Hlavní obsah

Toyota Prius - Ošklivé, ale velice schopné káčátko

Foto: Archiv Garáž.cz
18. 8. 2016

Toyota Prius je autem, které si vždy užívalo posměchu automobilových fanoušků vrchovatou měrou. Ale po čase se ty vtípky už začaly opakovat a v hlavě hlodal ten červík, jestli to je tak i doopravdy. Možná proto, že se mi Prius vždy vyhýbal. Tomu je ale konec a já vám můžu nyní popravdě říct, jaká je současná čtvrtá generace.

Článek

Předně je zvláštní. Tedy myslím vzhledově, i když zvláštní je asi slabé slovo. Opravdu nevím, proč většina hybridů musí i hybridně vypadat, ale k Priusu to patří už léta. Čtvrtá generace se ale rozhodla, že nenechá nikoho chladným a bude k nepřehlédnutí. Spousta všech křivek a záhybů, maska připomínající knírek a světla ve tvaru bumerangu jsou atributy, kterých si nelze nevšimnout. Vzhledem k splývavému tvaru alespoň doufám, že každý kousek tvaru má své aerodynamické opodstatnění a vše je podřízeno co největší efektivitě. Záleží pochopitelně na vkusu každého z vás, ale já osobně preferuji z nabídky Toyoty spíše vzhled jiných modelů. Třeba zadní okno dělené spojlerem má něco do sebe, ovšem trochu stěžuje výhled. Naštěstí tento problém řeší couvací kamera a velká zpětná zrcátka. V těch je i signalizace auta v mrtvém úhlu, což oceníte pro změnu na dálnici, kde se hodí i radarový tempomat a signalizace změny jízdního pruhu bez užití blinkru.

Foto: Archiv Garáž.cz

Podobné designérské řádění pokračuje i v interiéru, tak se alespoň dá říct, že je vnitřek s vnějškem sladěný. Nejvíc do očí praští plastové bílé rameno volantu a části středového tunelu s držáky nápojů a nabíjecím místem pro váš smartphone. Trochu jako by se na návrzích podílel i nějaký koupelnový designér. Držáky nápojů jsou sice i ve dveřích, ale ty uprostřed se vyznačují velkou hloubkou a rozhodně v nich pití zůstane i při ostřejší zatáčce.  Ve střední části hořejšku palubky je místo pro několik displejů. Na tom prvním je nastálo nastavená rychlost, což je trochu škoda, že jej nelze měnit. Rychlost totiž vidíte na head-up displeji před sebou, takhle si jen zbytečně vaši spolucestující ohlídají, zda dodržujete předpisy. I když tedy Prius není zrovna autem, kde byste je chtěli porušovat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na druhém displeji už máte větší možnosti zobrazení, když se ale chcete vcítit do Priusovské nálady, nechte si tam ukazatel ekologičnosti jízdy. Alespoň uvidíte, jestli jste ještě v EV módu, nebo už vám pomáhá benzínová osmnáctistovka. Při nastartování, nebo spíš zapnutí, se na prvních dvou displejích pouští znělka. No, díkybohu že alespoň nehraje žádná potrhlá pozitivní melodie. Třetí displej si pro sebe zabrala automatická převodovka, která na něm zobrazuje, co máte zrovna zařazeno. V zorném poli se nachází i velký dotykový displej palubního infotainmentu. Až dole je modrý hranatý volič automatu, který má polohy R, N, D (také jste si vzpomněli na starou Pragovku?) a B. B je motorová brzda, která se dá používat na sjezdech z dlouhých táhlých kopců nebo na dobržďování před semafory.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vzhledem k vnějším rozměrům bych očekával, že i uvnitř bude hodně místa. Hybridní ústrojí však zabírá dost místa. Cestující vpředu to ještě patrně nezaregistrují, tady je místa dost a uvelebíte se i dost pohodlně i přes relativně krátký sedák kožených předních sedaček. Limitující je místo vzadu, ne tak ani pro nohy, ale spíš pro hlavu. Ovšem pokud máte méně než 180 centimetrů, pravděpodobně si svažující stropnice nevšimnete. Větší zklamání může nachystat zavazadlový prostor, který je hodně mělký. Plocha jeho podlahy je ale dostatečná.

Foto: Archiv Garáž.cz

První, co vás při jízdě možná překvapí, že osmnáctistovku VVT-i pod kapotou skoro nepoznáte. A to ať už to myslíme akusticky, když není moc slyšet, nebo zátahem, který také není zrovna poznat. Máte sice na výběr tři jízdní režimy a kromě normálu a EKO můžete zvolit i Power, ale že by vás pak Prius zatlačil při každém rozjezdu do sedačky, prostě napsat nemůžu. O trochu lépe se ale v siláckém režimu předjíždí. Mnohem zajímavější je ale tlačítko vedle volby režimů, kterým můžete zapnout čistě elektrický EV mód. Ten funguje jen v nižších rychlostech a ideální je prý na „noční příjezd do obydlené oblasti“. Auto je velice tiché i normálně, ale s režimem EV, kdy uvnitř neslyšíte nic, zvenku pak jen šumění gum po asfaltu, se to nedá srovnávat. Opravdu mě to bavilo a vlastně se pomalu smiřuju s faktem, že pokud bude v garáži nějaká ta zábavná benzínová hračka, může být k tomu denní auto na elektriku. Škoda jen, že idylka naprostého ticha byla přerušena mimořádně otravným pípáním, které se ozve při každém zařazení zpátečky. Ale těchhle amerických móresů se asi už nezbavíme.

Foto: Archiv Garáž.cz

Prius pochopitelně není nadšeneckým autem stavěným na řezání zatáček. Ale my novináři jste už takoví, víme, že Toyota má v rodokmenu Celicy, Truena a další skvělá auta, takže nám nedá nevyzkoušet, zda se alespoň trochu toho talentu  Priusu neukrývá. První ostřeji projetá zatáčka ale prozradí, že inženýři z projektu Toyobaru se dílnám na hybrid vyhnuli obloukem. Podvozek je takový žvejkavý, náklony nepotlačené a celkový projev nejistý. Řízení připomíná spíše kormidlování nebo pilotování, ono jsem si i poprvé v Priusu připadal se vší tou futuričností jako v raketoplánu. Zato si ale auto dobře poradí s nerovnostmi a poskytuje velké pohodlí. Pochybuju, že by ale naladění podvozku kterémukoliv z majitelů vadilo, hybridní ekomodel prostě cílí jinam, ale zato tam cílí přesně a dobře. Svým majitelům poskytne dobrý jízdní komfort, dostatek prostoru, neotřelý design a schopnost jezdit pod 3 litry na sto. Pokud navíc přizpůsobíte svůj jízdní styl hybridnímu autu, dokážete se dostat ještě na nižší hodnotu, třeba i pod dva litry (při jedné delší jízdě napříč prázdnou Prahou i 1,6 litru na 100 kilometrů). Na konci každé jízdy vás pak Prius ohodnotí a poradí tipy, jak svou jízdu ještě zlepšit, nebo spíše zekologičnit.

Foto: Archiv Garáž.cz

A teď je i na mně, abych ohodnotil Prius. Nevím, jak na tom byly předchozí generace, které sklízely dost kritiky, ale o čtvrté prostě nemohu s klidným svědomím napsat, že je špatná, protože není. Jistě, nenadchne nadšence, ale to ani nemá v popisu práce, na to mají u Toyoty GT86. Prius ale funguje. Pokud je tohle závan budoucnosti, nejsou ty vyhlídky zas tak špatné. Ne, nebudu ho obhajovat charismatem, Prius je prostě spotřebič, který slouží k dopravě osob z jednoho místa na druhé. A jako takový funguje dobře. Jen se obávám, zda hybridy nejsou již dnes odsouzené k zániku, kam je dožene nástup elektromobilů. Na to si ale budeme muset ještě nějakou dobu počkat a do té doby není koupě Prusu úplně bezpředmětná.

Technické údaje: Toyota Prius 1,8 Hybrid

Motorzážehový atmosférický čtyřválec + elektromotor
Objem1798 ccm
Výkon72 (maximální 98 kW)/5200
Toč. moment142 N.m/3600
Převodovkabezestupňová automatická e-CVT
Max. rychlost180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h10,6 s
Spotřeba paliva (kombinace)3,6 l/100 km
Celková hmotnost1790 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4540 x 1760 x 1490 mm
Rozvor2 700 mm
Objem nádrže43 l
Objem zavazadelníku343 l
Základní cena744 900 Kč
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama