Hlavní obsah

První dojmy: Svezli jsme se s novým Touaregem – vrcholným „lidovým vozem“

Foto: Volkswagen

Volkswagen Touareg

V rámci Volkswagenu měl Touareg – uvedený na trh poprvé už v roce 2002 – vždy docela zvláštní postavení. Velké luxusní SUV tak úplně nezapadá do koncepce značky, která má „lidový vůz“ už ve svém názvu. Přesto ale Touareg uspěl a po pravidelném osmiletém cyklu vyjíždí ve třetí generaci.

Článek

Ke třetí generaci Touaregu jsem dorazil v rámci sychravě deštivého dne, ale to vzhledem k charakteru auta vůbec nijak nevadilo. Koneckonců Touareg je především o technologiích a bezpečnosti, což dokazuje až pozoruhodná řádka bezpečnostních systémů. Některé jsou již zavedené v modelech jako Arteon, takže třeba prediktivní adaptivní tempomat, aktivní vedení v pruzích nebo varování před blížícím se vozidlem v křižovatce známe již z dřívějška. Novinkou je ale asistent jízdy v koloně s funkcí průjezdu zúžením, IQ. LED Matrix světlomety nebo velmi vychytané noční vidění.

Z těch „mechaničtějších“ technologií se taky dá vybrat pěkných pár prvků. Tady má Touareg v záloze třeba pneumatický podvozek, jehož světlá výška jde ze standardních 190 mm zvednout až o 70 mm v terénním režimu. „Měchy“ dále spolupracují s natáčením zadní nápravy schopným zvýšit manévrovatelnost v nízkých rychlostech, nebo naopak zlepšit stabilitu ve vysokých. Úplnou novinkou jsou i aktivní stabilizátory pracující s palubním napětím 48 V. Ty se starají o dokonale horizontální pozici karoserie i při ostrém zatáčení a změnách směru.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Touareg

Motory v Touaregu zatím nic nového ani převratného nepřináší. Jedná se o prověřené víceválcové jednotky koncernu, jaké nalezneme zejména ve vozech Audi. Při letním uvedení do prodeje přichází Touareg s třílitrovým turbodieselovým šestiválcem 3.0 TDI o výkonu 286 koní. Do konce roku přibyde ještě slabší varianta o výkonu 231 koní a stejně velký přeplňovaný šestiválec na benzín s výkonem 340 koní. Vrcholem se na začátku příštího roku stane dieselový osmiválec, jehož výkon vyšplhá na 421 koní. Všechny motory jsou vybaveny výhradně osmistupňovým automatem a pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen.

Stejně jako všichni ostatní nasedám i já po prezentaci do Touaregu s prvním zmiňovaným motorem. Jen co usednu do příjemně tuhého sedadla náležícího k výbavovému paketu R-Line, jsem automaticky zaujat až pitoreskně ohromnou obrazovkou trůnící uprostřed palubní desky. V rámci kategorie je multimediální centrum nového Touaregu vskutku gigantické a s výjimkou otočných ovladačů na jízdní režimy a nastavení výšky podvozku už v interiéru moc ovládacích prvků nezbylo. Vše od klimatizace přes vyhřívání sedadel až po vypnutí otravného stop-startu se přesunulo do přehledné a výborně reagující obrazovky uprostřed.

Na dotykový displej potom plynule navazuje ještě druhá, tentokrát nedotyková obrazovka nahrazující klasické budíky. Na ní lze zobrazit ve vysokém rozlišení mapu, hodnoty palubního počítače, pomocníky pro jízdu v terénu a další náležitosti. Objem funkcí a nastavení je prakticky nepřeberný, ale stejně jako v předchozím případě platí, že se lze v ovládání velmi rychle zorientovat.

Motor již pod rozložitou kapotou tiše klape a já tak dávám za jedna, abych vyzkoušel, jak vlastně Touareg jezdí. Už ve standardním režimu Normal je přítomen onen pocit „jízdy na obláčku“, který se dostavuje na některých pneumatických podvozcích. Touareg se tichounce nese a jen lehké podusávání od kol dává najevo, že silnice asi není zcela optimální.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Touareg

Pokud se chci ale zbavit i toho posledního kontaktu s rozbitými okreskami v okolí Zruče, stačí o „zoubek“ pootočit kolečkem po mé pravici. Touareg se přepíná do režimu Comfort, vzduchové zavěšení ještě měkne a pohodlí na palubě dosahuje dojmů z velkých limuzín. Jediný okamžik, kdy se přece jenom něco ozve, nastává při přejezdu ostré příčné nerovnosti. Tady nepřipravené měchy přenesou drobnou akustickou ránu do karoserie, ale stále se nejedná o nic strašného.

Jak jsem zmiňoval již výše, jediný motor nabízený při startu prodejů spadá přibližně do středu nabídky a rozhodně bych se jej nebál označit za zlatou střední cestu. Kultivovaný šestiválec nemá problém s otáčkami okolo tisíce za minutu a těsně nad touto hranicí taky začíná plynule a silně táhnout. Všech 600 N.m točivého momentu je poprvé k dispozici ve 2250 otáčkách, ale při poklidné jízdě ve městě se motor k takovým hodnotám mnohdy ani nepřiblíží. Převodovka řadí příkladně hladce a inteligentně, a celkově si dovedu s Touaregem velmi dobře představit nějakou hodně dlouhou cestu. Líně se převalující motor k plavnému podvozku vcelku perfektně pasuje.

Jenže tady možnosti nekončí, a tak zkouším naopak lehce přitvrdit. Jízdní režim Sport přiostřuje zavěšení a snižuje světlou výšku o 15 mm proti normálu. Motor samozřejmě postrádá jakoukoliv jadrnost či výbušnost, ale na pobídnutí plným plynem reaguje sympatickým zaduněním a mocným zátahem trvajícím až za hranici čtyř tisíc otáček. Ani v nejostřejším režimu nepřestává být Touareg pohodlný, ale karoserie náhle mnohem lépe kopíruje silnici a omezuje náklony v zatáčkách – třebaže aktivní stabilizátory jsem si bohužel nevyzkoušel. Na okresce hodně pomůže i řízení zadních kol, jež vyvolává dojem o hodně menšího a lehčího auta, než jakým Touareg ve skutečnosti je.

Velké a špičkově vybavené SUV tedy do portfolia Volkswagenu na první pohled nezapadá, ale jeho pozice je absolutně nezpochybnitelná. Nová vlajková loď značky má vrcholnou výbavu, špičkový jízdní komfort - a to vše nabízí v balení, které tolik neřve do světa svou prémiovost. Koneckonců právě na tyto zákazníky Volkswagen s Touaregem míří – na úspěšné lidi, co svůj úspěch nemusí dávat najevo na první pohled.

Zajímá vás nový Touareg více? Podívejte se i na toto video

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama