Hlavní obsah

Trh v říjnu – V čipové krizi se nad vodou drží jen motorky

Foto: Kia

Kia je jednou ze značek, které se v čipové krizi daří nadprůměrně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Další měsíc, další pokles v registracích nových automobilů. To uvádí nejnovější statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), monitorující tuzemský trh. Už pár měsíců se ukazuje, že ještě než se stihl automobilový průmysl vzpamatovat s koronavirové krize, přišla krize další. Když už se může vyrábět, tak pro změnu není z čeho – nejsou totiž čipy.

Článek

Co si vlastně představit pod univerzálním zaklínadlem „nejsou čipy“? Je to celosvětový nedostatek logických modulů, jejichž spotřeba v posledních letech rapidně vyrostla, přitom se o jejich produkci na celém světě stará jen několik málo výrobců. Světového automobilového průmyslu se problém dotkl patrně nejvíc, ale opožděné dodávky se týkají všemožných zařízení – mimo jiné mobilních telefonů nebo některých počítačových komponent.

Některé automobilky jsou na tom lépe, některé hůře. U některých, jako je třeba Škoda, se kvůli čipům musela omezit výroba. Jak zaznělo již v říjnovém článku na toto téma, ve Škodě chybí čipy do rádií, ale třeba i pro stahování oken u zadních dveří. To je mimochodem typický příklad prvku, pro který ještě relativně nedávno nebyly čipy potřeba, ale jak se auta stávají komplexnějšími, objevuje se potřeba logických prvků v dalších a dalších oblastech.

Jsou i výrobci, kteří jsou na tom o něco lépe, a chybí jim „jen“ čipy pro specifické aplikace. Některé automobilky se třeba na nějakou dobu vzdaly digitálních přístrojových štítů a svět obletěla i zpráva o tom, že BMW v některých případech pozastavuje výrobu dotykově ovládaných infotainmentů a dočasně se vrací k ovládání výhradně pomocí ovladače iDrive.

Ať už se ale jedná jen o nedostatek čipů pro specifické prvky výbavy, nebo kvůli čipům stojí výroba kompletních modelových řad, výsledkem jsou dlouhé prodlevy v dodacích lhůtách automobilek. Takže i když by kupní síla byla, výrobci prostě nemají co dodat. A málo dodaných aut, rovná se málo registrovaných aut.

Foto: SDA

Registrace kategorie OA – říjen 2021

Za měsíc říjen se registrovalo v Česku 12 670 nových osobních automobilů, což je za tento měsíc nejméně od roku 2007. Zároveň je to o 24,74 % méně než loni a o 36,44 % méně než v roce 2019.

To, kdo má čipů dostatek a kdo nedostatek, se projevilo i na žebříčku nejprodávanějších značek. Škoda stále vede, ale s říjnovým počtem 3 760 registrovaných aut si pohoršila o 2 342 kusů oproti loňskému roku. Na druhém místě je Hyundai, na třetím Volkswagen a na čtvrté místo si polepšila Kia – celkově jsou korejské automobilky čipovou krizí zasaženy méně a daří se jim. Pátá je Toyota, šestý Peugeot, sedmý Mercedes-Benz, osmý Renault, devátý Ford a na desátém místě je za měsíc říjen Dacia.

Přes 41 % registrovaných osobních aut za říjen je ze třídy SUV. Z hlediska paliv vede benzin s podílem 69,76 %, podíl nafty klesl na 21,94 %, ale rostou plug-in hybridy a lehce se zvyšuje taky podíl elektromobilů.

Statistika zmiňuje, že říjnový meziroční pokles platí napříč všemi druhy vozidel, a to s jedinou výjimkou motocyklů. Právě kategorie L, sdružující motocykly, tříkolky a čtyřkolky, zaznamenala v říjnu 11 080 registrací, což je na konec motorkářské sezony pozoruhodně vysoký počet.

Foto: SDA

Registrace kategorie L - říjen 2021

Meziročně se jedná o nárůst o 21,03 % a vypadá to, že kategorie L míří na další rekord. Jedná se o celkem tradiční vzorec – když se málo prodávají auta, prodávají se o to víc motocykly.

Reklama

Související témata:
Načítám