Hlavní obsah

Velký přehled kompaktních SUV na českém trhu ukáže lidovky za slušnou cenu i luxusní crossvery

Foto: Lukáš Kukla

S vozy typu SUV se roztrhl pytel a zatím to nevypadá, že by se něco mělo změnit

Když se řekne crossover, tak jde obvykle o vůz, který kombinuje prvky nejméně dvou různých segmentů. Typickým příkladem budiž nazvedané 4×4 kombíky typu scout anebo dnes populární kompaktní hatchbacky zkřížené s SUV. A právě o nich, o těchto současných nástupcích dřívějších mini-MPV, jsme vypracovali stručný tržní přehled.

Článek

Za crossover dnes označuje kdejaká automobilka praktický každý model, který je nějakým způsobem odlišný z hlediska svého segmentu. No budiž, jenže když zabrousíme do historie, tak zjistíme, že jedním z budovatelů této třídy byla první Toyota RAV4.

Foto: Toyota

Toyota RAV4 je jedním z prvních pravověrných crossoverů

Ta totiž zkombinovala vlastnosti pravověrného off-roadu s kompaktní karoserií typu SUV. No a pokud si vybavíte první oplastované kombíky se zvýšenou světlou výškou a pohonem všech kol? Jasná věc, opět je lze častovat pojmem crossover.

Jenže za poslední roky začal být nevídaný zájem o malé hatchbacky s vyšším posezem a světlostí, takže jich výrobci vychrlili tolik, že jednak pojem crossover ztratil svoje kouzlo a jednak byl pro tyto vozy vyčleněn samostatný segment, u nás dle Svazu dovozců automobilů nazývaný SUV-B.

Foto: Dalibor Žák

Hyundai ix20 a Hyundai Bayon – typický příklad toho, kdy SUV nahradilo mini-MPV

No a my jsme tuto třídu prošli, data zpracovali a každý jednotlivý model prozkoumali. Níže tedy najdete stručný přehled všech „béčkových“ SUV (crossoverů) na českém trhu, která svojí popularitou převálcovala dříve oblíbené mini-MPV. A protentokrát to vezmeme abecedně směrem odzadu.

Foto: Lukáš Kukla

Volkswagen Taigo je postavený na platformě hatchbacku Polo, proto přebírá i jeho ovládací prvky. SUV Taigo v základu stojí 520 tisíc a jeho výchozím agregátem je 1,0 TSI 95 koní s manuálním pětikvaltem

Foto: Jakub Deml

Volkswagen T-Cross je v podstatě sourozenec Taiga s větším kufrem a cenou necelých 527 tisíc, avšak se stejnými základy i výchozí pohonnou jednotkou

Foto: Lukáš Kukla

Toyota Yaris Cross se v základu nabízí za 465 tisíc s motorem 1.5 Dynamic Force (125 koní) a šestirychlostním manuálem. Dostupný je však také pohon 4×4

Foto: Martin Jánský

Toyota C-HR v základu platí za moderní 122koňový hybridní crossover s úsporným motorem 1,8 litru, navíc vybavený trvanlivou převodovkou e-CVT a oblečený do slušivého kabátku. A cena? 724 900 Kč

Foto: Lukáš Kukla

Suzuki Vitara se prodává od 540 900 Kč a přijíždí s motorem 1.4 BoosterJet (129 koní) a manuálním šestikvaltem. Volitelně se nabízí i pohon všech kol

Foto: Lukáš Kukla

Suzuki S-Cross startuje od 555 900 Kč s motorem 1.4 BoosterJet Hybrid a manuálem o šestirychlostech. Rovněž u tohoto modelu je dostupná čtyřkolka

Foto: SsangYong

SsangYong Tivoli platí za jedno z nejlevnějších SUV na trhu, jelikož stojí 434 900 Kč a pohání jej 163koňová patnáctistovka s turbem o výkonu 163 koní, spárovaná s manuálním šestikvaltem. Pohon všech kol opět nechybí, ovšem za příplatek

Foto: Seat

Seatu Arona se prodejně letos v Česku nadmíru daří. V základu stojí 484 900 Kč a nabídne motor 1,0 TSI (95 koní) spojený s pětirychlostní manuální převodovkou

Foto: Martin Jánský

Renaultu Captur ve standardu vévodí nepřímovstřikový litrový tříválec o 91 koních, spárovaný s šestirychlostním manuálem. Pokud jde o cenu, tak ta začíná od 456 000 Kč

Foto: Peugeot

Peugeot 2008 za startovních 585 tisíc nabídne přeplňovaný 100koňový tříválec 1,2 litru a šestistupňovou manuální převodovku

Foto: Lukáš Volšický

Opel Mokka sdílí techniku s Peugeotem 2008, takže z hlediska výchozího pohonu nabídne to samé. Je tu však jiná základní cena, a to 579 990 Kč

Foto: Jakub Deml

Opel Crossland cenově startuje od 459 990 Kč (v akci za 439 990 Kč), přičemž pod jeho kapotou pak pracuje atmosférická dvanáctistovka o 83 koních, spojená s pětirychlostním manuálem

Foto: Lukáš Volšický

Nissan Juke. Cena? 504 900 Kč (skladovky modelový rok 2021 za 424 900 Kč). Motor? Litrový tříválec s turbem naladěný na 114 koní. Převodovka? Manuální šestikvalt

Foto: Lukáš Volšický

Mini Countryman stojí 848 900 Kč a nabízí přeplňovaný tříválec 1,5 litru o 136 koních, ovšem spojený výhradně se sedmirychlostní automatickou převodovkou. Volitelně pak nechybí ani pohon 4×4

Foto: Tomáš Kopečný

MG ZS roste v Česku na popularitě, jelikož se prodává od necelých 425 tisíc korun. V základu najdete čtyřválcový motor 1.5 DVVT (106 koní) a mechanicky ovládaný pětikvalt

Foto: Jakub Deml

Mazda CX-3 se sice v letošních statistikách SDA objevuje, ale jako novou už ji nekoupíte, tedy pokud nechytnete nějakou skladovku

Foto: Kia

Kia Stonic za bezmála 400 tisíc přijíždí se základním čtyřválcovým motorem 1.2 DPI o výkonu 84 koní, jemuž přitakává pětirychlostní manuál

Foto: Jeep

Jeep Renegade má dle webového konfigurátoru ve standardu litrový zážehový tříválec (120 koní) a šestirychlostní manuální převodovku. To se odrazí i na ceně, která činí 537 200 Kč. Pohon 4×4 pak hledejte jen u plug-in hybridu

Foto: Michal Jirák

Hyundai Kona láká zákazníky na cenu necelých 440 tisíc, za což jim nabízí přeplňovaný litrový tříválec o 120 koních a šestirychlostní manuál. Čtyřkolka? Ano, je k dispozici volitelně

Foto: Lukáš Volšický

Hyundai Bayon začíná na necelých 370 tisících, přičemž nabízí čtyřválec 1,2 litru o výkonu 84 koní a pětirychlostní manuál k tomu

Foto: Lukáš Kukla

Honda HR-V se nabízí pouze v hybridním provedení s motorem 1.5 i-MMD (131 koní) a samočinným řazením e-CVT. Základní cena pak činí necelých 730 tisíc korun

Foto: Lukáš Kukla

Ford Puma začíná na částce 536 900 Kč, za níž dostanete litrový mild-hybridní tříválec o 125 koních a také šestirychlostní manuální převodovku

Foto: Fiat

Fiat 500X se v základu honosí litrovým tříválcem o 120 koních, šestirychlostním manuálem a cenovkou od 503 900 Kč

Foto: Tomáš Kopečný

DS 3 Crossback se ve standardu aktuálně prodává se 100koňovým tříválcem 1,2 litru a šestirychlostním manuálem od 640 000 Kč

Foto: Citroën

Citroën C3 Aircross je SUV derivátem klasické C3, proto standardně nabídne 1,2litrový tříválec o výkonu 110 koní, šestirychlostní manuál a základní cenu 484 900 Kč

Foto: Audi

Audi Q2 označovaná jako 30 TFSI ve skutečnosti ukrývá pod kapotou litrový tříválec o 110 koních, šestirychlostní manuál a výchozí cenovku 717 900 Kč. Pro náročné však nechybí ani pohon 4×4

Cesta ke hvězdám

Tak to byl náš obrazový přehled crossoverů ze segmentu SUV-B. Jak sami můžete vidět, dají se zde pořídit lidovky pod 450 000 Kč, ale také není problém jen za základní provedení s malým motůrkem vyndat z peněženky sedm set a více tisícovek.

Foto: Lukáš Volšický

Mezi B SUV nechybí ani prémiové kousky, například Countryman od Mini

Každopádně segment SUV-B spolu s větším segmentem SUV-C ukazují, že popularita sportovně-užitkových vozidel pořád strmě stoupá a zatím to skutečně nevypadá, že by se evropská klientela orientovala na jiný segment. Postupně budou do těchto tříd přibývat další hybridy a elektromobily, což ještě více podpoří rozmanitost trhu. Takže zatímco vozy typu MPV lze považovat takřka za mrtvé, SUV míří stále ke hvězdám.

Reklama

Načítám