na málo ojeté uloženky, které nechal důchodce stát celou zimu za domem v trávě. Takové auto sice může mít najeto padesát tisíc, ale spodek bude shnilý jak taxikářský Passat s milionem na hrbu.

Foto: Dalibor Žák

Lidé s omezeným rozpočtem by neměli Ceed přehlížet

Ještě bychom mohli jako alternativní provedení zmínit Ceed s motorem 1.6 CRDI, který se rovněž nabízel s tímto typem automatu. Dynamicky je to samozřejmě trochu lepší díky vyššímu točivému momentu dieselu. Například v praktickém kombi je to pak atraktivní motorizace.

Diesel nedává automatu tolik zabrat, ale spíš počítejte s tím, že právě naftová verze bude mít výrazně víc najeto. Nájezd do 60 000 km bude dnes opravdová vzácnost, reálně lze očekávat spíše přes 150 000 km, klidně i víc. Každopádně motor 1.6 CRDI, když se zbavil dětských nemocí (hlavně mu zlobilo turbo), umí být velice spolehlivý, pokud přistupujete k údržbě pečlivě.

Jednoduchý čtyřstupňový automat vydrží, ale pozor na úniky oleje a je potřeba v něm pravidelně měnit náplň. Ideálně po 60 000 km nebo maximálně čtyřech letech. U starších automatů bude nutné udělat raději i proplach převodovky, když nebude prokazatelné, kdy se naposledy olej měnil. Automat se ještě dával k atmosférickému dvoulitru, ale ten na trhu pravděpodobně nenajdete, protože to byla drahá verze a lidé za ty peníze už raději brali diesel.

Celkové hodnocení: Kia Ceed 1.6 AT

První generace Ceedu s atmosférickou šestnáctistovkou a čtyřstupňovým automatem není auto pro nadšeného řidiče. Je to ale stále ještě spolehlivý dělník, který by mohl oslovit poměrně široké spektrum řidičů, kteří potřebují (nebo jen chtějí) automat. S nízkým nájezdem je v takovém autě ještě docela slušný potenciál, ale zcela bez investic to do dalších let nebude. Pokud se ale o tohoto Ceeda zvládnete postarat, bude to dobrá koupě.

Reklama

Načítám