Hlavní obsah

Stal se z Kopeckého šotolinový specialista?

Foto: Archiv Garáž.cz

I se slabším vozem specifikace R5 se Jan Kopecký dokázal propracovat mezi top 10 jezdců absolutního pořadí Rally Italia, která se o minulém víkendu jela na šotolinových tratích středomořského ostrova Sardinia. Pilot továrního týmu Škoda skončil na devátém místě absolutně, v hodnocení samostatné kategorie WRC 2 skončil druhý a o jedno místo tak vylepšil svůj loňský výsledek.

Článek

Prach, kameny a místy nepříjemně hluboké díry i v letošním roce komplikovaly život účastníkům Rally Italia, která se od roku 2004 jezdí na středomořském ostrově Sardinia. Před tím se v rámci italské rally jezdilo na zakroucených asfaltech v okolí Sanrema. České barvy letos hájili na Sardinii dva jezdci – v kategorii WRC Martin Prokop a v kategorii WRC 2 Jan Kopecký, který společně s finským kolegou Lappim tradičně usedl za volant speciálu Škoda Fabia R5 továrního týmu Škoda Motorsport.

Foto: Archiv Garáž.cz

Finský rychlík Lappi

Škoda Motorsport se v letošním roce pokouší o zisk týmového i jezdeckého titulu v rámci kategorie WRC 2, kde startují speciály R5. Papírově silnější byl na startu těžké šotolinové soutěže Lappi, ale v sobotní etapě byl kvůli technické závadě nucený odstoupit z prvního místa průběžného hodnocení WRC 2. Při průjezdu RZ 12 trefil díru a poškodil zavěšení levého předního kola. „Tu díru jsem pořádně neviděl dokonce ani když jsme si potom znovu pouštěli záběry z on-board kamery. Potkala nás smůla a na tak těžkých soutěžích, jako je právě Sardínie, je riziko takových karambolů daleko vyšší,“ řekl pro redakci Garáž.cz mladý Fin. Tým Škoda ho v rámci tréninku v neděli vyslal znovu na trať, kde se rodák z finského Naarajärvi blýskl všemi vyhranými zkouškami a na jedné z RZ dokonce skončil pouhých osm desetin sekundy za časem Fracouze Ogiera! Znovu se ukázalo, že týmový šéf škodovky Michal Hrabánek má šťastnou ruku na rychlé finské piloty a o Lappim ještě rozhodně uslyšíme, protože do konce roku má v plánu ještě několik soutěží WRC 2.

Defekt a potom honička

Jan Kopecký, který stále platí především za asfaltového specialistu, mohl na těžkých šotolinových tratích jenom překvapit. Po slibném začátku, kdy v rámci WRC 2 dokázal zajet dokonce dva třetí nejrychlejší časy, přišel defekt v páté RZ a rodák z východočeského Kostelce nad Orlicí musel jet šest kilometrů s roztrženou pneumatikou. Od začátku soutěže tak musel stahovat velkou časovou ztrátu, ale rychlými a vyrovnanými časy se postupně dokázal propracovat z osmého na konečné druhé místo v rámci WRC 2 a deváté místo absolutně! „V pátek to s námi nevypadalo dobře, ale věděli jsme, že prakticky celá soutěž je ještě před námi a máme dost času s tím ještě něco udělat. Prostě jsme to nevzdali,“ řekl Kopecký, který i na Sardinii těžil z dobrého nastavení podvozku svého speciálu Škoda Fabia R5, na jehož drobných vylepšeních s týmem stále pracuje. Kopecký ale hlavně ukázal, že stejně jako asfalty už mu začíná sedět i šotolinový povrch a ve svých 34 letech platí za opravdového univerzála světové úrovně. I on má naštěstí v plánu letos odjet ještě nějaké soutěže WRC 2, i když Kopeckého hlavním týmovým úkolem je obhájit pro značku Škoda loňský mistrovský titul a proto ze Sardinie rovnou zamířil na Rally Hustopeče. Tomu se říká extrémně nabitý program…

Foto: Archiv Garáž.cz

Zlato pro zákazníka firmy Škoda

Škoda Fabia R5 - vůz s turbomotorem 1.6 a pohonem všech kol se i na těžké šotolinové trati ukázal jako velmi schopný stroj. Na voze české značky totiž startoval i vítěz soutěže WRC 2 Fin Teemu Suninen. Jeho Škoda Fabia R5 provozovaná soukromým francouzským týmem Oreca za sebou na některých RZ dokonce nechala i silnější vozy specifikace WRC. Výsledek Suninena je dobrou zprávou i pro mladoboleslavský tovární tým Škoda, který vyrábí speciály Škoda Fabia R5 pro soukromé stáje. Škoda Auto za pouhý rok prodala více Fabií R5 než předchozího modelu Škoda Fabia Super 2000 za celých 5 let! Aktuálně po celém světě závodí více jak 70 vozů Škoda Fabia R5 a další objednávky se jenom hrnou. Škoda Auto tak velice dobře zvládla svůj vstup do třídy FIA R5. Blízkost sériových komponentů je zde velkým požadavkem, mnohem větším než ve třídě Super 2000. Jako limit pro konečnou cenu auta je zde předepsaných 180 000 eur, takže technici v Mladé Boleslavi museli použít spoustu sériových dílů a optimalizovat je pro maximální životnost tak, aby docílili maximální spolehlivosti.

Konečný stav Italské rally (WRC 2):

1. Suninen/Markkula (FIN/FIN); ŠKODA FABIA R5; 3:44:23,2 hod.

2. Kopecký/Dresler (CZ/CZ); ŠKODA FABIA R5; + 0:49,6 min.

3. Kruuda/Järveoja (EST/EST); Ford Fiesta R5; + 4:31,1 min.

4. Kremer/Winklhofer (D/D); ŠKODA FABIA R5; + 6:38,0 min.

5. Maurin/Ural (F/F); ŠKODA FABIA R5; + 7:39,8 min.

… 9. Lappi/Ferm (FIN/FIN); ŠKODA FABIA R5; + 25:59,6 min.

Číslo pro Italskou rally: 19

Škoda Fabia R5 na Sardinii dominovala v kategorii WRC 2. Na všech 19 rychlostních zkouškách, které proběhly během čtyř dnů rally, kraloval tento vůz výsledkové listině s nejrychlejšími časy. Špičkové výsledky přitom s vozem ŠKODA zajelo pět různých jezdců: Teemu Suninen (7), Esapekka Lappi (5), Umberto Scandola (4), Nicolás Fuchs (2) a Jan Kopecký (1).

Reklama

Načítám