Hlavní obsah

Slavná automobilová křídla

Foto: Ferrari

Ferrari F40

7. 8. 2018

Ptáci mají křídla proto, aby mohli létat. Auta mají křídla z přesně opačného důvodu – aby nelétala. Vzpomeňme na ta úplně nejslavnější a nejextrémnější křídla, která se kdy na sériově vyráběných vozech objevila.

Článek

V lepším případě mají spoilery aerodynamickou i estetickou funkci, v tom horším pouze estetickou. Když se vrátíme v čase tak o padesát let nazpět, vypozorujeme snahy automobilových výrobců dávat silným modelům aerodynamické prvky. Tehdy byla auta už velmi rychlá a vedle samotné rychlosti se na seznam priorit přidala i ovladatelnost. Většina výkonných aut té doby, přestože měla mnohdy tvar cihly, se začala totiž potýkat s aerodynamickým vztlakem. Víme, že cihly většinou nelétají, ale když jsou poháněny osmiválcovým motorem Hemi, tak by mohly. Tím se dostáváme k prvnímu slavnému křídlu, které dodnes drží rekord, protože nic většího se na sériovém autě od té doby neobjevilo. Řeč je o vozech Dodge Charger Daytona a sesterských Plymouthech Superbird. Chargery se dělaly i bez tohoto nepřehlédnutelného prvku, ale pro NASCAR jej koncern Chrysler homologoval.

Díky homologaci pro automobilové závody vzniklo další známé křídlo, respektive celý aerodynamický balíček, pro který dostalo auto přezdívku „Batmobil“. A tím vozem není nic jiného než slavné BMW 3.0 CSL. O tom, že se nejlepší raketoví inženýři rodí v Německu, nás několikrát přesvědčilo také Porsche. Jejich „kachní ocas“ se objevil poprvé na modelu 911 Carrera RS. Toto křídlo je natolik slavné a pro Porsche tak ikonické, že jej automobilka použila i u vybraných verzí 911 generací 997 a 991. Znám je taktéž „velrybí ocas“ rovněž od Porsche, tentokrát použitý na modelech 911 Turbo. Tento spoiler se dělal v několika modifikacích.

Pojmenování „velrybí ocas“ si nárokují fanoušci rychlých vozů s emblémem modrého oválu, kteří uctívají ikonickou Sierru RS Cosworth a následně i Escort RS Cosworth. Tohle křídlo má jistě svůj podíl na tom, že se z vrcholného provedení Sierry i Escortu staly kultovní vozy. Důvodem vzniku rozhodně nebylo drogové opojení designéra, i když to tak může na první pohled vypadat, nýbrž potřeba přenést všech 204 koní na zadní kola Sierry, což by bez pořádného přítlaku nebylo možné.

Při vzpomínce na osmdesátá léta se nám vybaví úsměvné klipy tehdejších popových hvězd, jejich účesy a oblečení nevyjímaje. Oči petrolheada ale zvlhnou při vyslovení „F40“. Do té doby jakoby se Ferrari vyhýbalo křídlům na rozdíl od Lamborghini, ale extrémní auto, jakým model F40 bezpochyby byl, se neobešlo bez pořádného křídla. A protože jsme zmínili Lamborghini, pak nemůžeme opomenout specifické křídlo na modelu Countach 5000S a QV. Ortodoxní zastánci klasických automobilů jistě budou drmolit něco o čistotě původního designu Countache, ale až s nástavci blatníků a žehlícího prkna (rozuměj křídla) se stal Countach tím správným úletem. Ať žijí osmdesátky.

V devadesátých letech přišlo mnoho zajímavých a funkčních křídel. Subaru Impreza STI začínalo s poměrným malým křidélkem, které postupně rostlo. Poslední generace ikony má křídlo v úrovni střechy. Mitsubishi Lancer Evolution, dej mu Bůh věčnou slávu, je skvělým příkladem toho, jak výrobce může vybrušovat svůj diamant. Křídla čtvrté, páté a šesté generace Eva patří jistě k těm nejvíce ikonickým. Jestli se ale nějaké křídlo japonského automobilu vrylo do paměti automobilových nadšenců, pak jistě to na Toyotě Supra čtvrté generace. Křídlo, které vzbudilo ve své době rozpaky, vzniklo překvapivě u Mercedesu. Aerodynamicky, ale i mechanicky „optimalizovaný“ model 190 E 2.5-16 v provedení Evolution II dostal vskutku extrémní kabátek s nepřehlédnutelným křídlem. Nutno dodat, že ani v tomto případě nešlo o nějakou lacinou legraci, protože důvodem vzniku Evo II byla homologace dílů pro závody DTM.

Napište nám do komentářů, na jaké ikonické křídlo jsme zapomněli a důvod, proč by si zasloužilo být zmíněno v článku.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama