Hlavní obsah

Přestupek, který se hodně podceňuje: Přitom hrozí tučná pokuta a pořádný nášup bodů k tomu

Foto: Škoda Auto
3:40
3:40

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Čas od času se stane, že vám do čelního skla přiletí kamínek a cink, poškození je na světě. Pokud ovšem prasklina přesáhne určité rozměry, tak v tu chvíli jedete potenciálně technicky nezpůsobilým vozidlem. Dokonce natolik, že byste s ním ani neměli dojet domů.

Článek

Mnozí lidé si myslí, že jezdit s prasklým čelním sklem je v pořádku, nicméně zákon v tomto ohledu mluví jinak. Jak? Na to jsme se zeptali na Ministerstvu dopravy, odkud nám z tiskového oddělení dorazily (děkujeme) užitečné odpovědi.

Jakmile na čelním skle vyhrajete nějakou prasklinu, záleží na tom, jak je velká a jestli se nachází ve stírané ploše čelního skla.

Foto: Jan Červenka

Cink a je to tam! Poškozené čelní sklo se čas od času stane asi každému.

V případě, že je prasklina menší než 20 mm a není ve stírané ploše čelního skla, řidič se řízením takového auta nedopouští protiprávního jednání. Jde nicméně o lehkou závadu typu A a je doporučené ji odstranit. Toto rovněž platí, pokud je prasklina menší než 20 mm ve stírané ploše.

Sklo není nutné hned měnit, můžete si jej v řadě případů opravit, a to klidně sami. Návod najdete ZDE.

Ovšem pozor, pokud je prasklina (nebo vícero prasklin, poškrábání, zastříkání barvou) mimo stíranou plochu natolik závažná, že negativně ovlivňuje pevnost zasklení nebo znemožňuje přiměřeně výhled z vozidla, jde o přestupek (očima STK vážná závada typu B) ohodnocený pokutou do 1 500 Kč na místě a 2 000 až 5 000 Kč ve správním řízení (+2 500 Kč náklady na řízení).

V takovém případě je už nutná výměna čelního skla, což není snadná záležitost. Více se o tom dočtete ZDE. A také kolikrát nejde o levnou záležitost. Důvodů je hned několik a více jsme se tématu věnovali ZDE.

Foto: Dalibor Žák

Někdy sklo opravit nejde a musí se měnit, což není vždy levné.

V případě, kdy čelní sklo má ve stírané ploše prasklinu o délce větší než 20 mm, respektive když poškození skla snižuje výhled natolik, že je bezprostředně ohrožena bezpečnost jízdy daného auta a nejde přitom o nouzové dojetí, může jít (vždy je to na posouzení přímo v provozu) až o jízdu technicky nezpůsobilým vozidlem.

A ta je hodnocena úplně stejně, jako kdybyste na dálnici vyrazili třeba ve formuli. Jde tedy o pokutu na místě ve výši 2 500 až 3 500 Kč, případně ve správním řízení 4 000 až 10 000 Kč (+2 500 Kč náklady na řízení) a vždy 6 bodů do karty řidiče.

Foto: Jan Červenka

Lze s poškozeným čelním sklem dojet domů? Vlastně ne vždy.

A teď co je nouzové dojetí? Žádný právní předpis explicitně nestanoví, že by bylo možné s vozidlem s prasklinou čelního skla přesahující 20 mm ve stírané ploše nebo s prasklinou bezprostředně ohrožující bezpečnost jízdy dojet až domů. Ale lze využít tzv. krajní nouze. Blíže nám situaci přiblížila tisková mluvčí ministerstva Alena Mühl.

„Z našeho pohledu je možné konstatovat, že je na místě každou situaci posoudit individuálně. Doporučujeme, i s ohledem na možné vyhodnocení situace coby krajní nouze, aby řidič takového vozidla dojel na nejbližší vhodné místo a tam auto odstavil. Nejbližším vhodným místem je myšleno skutečně nejbližší vhodné místo pro odstavení vozidla, a ne tedy dojetí domů.“

Teoreticky tak prasklina ve stírané ploše větší než 20 mm znamená auto co nejdřív bezpečně odstavit a dojet například na odtahu, nebo do nejbližšího místa opravy. Pokud to risknete až domů, můžete být pokutování, jelikož policejní hlídce postačí ke změření praskliny i obyčejné certifikované měřidlo (metr, pravítko).

Načítám