Hlavní obsah

První Škoda Octavia slaví 60. narozeniny

Foto: Škoda Auto

První Škoda Octavia se rychle stala naprostým betsellerem

1. 2. 2019

Novodobá Octavia pomohla (spolu s Fabií) dostat českou automobilku do povědomí veřejnosti v celé Evropě a její současná generace patří do Top 10 nejprodávanějších evropských modelů. První Octavia se však zrodila už v roce 1959 a stala se opravdovým bestsellerem. Poslechněte si její příběh…

Článek

Příběh Octavie se sice začal psát v roce 1959, ale pokud chceme na skutečný začátek, musíme poskočit o dalších šest let do minulosti. V prosinci 1953 totiž tým konstruktérů AZNP (Automobilový závod, národní podnik, jak se tehdy Škoda jmenovala – název Škoda nesly pouze výrobky) v Mladé Boleslavi postavil prototyp nového vozu určeného především individuálním motoristům – proto šlo o dvoudveřový sedan (tudor) líbivě oblých tvarů.

Foto: Škoda Auto

Škoda 440 (Spartak) je snadno identifikovatelná podle dvoudílného sání vzduchu nad maskou chladiče

Jmenoval se prozaicky 440 (4 válce, 40 koní), ale všichni Češi ho znali jako Spartak (toto jméno nakonec nebylo použito oficiálně, prý kvůli podobnosti s nizozemskými motorkami Sparta). Koncepce s páteřovým rámem, motorem vpředu a pohonem zadních kol nebyla nijak převratná (nezávislé zavěšení všech kol však bylo velkým pokrokem), ale Spartak taky neměl být převratným autem. Šlo hlavně o to postavit dostupné, praktické a spolehlivé auto, které by oddaně sloužilo svým majitelům. A to se podařilo, modelu 440 a exportního 445 (měl mj. silnější motor z 1201 a poznáte ho podle vodorovné lišty v horních dvou otvorech nad maskou chladiče místo svislých příček) se od premiéry v roce 1955 do ukončení výroby v lednu 1959 vyrobilo 85 tisíc kusů.

Nástupnická Octavia (své jméno získala tak, že byla osmým modelem poválečné éry) ho však výrazně předčila – vyrobilo se jí totiž skvělých 360 tisíc kusů a stala se tak v té době nejprodávanějším českým poválečným autem (než ji překonal nástupce 1000 MB). Vlastně byla tak žádaná, že na ni byly dlouhé pořadníky, na které jste se dostali jen s povolenkou.

Spartakem jsme začali proto, že Octavia je v podstatě jeho výrazně vylepšenou verzí. Měla vylepšený podvozek (především pevnější přední nápravu, přední kola začala využívat vinuté pružiny a zkrutný stabilizátor, vzadu zůstalo příčné listové pero), motor s hliníkovým blokem místo předchozího litinového, novou palubní desku s pozměněnými ovládacími prvky a upravený design, který bychom dnes nazvali faceliftem Spartaku.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia se známější maskou po dvou modernizacích v šedesátých letech

Podoba, ve které začala Octavia v roce 1959 sjíždět z výrobní linky, nevydržela dlouho – již o rok později došlo na další decentní modernizaci, která přinesla dvoudílný přední nárazník místo jednodílného, prohnutou masku chladiče dělenou chromovanou horizontální příčkou nahradila otevřená mřížka a na zádi přibyly v té době tolik populární (hlavně za oceánem) ploutve. Octavia tedy definitivně získala tvář, se kterou si ji nejspíš všichni pamatujete.

Popularitě Octavie pomohlo, že ji AZNP nabízel hned v několika variantách – silnější Octavie Super měla větší motor 1,2 l s výkonem 45 koní, sportovní Octavia Touring Sport posílila dokonce na 50 koní a na Rallye Monte Carlo třikrát po sobě vyhrála svou třídu. Nejoblíbenější bylo ale praktické a prostorné dvoudveřové kombi s horizontálně děleným víkem kufru, které umožňovalo snadný přístup k zavazadlovému prostoru o délce 965 mm a objemu 690 l (měřeno po strop).

Foto: Škoda Auto

Zrod krásné Felicie, nabízející jízdu s nebem nad hlavou, byl v tehdejším Československu malý zázrak

Další variantou Octavie byl obdivovaný kabriolet Felicia. Ten se zrodil už v dobách Spartaku jako model 450, a i když nesl vlastní jméno, technicky byl se Spartakem a později Octavií velmi úzce spřízněn. Akorát vypadal mnohem elegantněji a měl také výhodu silnějšího motoru s výkonem 50 koní, později dokonce 55 koní (Felicia Super).

Foto: Škoda Auto

Novozélandský speciál Trekka vznikl na podvozku Octavie

Stopy Octavie naleznete taky v terénním voze Trekka, kterou na zkráceném podvozku Octavie Super postavil novozélandský importér ve spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou – proto ho Škoda dnes ráda zmiňuje jako své první SUV.

Foto: Škoda Auto

První Octavia byla velmi oblíbená, ale novodobá Octavia ji svými prodeji (za tři generace se jí vyrobilo přes 6 milionů) hravě předčila

Poslední Octavia sjela z výrobní linky v dubnu 1964, aby udělala místo modernějšímu nástupci 1000 MB – jeho koncepce „všechno vzadu“ ale komplikovala výrobu praktického kombíku, takže Octavia kombi vydržela ve výrobě až do prosince 1971. Tím jméno Octavia zmizelo z nabídky Škoda, aby se objevilo o čtvrt století později na zádi moderního pětidveřového liftbacku a kombi, s nímž Škoda dobyla Evropu a položila základy současných úspěchů.

autowebAUTOWEBaUtOwEb