Hlavní obsah

Škoda Rapid 1.4 TSI DSG Monte Carlo - Rapidní vrchol

Foto: Archiv Garáž.cz
10. 1. 2017

Už příští rok se prý Rapid dočká faceliftu ve stylu nové Octavie. Tak jej pojďme rychle otestovat, než bude jeho kontroverzní vzhled vláčen články a jeho jízdní vlastnosti či užitná hodnota tím zůstanou zahalené.

Článek

Původně měl tenhle levnější velký model nahradit v programu výběhové varianty Octavie prodávané s přídomkem Tour. Jejich popularity ale nikdy nedosáhl a ani se nedá říci, že by je v portfoliu zcela zastoupil. Poněkud lehčeji se žije jeho sourozenci Rapidu Spaceback, který je vyhledáván lidmi, kteří chtějí větší auto, ne malou Fabii, ale zase nepotřebují obří kufr dospělé Octavie. Ale liftbackový Rapid to neměl lehké. Přitom i u něj je možná volba vrcholného modelu Monte Carlo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Lepší barevný odstín v kombinaci s černými doplňky dokáží i z původně lowcostového modelu udělat na pohled celkem atraktivního fešáka. Musím uznat, že s černými světlomety, kryty zrcátek a maskou se Škoda celkem trefila do vkusu, liťáky také nevypadají zle. Snad jen ten spojler na víku kufru bych nějak mít nemusel. Škoda, že testovaný kousek je ve stříbrné a ne v červené, stříbrná barva totiž obvykle zabíjí design většiny aut a Rapid není výjimkou. Ostatně já sám mám na modely Monte Carlo trochu smůlu a jejich tradiční červená se mi vyhýbá, třeba Yeti jsem testoval v bílé, což také jeho vzhledu zrovna nepomáhalo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Uvnitř vypadá trochu navíc karbonový dekor, ale jinak není moc věcí, které by mi v interiéru vadily. Spíše naopak, ale pokud jste četli můj nedávný test dvojčete Rapidu, Seatu Toledo, víte, že mi nakonec k srdci přirostl. Tady máme navíc mnohem lépe tvarované sedačky s barevnou látkou a výhřevem, které pozvednou komfort kabiny na další úroveň. V zadním opěradle je navíc loketní opěrka s dvířky pro převoz dlouhého nákladu.

Oproti Toledu z posledního testu má ale Rapid přeplňovanou benzínovou čtrnáctistovku se sedmistupňovým DSG. Manuální převodovku bohužel mít nemůžete. Alespoň že problémový rozvodový řetěz byl již vystřídán řemenem. Nevím, možná větší agregát trochu limituje automatická převodovka, ale nepřišel mi výrazně rychlejší, než dvanáctistovka TSI s manuálem. To je totiž jeden z nejpodařenějších malých motorů, jaké koncern v současnosti nabízí. Zátah čtrnáctistovky pocítíte hlavně v nízkých a středních otáčkách. Ve vyšších polohách se ale nárůstu nedočkáte. Automat při kick-downu sice vzorně podřadí, ale to celé vede spíš ke zvýšení hluku, než k prudší akceleraci. A ne zrovna příjemnému hluku, vytočená jednotka totiž opravdu nezní příliš líbezně. Přitom v normálních otáčkách je krásně tichá.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nová generace DSG už mi nezadává tolik podnětů na stížnosti. Automat funguje rychle a plynule. Snad jen popojíždění v kolonách ještě není zcela odladěné, občas má automat tendenci příliš prudce vyrazit vpřed, ačkoliv vaše noha stlačila pedál jen minimálně, jindy se auto zase nechce rozjet, ale nejde o nic, co by nějak vybočovalo ze standardů dvouspojkových převodovek. Celkem slušná byla spotřeba, která se na konci týdne pohybovala na hodnotě 6,4 l/100 km, z toho po městě hlásil Rapid 7,4 litru, mimo něj 4,8 litru a na dálnici 6,9 litru.

Podvozkově se Škoda u Rapida zaměřila na komfort, což je vzhledem k cílové skupině zákazníků jedině dobře. Při absenci sportovní varianty je opravdu pohodlí tím hlavním, co u podobného auta chceme. Škodovka se sice snažila mít tužší tlumiče, ty ale na nerovnostech nenutí auto k odskakování a zejména ty přední nedoprovázejí přejezdy nerovností boucháním. Trochu hluku se ozve jen občas zezadu. V zatáčkách se pak Rapid chová vyloženě neutrálně, neurazí ani nenadchne.

Foto: Archiv Garáž.cz

O Rapidu se tedy moc záporných věci prohlásit nedá. Nabízí velmi dobrou alternativu k francouzským konkurentům, jen se musí o místo na slunci podělit s pohlednějším dvojčetem od Seatu. To, že v základu nejde o nejvybavenější model, je verzí Monte Carlo dost eliminováno. S motorem 1.4 TSI však za Monte Carlo zaplatíte minimálně 479 900 korun. Jenže se všemi příplatky mi cena v konfigurátoru naskákala na 572 tisíc korun. Sluší se připomenout, že Octavii koupíte od 407 900 korun za verzi 1.0 MPI, 444 900 korun pak zaplatíte za verzi s motorem 1.4 TSI, byť samozřejmě hůře vybavenou. Ve verzi Spaceback může Rapid oslovit někoho, komu stačí hatchback a nepotřebuje prostornost a zavazadlový prostor Octavie, ovšem u verze liftback už bych byl na vážkách, zda raději výbavu, nebo komfort a prostornost hůře vybavené Octavie. Nechci ovšem končit tím, že je Rapid liftback Monte Carlo nesmyslem, naopak. Celý průběh testování byl příjemný, auto fungovalo výborně a nenašlo se moc věcí, které bych mu chtěl vytknout.

Foto: Archiv Garáž.cz
Technické údaje: Škoda Rapid 1.4 TSI DSG Monte Carlo
Motorpřeplňovaný zážehový řadový čtyřválec
Objem1395
Výkon92 kW (125 k)/5000-6000 ot.
Točivý moment200 N.m/1400-4000 ot.
PřevodovkaSedmistupňová automatická
Maximální rychlost208 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,0 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)6,1/4,1/4,8 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1226/535 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4483 x 1706 x 1461 mm
Rozvor2602 mm
Objem nádrže55 l
Objem zavazadelníku550/1490 l
Základní cena381 900 Kč (1.2 TSI Monte Carlo)

Atraktivní rodinka

Díky verzi Monte Carlo se Rapid liftback připojil do pohledné rodinky akčních modelů. Jejich tradice sahá až k druhé generaci Fabie, která se ve verzi Monte Carlo představila jako první. Dnes je kromě aktuální Fabie jako Monte Carlo k dispozici také Fabia Combi, Rapid Spaceback, Citigo a Yeti.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama