Hlavní obsah

Africa Eco Race: Startuje závod zrozený z trosek slavné dakarské rallye

Foto: Radoslav Holan

Buginy Optimus patří k hlavním favoritům na celkové vítězství. Uvidíme, co Tomáš Tomeček s Tatrou, který vloni dojel na senzačním druhém místě celkově!

31. 12. 2018

Hned šest českých a slovenských závodníků stojí na startu závodu Africa Eco Race, který 30. prosince slavnostně odstartoval z Monaka. 1. ledna jim pak začne velké africké dobrodružství. Jedenáctý ročník AEC se již tradičně jede po stopách původního maratónského závodu Rallye Paříž-Dakar, trasa vede přes Maroko, Mauretánii až do Senegalu, kde je cíl u Růžového jezera v Dakaru. Závodníky čeká maratón o délce 6 500 kilometrů a Garáž je přímo u toho!

Článek

Africa Eco Race je konkurenční podnik pro Rallye Dakar (ten startuje 6. ledna a pojede se pouze na území Peru). Zrodil se na základech tradiční Rallye Paříž-Dakar a vrací se k původním hodnotám dálkových rallye. Závodníky se snaží oslovit nejen atraktivní trasou, která vede rozmanitou krajinou, kde nechybí písečné duny, kamenná pole ani vyschlá řečiště, ale taky snahou organizátorů o to, aby cíl v Dakaru vidělo co nejvíc závodníků. „Je to extrémně náročný závod na vytrvalost, fyzickou kondici, připravenost strojů a navigaci,“ popisuje Tomáš Tomeček, který se na jeho start postaví už po deváté. „Ale i když budete mít jeden den problém, neznamená to, že v závodě končíte. Pořadatelé umožňují všem závodníkům dál pokračovat, byť s penalizací. To je příjemná změna oproti pravidlům jiných dálkových soutěží,“ dodává Prokop Siwek, který se dálkovým rallye dlouhodobě věnuje jako novinář. A dodává, že letošní, jedenáctý ročník, bude mít pět závodních etap v Maroku, šest v Mauretánii a finálovou v Senegalu.

Foto: Africa Eco Race

Trasa závodu Africa Eco Race vede po stopách starého Dakaru až do cíle u Růžového jezera. Za 12 dní na africkém kontinentu urazí závodníci přes 6 000 kilometrů!

Na start závodu, který v Monaku slavnostně zahájila slovenská topmodelka Adriana Sklenaříková, se postavilo rovných sto závodních strojů. Rok od roku je účast závodníků silnější. Mezi deseti kamiony jsou i dvě české Tatry – tu první bude řídí již zmíněný Tomáš Tomeček, který stejně jako vloni pojede sám, posádku druhého vozu tvoří Petr Čapka, bývalý Tomečkův šéfmechanik, a navigátor Zdeněk Voda. „O tomhle závodě jsme snili proklatě dlouho. Když se nabídla možnost koupit závodní Tatru 815, kterou jsem kdysi sám pomáhal stavět, neváhal jsem. Pak už to bylo jen o tom shromáždit peníze,“ řekl při technických přejímkách Čapka. „Od začátku jsme měli jasno, že chceme do Afriky, líbí se nám, že jde o skutečné maratónské závodění, nikoli o rychlostní rallye, ve kterou se změnil Dakar v Jižní Americe.“

Jejich slova potvrzuje i Lukáš Kvapil, který má za sebou krátkou závodní zkušenost z Dakaru, ale vloni ho absolvoval v novinářském autě. „Všichni říkají, že Africa Eco Race je jiný závod. Místo krátkých zkoušek a dlouhých přejezdů je to tady úplně obráceně. Tempo možná není tak vysoké, ale nedostatek konkurence rozhodně nehrozí. Je nás tady bezmála padesát motorkářů!“ Mezi nimi jsou i slovenští matadoři Ján Zaťko a Martin Benko, kteří už znají Afriku jako svoje boty. V roce 2017 byl Benko celkově třetí a Zaťko čtvrtý, oba jedou na strojích KTM, Kvapil pak na Husqvarně. Původně se do závodu chtěla přihlásit i česká čtyřkolkářská legenda Josef Macháček, ale start si nakonec rozmyslel. „Do Peru jsem nechtěl, protože jezdit jen v jedné zemi křížem krážem mi nic neříkalo a nebylo to ani zajímavé pro moje sponzory,“ nechal se slyšel. „Afrika se mi líbila moc, už jen kvůli těm trasám, jenže se ukázalo, že na čtyřkolce bych tam jel sám, a bez konkurence by to bylo o ničem.“

V ostatních třídách ale startují hodně známá jména… Ve startovní listině motorkářů najdete Pala Anderse Ullevalsetera, Francisca Arredonda, Alessandra Botturiho nebo Franca Picca. V autech pak zaujme pilot Kamazu Sergej Kuprjanov, který jede v Buggy Optimus, nebo legendární Kenjiro Šinozuka, kterému je už sedmdesát let a patří k dakarským legendám.

Foto: Radoslav Holan

Slavnostní start proběhl v přístavu v Monaku

Po přesunu do francouzského Mentonu, kde se konaly technické přejímky, se závodníci postavili na slavnostní start v Monaku, a pak je čekal 480 kilometrů přesun do přístavu na loď. „Lukáš jede s tovární motorkou a po testování v Tunisu stačilo jen repasovat tlumiče, jinak vše proběhlo v naprostém pořádku,“ byl spokojený Tomáš Kočí, Kvapilův mechanik. Ani Tomeček se před startem nijak nestresoval: „Na Tatře mám o pár koní a newtonmetrů víc, zvenku je pak vidět nový facelift, který jsme dostali z továrny.“ To Čapka měl starosti, ještě než se odstartovalo. „Nefungovaly nám navigační přístroje, marně jsme se pokoušeli vše zapojit, chybělo totiž jakékoliv schéma. Nakonec nám pomohli přímo pořadatelé a viníkem byl jeden špatný drát,“ vysvětloval Čapka.

Závodníci se ještě 30. prosince nalodili na trajekt do Maroka, kde se hned na Nový rok startuje do první ostré etapy. Silvestr tak posádky stráví na moři.

Foto: Radoslav Holan

Jedeme s novinářským Rangerem. I naše auto musí mít povinnou výbavu jako GPS, navigaci, sponzorské polepy, ale třeba také satelitní telefon a balíček pro přežití

A moje první dojmy? Uvolněná atmosféra a spousta nádherných závodních aut! Na motorce bych se do podobného dobrodružství nepustil, ale když jsem viděl ty závodní buginy, nemusel by mě nikdo dlouho přemlouvat. A kamiony, to jsou neuvěřitelná a hrůzu nahánějící monstra! Neumím si představit, že Tomeček jede sám. Musím zjistit, jak třeba mění pneumatiku, nebo co dělá, když se někde zahrabe. Start v Monaku měl skvělou atmosféru a přilákal spoustu diváků, všechno se odehrálo na promenádě u přístavu ve velkém stylu! A ruský závodník Alex Titov stihl vyhrát už na startu – ještě na startovní rampě totiž poklekl a požádal o ruku svou přítelkyni, která samozřejmě souhlasila! A stejně jako jim, i nám celé to dobrodružství teprve začíná...

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama