Hlavní obsah

Sporťák s plynovou turbínou? Toyota už ho měla v 70. letech

Foto: Toyota

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Toyota je dneska v popředí vývoje a prodejů automobilů s hybridním pohonem. Dříve ale pracovala i na jiných alternativních pohonech, například na pohonu plynovou turbínou, kterou instalovala do sportovního kupé.

Článek

První práce na pohonu auta za použití plynové turbíny byly zahájeny už v roce 1965, ale až po deseti letech se ukázal na tokijském autosalonu první prototyp v karoserii sedanu Century a s výkonem 71 koní. Nás ale zajímá až rok 1977, kdy se představil malý sportovní typ Sports 800 Gas turbine-Hybrid.

Svět se v tu dobu vzpamatovával z ropné krize, kterou měl stále v čerstvé paměti, a turbíny se jevily jako zajímavá alternativa ke klasickému pohonu. Jen se nenechte zmást těmi tvary, karoserii malého sportovního modelu si Toyota vybrala kvůli nízké hmotnosti a dobré aerodynamice. Interiér nezměnila vůbec, jen na otáčkoměru byla poznámka, že si máte čísla vynásobit deseti tisíci. V devadesáti tisících začíná červené pole a ukazatel je cejchován až do sta tisíc.

Foto: Toyota

Takový otáčkoměr jen tak neuvidíte

Ačkoliv byl automobil v karoserii sportovního kupé, udávala Toyota jeho výkon jen 30 koní a vybavila jej pouze dvoustupňovou převodovkou. Plynová turbína s jednou hřídelí se nastěhovala pod přední kapotu místo původního motoru, ale nepoháněla na rozdíl od něj kola. Veškerý výkon z ní totiž putoval do generátoru elektrického proudu, který byl vpředu před ní.

Foto: Toyota

Komponenty byly rozloženyv celém malém sportovním kupé

Generovaná elektrická energie putovala do elektromotoru umístěného ve středovém tunelu zhruba někde pod palubkou. Pak už putovala síla klasicky do zmíněné převodovky a přes kloubový křídel do diferenciálu zadní nápravy. Akumulátor k pohonu elektromotoru byl umístěn v zavazadlovém prostoru. Výsledkem bylo zhruba tunu vážící auto s opravdu netradiční pohonnou jednotkou. Jak už jsme ale říkali, sportovní výkony automobilku nezajímaly. Hlavně že bylo auto schopné pohybu a dokázalo, že toto řešení vůbec funguje.

Kromě zmíněného řešení Toyota zkoušela i pohon s dvouhřídelovou turbínou a bez elektromotoru, nešlo tedy o hybrid. Toto řešení vypadalo slibněji a fungovalo lépe, takže od sedmdesátých let se pokračovalo jen v jeho vývoji. Pohon se zkoušel v autobusech i sportovních kupé, ale nakonec nebyl o tolik lepší než klasický spalovací motor. Nezávisle na Toyotě ke stejnému názoru dospěl i koncern British Leyland. A tak dnes stále většinou tankujeme benzin nebo naftu a teprve se postupně učíme ve větší míře nabíjet.

Reklama

Související témata:
Načítám