Hlavní obsah

Škoda Popular – nejúspěšnější meziválečná Škoda slaví 85 let

Foto: Škoda Auto

Škoda Popular Sport Monte Carlo

Automobilovým světem momentálně vře ženevský autosalon, ovšem my bychom byli velmi neradi, kdyby v záplavě nových aut zaniklo jedno důležité výročí. Své půlkulaté narozeniny – konkrétně pěkných 85 let – totiž slaví Škoda Popular. Naprosto zásadní vůz, který v meziválečných letech mobilizoval celé davy.

Článek

Prapůvod Popularu musíme stopovat ještě o něco dál než k datu 6. března 1934, kdy se začal oficiálně prodávat. Jeho prapůvodcem se totiž stal model 420 Standard – první vůz Škody, využívající nové koncepce s odlehčeným žebřinovým rámem a nezávislým zavěšením všech kol. „Čtyřistadvacítka“ byla však od samého začátku označována jako přechodný typ, předznamenávající příchod celé nové modelové řady. Sériově tedy mezi lety 1933 a 1934 vzniklo jen 421 kusů.

Zkrácením šasi a zmenšením motoru potom Škoda stvořila zcela novou generaci lidových vozů, v první verzi označených jako 418 Popular. První prototyp se objevil 18. ledna 1934, následovalo 19 kusů ověřovací série, a právě na dnešní den připadá výročí, kdy se před 85 lety začal Popular oficiálně prodávat. Jeho prvním zákazníkem se stala obuvnická a gumárenská společnost Baťa ze Zlína, která Škodě v té době zároveň dodávala své pneumatiky. Nový vůz si přišel převzít sám Jan Antonín Baťa osobně a nedlouho poté rozšířila společnost objednávku o další desítky vozů. Už v té době Popular bezvýhradně dostál svému jménu a nabíral na popularitě. Poptávka zákazníků z ČSR, ale i ze zbytku světa, byla ohromná a od jara 1935 se vůz vyvážel dokonce i do Číny.

Foto: Škoda Auto

Vývozní Škody Popular ve svém novém domově

Kromě podnikatele Bati jezdila v Popularu i celá řada slavných osobností, mimo jiné třeba československá fotbalová reprezentace nebo herečka Olga Scheinpflugová. Svoji odolnost pak Popular potvrdil při různých sportovních kláních – v roce 1936 vyhrál dokonce Rallye Monte Carlo –, ale i na dálkových cestách. Při té nejzásadnější jely čtyři Populary po ose z Prahy do Kalkaty a cestou zpět přes Bombaj, přičemž najely 15 000 kilometrů prakticky na jeden zátah. Dnes by nešlo o nic oslnivého, ale ve 30. letech se jednalo o špičkový výkon, zejména vezme-li se v potaz stav tehdejší silniční infrastruktury.

Dobrá technika za dobrou cenu

Kromě všeho výše zmíněného byla však hlavním tahákem Popularu jeho cena. Základní provedení vycházelo na 17 800 korun a pozdější „Liduška“ s menším motorem stála dokonce jen 17 300 korun. Oproti tomu předchozí 420 Standard stál 29 800 korun.

Foto: Škoda Auto

Škoda Popular

Už v úvodu padlo, že se základem Popularu stal lehký žebřinový rám s nezávislým zavěšením. Tím však výčet techniky teprve začíná. Díky koncepci transaxle – kdy byla třírychlostní převodovka bez synchronizace spojená se zadním diferenciálem poháněných kol do jednoho bloku – měl Popular dobré rozložení hmotnosti. Na přední nápravě se navíc objevilo přesné hřebenové řízení.

V prvních měsících výroby byl pod kapotou kapalinou chlazený čtyřválec 902 ccm o výkonu 18 koní, ale ještě v létě prvního roku 1934 byl nahrazen větší kubaturou 995 ccm s výkonem 20 koní. Od roku 1937 se pak vyráběl typ Popular OHV, evokující nový rozvod motoru. Ze stejného objemu se tak podařilo dostat 27 koní. A o rok později se objevil ještě Popular OHV 1100 s kapalinovými bubnovými brzdami, motorem převrtaným na 1 089 ccm a výkonem zvednutým na 30 koní. V roce 1937 dostal Popular taky netříštivé čelní sklo.

Foto: Škoda Auto

Škoda Popular Sport s hliníkovou karoserií

V období před druhou světovou válkou se vyrobila naprostá většina z 21 000 kusů Popularu. Jejich rámy nesly různé typy karoserií od dvoumístných otevřených, přes čtyřmístné uzavřené až po dodávkové verze. Mimo to vzniklo taky několik speciálních a sportovních verzí. Byl tu třeba Popular Sport z roku 1935 s hliníkovou aerodynamickou karoserií, nebo Popular Sport Monte Carlo s mřížkami předních světel, osazený motorem z většího Rapidu. S ním uměl vůz dosahovat maximální rychlosti 110 km/h. Opačným směrem šla Škoda Sagitta – prototyp malého automobilu se vzduchem chlazeným vidlicovým dvouválcem.

Foto: Wikipedia

Prototyp malého vozu Škoda Sagitta

Jak už tomu bylo u mnoha dalších automobilů a motocyklů z dané éry, rozjetou kariéru Popularu zastavila druhá světová válka. Ještě po válce vzniklo přibližně 250 kusů modernizovaného Popularu 1101 s výkonem 32 koní, ale další modernizace už znamenala upuštění od názvu Popular a jeho nahrazení názvem Tudor. I tak se ovšem Popular zapsal do české automobilové historie tučným písmem a automobilce Škoda vůbec poprvé vydobyl označení „jednička českého trhu“, které si bez ustání drží dodnes.

autowebAUTOWEBaUtOwEb