Hlavní obsah

Je nuda je řídit, všechny jsou stejné! Největší mýty o elektromobilech a jak je to doopravdy

Foto: Hyundai
15. 6. 2022

Vítejte u šestého dílu našeho seriálu věnovaného elektromobilitě, respektive boření mýtů, které kolem nich panují. Předsudky, nedůvěra a odpor – to vše provází příchod každé moderní technologie. Ale kolem elektromobility se točí také celá řada polopravd a pokroucených faktů, které je třeba uvést na pravou míru.

Článek

„Skateboardové šasi a na něm SUV karoserie vytvarovaná jako ocucaný bonbon – tak vypadají prakticky všechny elektromobily. Z elektromotoru navíc nevymáčknete žádný charakter, takže bude děsná nuda je řídit. Prostě jen ledničky nebo pračky na kolech!“ Tohle si myslíte? Tak to jste nejspíš moc elektromobilů neviděli a neřídili…

Všechny díly našeho seriálu, ve kterém boříme mýty o elektromobilech, najdete zde.

Mýtus číslo šest: Je nuda je řídit, všechny jsou stejné

Práci motoristického novináře dělám už víc než deset let a za tu dobu jsem řídil stovky aut. Doslova stovky. Některá svezení byla skutečně nezapomenutelná a zůstanou mi v srdci zarytá navždy, pár se mi zase vypálilo do paměti tím, jak mizerná byla… ale smutnou pravdou je, že takových 90 % aut si už prakticky vůbec nepamatuji. Splývají mi do jedné velké bubliny s nápisem „moderní auta jezdí dobře“.

Foto: Dominik Valášek

S některými auty je opravdu zábava… ale většina je naprosto zapomenutelná. A je úplně jedno, co je pohání

A nepochybuji, že stejné to bude i s elektromobily. Nyní je to pořád fascinující technická novinka, automobilky také teprve hledají cesty, jak mají fungovat, jak mají jezdit a jak se mají ovládat, takže je za volantem pořád co poznávat a učit se… Je však nevyhnutelné, že časem se podoba řízení moderního elektromobilu standardizuje a většina si jich bude opravdu podobná jako vejce vejci – až na pár výjimek (dobrých i špatných). Ale výsledek bude pořád lepší než to, co jste řídili doteď…

Nuda za volantem nehrozí. Aspoň ne víc než dosud

Spousta nadšených řidičů se bojí, že elektromobily přijdou o charakter – vždyť elektromotor nemá žádnou výkonovou křivku a nevydává žádný zvuk, takže nemůže mít ani duši. Jenže kolik charakteru vymáčknete z tříválcových turbobenzinů nebo čtyřválcových turbodieselů svázaných emisními normami, kterými většina dnešních řidičů jezdí? Upřímně, bude nám lépe bez nich. A ti šťastní majitelé luxusních aut, kteří si užívají vručení a brumlání šesti nebo osmiválcových motorů? Ti možná víc ocení to ničím nerušené ticho, které se rozhostí na palubě elektrických aut (a určitě také to, že těch šest nebo osm hladových krků pod kapotou nebudou muset krmit).

Foto: Hyundai

Svezení s Ioniqem si užijete… a vrčení motoru vám u toho vážně chybět nebude

Je tu jedno ALE!

Kdo s příchodem elektrických aut možná opravdu zapláče, jsou fanoušci sportovních aut, protože takový prožitek z řízení, jako přináší lehké sportovní auto s manuální převodovkou a uječeným benzinovým motorem, to smyslové propojení člověk a mechanického stroje, to auta poháněná elektřinou zatím neumí nabídnout. Jejich řešením je zatím pouze ohromující rychlost (a dobře víme, že pro pravé řidiče rychlost není vše). Ale nepředbíhejme – řada konstruktérů jsou stejní nadšenci do aut, takže můžeme doufat, že radost z řízení si za volant vždycky nějak najde cestu.

Foto: Hyundai

Budou elektrická sportovní auta stejně zábavná jako ta benzinová? To se teprve uvidí…

Jízda s elektromobilem bude skutečně o trochu jiná než v autě se spalovacím motorem, ale drtivá většina řidičů si významně polepší – elektromobily jsou hbitější a lépe sedí na silnici (nízké těžiště a dlouhý rozvor díky bateriovému balíku v podlaze), mají rychlejší reakce, silnější zátah a více výkonu (vyvinout a postavit silný elektromotor je podstatně lacinější než silný spalovací motor). A k tomu to ticho, snadné ovládání a jednoduché každodenní soužití… Kdybych si dnes měl vybrat mezi Konou poháněnou spalovacím motorem, hybridním ústrojím nebo elektromotorem, bez váhání bych sáhnul po té elektrické! A vy taky, kdybyste se s nimi svezli.

Podobná neznamená stejná

S ohledem na technickou podobnost elektromobilů začnou být důležitější jiné věci než jen mechanická část – a to především kabiny, tedy místo, kde trávíte nejvíc času. Jejich interiéry jsou z podstaty vzdušnější (delší rozvor, nejsou nutné středové tunely a odpadají i řadicí páky nebo ruční brzdy) a umožňují designérům víc si hrát. Povídejte se třeba do kabiny nového Hyundai Ioniq 5: minimalistická architektura, kde nepřekáží středová konzole ani tunel, světlé materiály podporují dojem prostoru, vedle přístrojového panelu je dokonce prostor na umístění fotek nebo poznámek, sedačka řidiče se dá navíc sklopit skoro do lůžkové úpravy, když si po cestě potřebujete odpočinout. Neříkejte, že byste se tu nechtěli na chvíli uvelebit a zrelaxovat se… Kabina sesterského auta Kia EV6 je zase intimní a zaměřená na řidiče, zkrátka přímo vybízí k řízení. Vidíte? A totéž platí i pro to, jak obě auta jezdí a jak se řídí. Podobná totiž rozhodně neznamená stejná!

Foto: Hyundai

Kabina Ioniqu 5 působí jako luxusní obývák na kolech

I když ze souboru všeho, co dělá auto autem, vyjmete spalovací motor, stále vám toho zůstane dost pro zformování charakteru – naladění řízení a dalších ovládacích prvků, řízení rekuperace a celkové nastavení podvozku, rozvržení a materiálové pojetí interiéru a samozřejmě celková koncepce a design. Protože všechny elektromobily nebudou jen SUV…

Nekonečná rozmanitost

Elektromobily primárně následují módu SUV z jednoho prostého důvodu: zákazníci tahle auta kupují jako o život, takže je větší šance je prodat i v elektrické formě. Kromě toho jejich vyšší stavba ulehčuje integraci bateriového balíku. Ale už nyní když se podíváte na trh elektroaut, spatříte velkou rozmanitost – od malých nákupních tašek přes běžné hatchbacky po elegantní sedany, užitková auta všech možných velikostí, do toho i nějaká ta sportovní nebo terénní auta… a tím to vše teprve začíná.

Foto: Hyundai

Tři auta rodiny Hyundai Ioniq postavená na stejném technickém základu. Nejsou si příliš podobná, co říkáte?

Unifikovaná architektura totiž dává designérům netušené možnosti – na modulárním skateboardovém šasi s kompaktním pohonem totiž můžete postavit doslova cokoliv! Od miniaturních aut přes střední proud všech možných tvarů až po velká rodinná auta, velké luxusní kočáry i kompaktní sporťáky. Klidně se může vrátit slavná éra karosáren, které vám na vybraném podvozku postaví auto na míru. Možnosti budou vážně skoro neomezené

Závěr: Elektromobily nemusí být nudné a všechny stejné

Elektrický pohon přináší zcela novou úroveň komfortu – jak uživatelského (jednodušší obsluha a údržba), tak především jízdního (ticho, hladká jízda). Pro řidiče běžných aut bude přesednutí do elektromobilu velkým skokem kupředu, tím si můžete být jistí.

Stejně tak nový pohon nabízí konstruktérům a designérům nové možnosti a bude teď pouze na nich, jak je využijí. Dystopické vize sice naznačují, že všichni skončíme v beztvarých bublinách, které se navíc budou řídit samy, ale automobily i dnes zůstávají pro mnoho lidí víc než jen dopravním prostředkem – jsou vášní pro jejich řidiče i pro jejich tvůrce. Takže je veliká naděje, že i v elektrické éře bude na trhu stále dost aut, která budou umět udělat i radost.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: