Hlavní obsah

Moderní technologie nejnovějších aut v zimě často spíš škodí, místo aby pomáhaly. Najdou se však i výjimky

Foto: Shutterstock/Thomas Dutour

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Auto pokryté sněhem, pod nímž se jako bonus schovává vrstva poctivého ledu. Se zimním obdobím souvisí specifika, na která motoristé musejí brát zřetel. A platí to i pro vozy moderní, ne všechny technologie totiž v zimě zvládnou fungovat na jedničku. Které vám mohou pomoci a které naopak polezou na nervy?

Článek

Automobilky se v poslední době předhánějí, kdo v nových vozech přinese významnější moderní technologii. Většina z nich má řidičům usnadnit každodenní život, nastanou však i situace, kdy vám jsou absolutně k ničemu, v tom horším případě dokonce na obtíž. Třeba v zimě, kdy se řidiči (ale i výdobytky moderní techniky) musejí poprat se sněhem a ledem. Začněme tedy věcmi, které nám v mrazivých dnech radost nedělají.

LED světla bez ostřikovačů

Protože diody „netopí“, jsou zpravidla náchylnější na zachytávání sněhu a s ním spojeného nepořádku. Ještě před pár lety by to nebyl zas až takový problém, neboť většina aut (minimálně ve vyšších třídách) disponovala ostřikovači světlometů. Jenže tento výbavový prvek se z přídí začíná pozvolna vytrácet, a za jízdy tak světla nemáte jak očistit. Nezbývá než zastavit a úkon provést ručně. Když ale jedete dálku a musíte zastavovat co deset kilometrů, je to pěkně k vzteku!

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Ostřikovače předních světlometů už dnes zdaleka nejsou standardem.

Zapuštěné kliky

Novodobý trend, který sám o sobě dává smysl. Zapuštěné kliky dveří mohou fungovat jako kliky klasické, z estetického hlediska je však bok vozu uhlazenější a hlavně se nepatrně sníží aerodynamický odpor (zejména u elektromobilů hraje každá desetinka významnou roli). Jenže takové kliky jsou na zamrznutí ještě náchylnější než standardní, obzvláště ty, které se mají po odemknutí vozu vysunout. Mohou se totiž snáze poškodit.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Zapuštěné kliky uhlazují boky vozu, v zimě však mohou způsobit komplikace.

Odhalené tlačítko otevření kufru

Tlačítko umístěné na víku kufru je zpravidla schované v liště nad registrační značkou. Někteří výrobci jej však nechávají odhalené, což je praktičtější (nemusíte poslepu nikde šmátrat), ale také se snáze zanese. A když se k tomu přidá sníh a bláto, ušpiněné ruce jsou na světě. Jasně, vybavenější vozy mají kufr elektrický a lze jej otevřít klíčkem (případně kopnutím pod nárazník), přesto je někdy nejefektivnější vstoupit do zavazadelníku postaru. Pak je ideální nasadit zimní rukavice.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Obnažené tlačítko pro otevření kufru má třeba elektrický Renault Mégane (pod označením modelu), ale také luxusní Porsche Taycan.

Elektrické otevírání víčka nabíjení

Na efekt to vypadá skvěle, když se vám dobíjecí konektor objeví po stisknutí tlačítka a elektrickém otevření jeho víčka. Mnohem jednodušší nám však přijde klasické zamáčknutí (jako u tradiční palivové nádrže), které bude na zamrznutí náchylnější o něco méně než elektrická výpomoc. Naštěstí na to už výrobci myslí a prostor s konektorem vybavují výhřevem, aby se zamezilo úplnému znepřístupnění dobíjení.

Foto: Lukáš Kukla

Stisknete tlačítko a nabíjecí konektor se s elektrickým otevřením odhalí. Jak efektní! V pořádných mrazech ale hrozí trable.

Digitální zrcátka

Další moderní technologie, která především snižuje aerodynamický odpor, ale také zvyšuje atraktivitu vozu pro technologické hračičky. Klasická zrcátka střídají kamery, na které v kabině navazují displeje promítající obraz zvenčí. Hlavní výhodou je prý zobrazení širšího úhlu a tedy bezpečnější sledování provozu. Zatím jsme ale neseděli v autě, kde by digitální zrcátka fungovala lépe než stará dobrá klasika. Navíc jsou kamery venku náchylnější na sníh, snáz se zanesou a bezpečný výhled je tentam.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kamery místo zpětných zrcátek? Drtivá většina aut, která je nabízí, dává zákazníkovi naštěstí pořád na výběr.

Špinavé senzory = nefunkční asistenty

Vlastně je to volné pokračování předchozího bodu. Ušpiněné senzory a radary znemožňují správné fungování bezpečnostních pomocníků. Naštěstí vás o jejich vyřazení z provozu informuje palubní počítač, přesto je dobré vůz pravidelně očistit. Se špinavými čidly vám „nepojedou“ parkovací senzory, ale třeba ani adaptivní tempomat.

Foto: Garáž.cz

I takto může dopadnout auto po dálniční štaci za intenzivního sněžení. Pro výpadek asistentů však stačí i výrazně menší sněhová nálož.

Našli jsme však i pár moderních automobilových vychytávek, které si zaslouží pochvalu. Tady jsou!

Ovládání na dálku

Stále více aut disponuje možností ovládat je na dálku. Americké vozy mají přímo na klíčku tlačítko pro vzdálené nastartování, v Evropě se stává standardem spíše obsluha prostřednictvím mobilní aplikace. Ta přijde vhod zejména u elektrifikovaných vozů (elektromobilů a plug-in hybridů), které energii v trakční baterii využijí pro vzdálený výhřev (a v létě ventilaci) kabiny. Není tedy třeba nechat auto před odjezdem „vrkat“, z pohodlí domova ho ráno na pár kliknutí aktivujete a o pár minut později už sedáte do komfortně vyhřáté kabiny.

Foto: Mercedes

Výhřev interiéru, ale třeba i stav nabití/nádrže či termín nejbližší servisní prohlídky. Možnosti mobilních aplikací jednotlivých značek se stále rozšiřují.

Předehřev baterie

Funkce, kterou ocení majitelé elektromobilů, umožňuje dobíjení vysokými výkony. V zimě se baterie dostává hluboko pod optimální teplotu, a tak se snadno může stát, že vůz, který disponuje třeba 150kW nabíjením, pak na takto silném stojanu dobíjí jen pětinou… Stále více vozů však umožňuje předehřev baterie, který spustíte manuálně tlačítkem v infotainmentu nebo tak, že rychlonabíječku nastavíte coby cílovou destinaci vestavěné navigace. Baterie se začne zahřívat a po zapojení u stojanu už do vozu „sypete“ plný výkon.

Foto: Škoda Auto

Předehřev baterie značně urychlí nabíjení elektromobilu. Ve Škodě Enyaq s nejnovějším softwarem jej spustíte tlačítkem v multimédiích.

Kvalitní zimní gumy

Máte pravdu, toto není tak úplně „technologie“, přesto si tu zimní pneumatiky své místo zaslouží. Každým rokem nás překvapuje, jak se kvalita obutí posouvá. K autu se v zimních botách tak tak dokloužete, aniž byste nepřišli k úrazu, ale váš vůz na kvalitních zimních papučích odjede jako po hladkém asfaltu. Určitě je dobré na zimních gumách nešetřit, hlídat jejich vzorek, ale také stáří.

Foto: Shutterstock/ LeManna

Kontrolujete pravidelně stav a stáří zimních gum? Na jejich správné fungování to má zásadní vliv.

ABS a ESP

Jestli si neděláme srandu? Že máte na kontě statisíce kilometrů od dob starých škodovek a tito pomocníci vám přijdou spíše k smíchu? Jasně, zkušené šoféry může ABS a stabilizační systém spíše štvát, pořád ale do aut sedají i řidiči s menším množstvím zkušeností, kterým naopak mohou v krizové situaci zachránit zadek. Tohle platí hlavně pro ESP, ABS neobtěžuje snad ani mistry volantu.

Foto: Mercedes-Benz

První testy systému ABS na vozech Mercedes názorně ukazují, o jak významného pomocníka může jít.

To je desítka věcí, které v negativním (a naopak pozitivním) duchu souvisejí se zimním provozem automobilu. Klidně nám dejte dole v diskuzi vědět, jestli novodobé moderní technologie berete jako plus, nebo jste stará šoférská škola, která nic takového vůbec nepotřebuje.

Co vy a moderní technologie v autech?
Jsou fajn a usnadňují život.
0 %
Některé pomohou, jiné jsou k ničemu.
0 %
Takové věci mi nesmějí přes práh!
0 %
Celkem hlasovalo 0 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám