Hlavní obsah

Nová kampaň BESIPu poukazuje na důležitost zlepšení vztahů mezi cyklisty a motoristy

Foto: BESIP

BESIP si uvědomuje tlak mezi cyklisty a řidiči motorových vozidel, nabádá proto k obezřetnosti a vzájemné ohleduplnosti motorizovaných i nemotorizovaných účastníků silničního provozu.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Možná to tak kvůli aprílovému počasí nevypadá, ale jaro už klepe na dveře. Přichází čas cyklistů a v takovém případě je třeba mít na paměti, že ti jsou také účastníky silničního provozu, ba co víc – těmi nejzranitelnějšími.

Článek

Při dopravní nehodě bylo v loňském roce alespoň lehce zraněno 3409 cyklistů. 276 jich utrpělo těžká zranění a 42 cyklistů se v roce 2022 ze své projížďky už domů nevrátilo. Proto BESIP (koordinátor bezpečnosti silničního provozu v Česku spadající pod Ministerstvo dopravy) pokračuje ve své kampani „Dám respekt“, jejímž účelem je nejen osvěta, ale i zlepšení vzájemných vztahů mezi cyklisty a motoristy.

„Naše aktivity směřují k tomu, aby na silnicích ubylo agresivity a posílila se ohleduplnost, slušnost a vzájemný respekt,“ říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Nejen motoristé, ale i cyklisté by měli znát pravidla, význam značení a rizikové situace – právě na to se zaměřuje letošní terénní část kampaně Dám respekt.“

BESIP provedl rozsáhlou analýzu ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu a výsledky jsou zarážející. Během uplynulých 10 let došlo k více než 22 tisícům nehod mezi cyklistou a motoristou, nejzávažnější byly ty na křižovatkách, náraz do cyklisty zezadu nebo přejetí jednoho z účastníků do protisměru. K nejčastějším příčinám pak patří nedání přednosti v jízdě, nedostatečné věnování se řízení a nesprávný způsob jízdy.

Foto: BESIP

Statisticky může za střet vozidla a jízdního kola z 58 % motorista a z 39 % cyklista, u zbylých procent se odborníkům nepodařilo viníka jasně definovat.

„Zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty, zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody,“ zdůrazňuje Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu. „Je potřeba tak edukovat obě skupiny, které se spolu na silnici potkávají.“

Jak vypadá typická srážka auta s kolem

Z analýzy vyplynulo, že nejčastěji má tragické následky následující situace – cyklista projíždí křižovatkou v přímém směru, přičemž motorista se k němu blíží zleva nebo zprava. Jeden z nich potom toho druhého buďto přehlédne, nebo nedá přednost v jízdě a malér je na světě. V nižších rychlostech se naštěstí taková situace obejde jen s lehkými zraněními, ve vyšších rychlostech už to jsou zranění vážná, případně i fatální.

BESIP proto nabádá, aby spolu oba účastníci provozu navázali oční kontakt, a dali tak jeden druhému vědět, že o sobě navzájem vědí – a to bez ohledu na momentální přednost v jízdě. Jedním dechem však lidé od BESIPu dodávají, že základem je vidět a být viděn – cyklisté by tedy v každém případě měli nosit reflexní prvky nebo oblečení, které je obsahuje.

BESIP pak zvlášť apeluje na viditelnost za zhoršených povětrnostních podmínek, jako je šero, mlha nebo hustý déšť. Na bicyklu se vždy vyplatí mít vzadu zapnuté světlo červené barvy, které o nás dává vědět ostatním účastníkům provozu. Velkým problémem je zmíněné nevěnování se řízení, a to nejen za volantem, ale i v sedle, kdy jeden z účastníků vjede do protisměru. Taková situace končí fatálně v téměř pětině případů.

Fenoménem poslední doby jsou i takzvané samonehody cyklistů. Nejčastěji se jedná o nezvládnutí jízdního kola nebo náraz do pevné překážky. Šokující však je, že samonehody tvoří až čtyři z deseti všech nehod, kterých se účastní cyklista! Jejich nejčastějšími příčinami jsou nezvládnutí bicyklu (40 %), nevěnování se řízení (23,5 %) a nepřiměřená rychlost (21,4 %).

Reklama

Načítám