Hlavní obsah

Test letních pneumatik 205/55 R16: Pozor na ekogumy. Sice šetří palivo, ale na mokru zradí

Foto: Shutterstock / Yauhen_D

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Německý autoklub ADAC zase před nadcházející letní sezonou otestoval velké množství letních pneumatik, tentokrát v rozměru 205/55 R16, které se používají hlavně na vozech segmentu C, třeba na Volkswagenu Golf. Změnila se ale i metodika testování a nejsme si jistí, jestli k lepšímu.

Článek

Testování pneumatik je opravdu náročná práce, a to nejen pracovně, ale především nákladově. Rozpočet malé české redakce prostě něco takového nedovoluje, takže se musíme spolehnout na velké instituce, zejména ty zahraniční. Jednou takovou je třeba německý autoklub ADAC, který se testům pneumatik věnuje už 50 let, a letos tak jeho testy slaví velké „narozeniny“.

Testy ADACu, ačkoli jsou určeny primárně pro německé motoristy, ale můžeme přebírat i my, protože stejné produkty najdeme i na našem trhu a máme tu velmi podobné meteorologické podmínky. Jedná se také o poměrně významné výsledky pro samotné výrobce pneumatik, kteří hodnocení svých produktů od ADACu berou velmi vážně a chlubí se jimi v propagačních materiálech. Samozřejmě jen tehdy, pokud to pro ně dopadne dobře.

Nicméně ADAC po dlouhé době upravil svoji velmi sofistikovanou metodiku hodnocení pneumatik, kterou bylo doposud možné považovat za nejpropracovanější ze všech. A asi opravdu nejlépe vypovídající o kvalitách testovaných pneumatik.

ADAC už dříve hodnotil spotřebu paliva (valivý odpor) a opotřebení testovaných pneumatik, ale hodnotám přikládal relativně malou, jen asi 10% váhu. Navíc šlo o data, která přece jen motorista nějakým způsobem pocítí. To, že vám s jednou pneumatikou „žere“ auto o dvě deci víc než s jinou, která má srovnatelné parametry, může být pro někoho rozhodující prvek. Nebo že jedna pneumatika vydrží na autě dvě sezony, zatímco stejně výkonná tři nebo čtyři.

Vedle jízdních vlastností nově také ideologie

Tentokrát ale ADAC do výsledků míchá i to, kolik CO2 vznikne při výrobě a logistice spojené s pneumatikou nebo odkud pochází produkty použité při výrobě. A to už je opravdu na pováženou. Teď je navíc tomuto ekologickému (či spíše ideologickému) aspektu připisována v celém testu 30% váha.

V následující tabulce najdete výsledky 50 testovaných pneumatik 205/55 R16 91V. Ačkoli je tradičně ADAC řadí podle celkové známky, do které jsou zamíchané i „ekologické“ aspekty, zvýraznili jsme raději hodnocení ovladatelnosti, tedy jakousi známku zohledňující souhrnné vlastnosti na suchu i mokru. A to by asi mělo být pro rozhodování, které pneumatiky koupit, nejdůležitější.

Nejlepší letní pneumatiky

celková známkasuchomokroovladatelnostekoznámka
Goodyear EfficientGrip Performance2,02,22,02,11,7
Continental PremiumContact 62,01,81,81,82,6
Michelin Primacy 42,12,42,22,31,6
Bridgestone Turanza T0052,32,02,32,22,4
Nokian tyres Wetproof2,31,82,22,02,9
Falken ZIEX ZE310 ECORUN2,31,62,42,12,7
Continental UltraContact2,32,42,62,61,7
Kumho Ecsta HSS22,42,42,32,32,7
Hankook Ventus Prime42,52,42,42,42,7
Nexen N’Fera Primus2,52,32,32,33,1
Kenda Kenetica Pro KR2102,62,22,52,43,0
Kleber Dynaxer HP42,62,62,82,82,1
Fulda EcoControl HP22,62,52,82,82,2
Toyo Tires Proxes Comfort2,62,52,72,72,5
Debica Presto HP22,72,82,82,82,3
Dunlop Sport BluResponse2,72,32,62,62,8
Pirelli Cinturato P7 C22,72,22,72,72,6
Sava Intensa HP22,72,72,82,82,6
Semperit Speed-Life 32,72,82,22,82,6
Firestone Roadhawk2,82,22,82,82,7
BF Goodrich Advantage2,92,12,92,92,8
GT Radial FE22,92,12,92,93,0
ESA+TECAR Spirit Pro3,13,42,13,42,3
Barum Bravuris 5 HM3,12,13,23,22,9
Viking ProTech NewGen3,13,03,43,42,5
Norauto Prevensys 43,13,22,33,23,0
Apollo Alnac 4G3,22,93,03,03,5
General Tire Altimax One 53,23,23,53,52,4
Giti GitiSynergy H23,22,13,43,42,8
Petlas Imperium PT5153,33,53,23,52,8
Uniroyal RainSport 53,33,42,03,43,1
Hifly HF 2013,63,13,63,62,6
Cooper Zeon CS83,63,62,43,63,3
Westlake Z-1073,72,52,72,73,7
Minerva F2093,73,73,73,73,0
King Meiler Sport 13,83,83,53,82,8
Tomket Sport3,83,33,83,83,3
Michelin e.Primacy3,92,83,93,91,3
Laufenn S-Fit EQ+3,92,72,92,93,9
Delinte DH24,04,03,04,03,7
Zeetex ZT10004,13,83,13,84,1
Avon ZV74,13,92,63,94,1
Radar RPX 8004,14,13,14,13,7
Rotalla RH014,73,54,74,73,2
Berlin Tires UHP 1 G25,33,45,35,33,1
Lassa Driveways5,34,05,35,33,1
Evergreen EH 2265,43,65,45,42,7
Riken Road Performance5,43,85,45,43,1
Double Coin DC995,52,95,55,51,7
Premiorri Solazo5,54,15,55,53,2

Že se „ekohodnocení“ do výsledků zas tak nemůže promítnout? Ale může. Jak vidíte v tabulce, vítězná pneumatika Goodyear totiž nedosáhla takových výsledků jako druhý Continental, který ji překonal na suchu i vodě. Ale protože je ideologicky čistší, dostala se na první místo, zatímco Continental nemá rodokmen ideologicky zcela v pořádku. Sice na něm auto lépe brzdí a lépe se ovládá, ale prostě neprošel tak dobře emisním posudkem.

Pozor na ekopneumatiky!

Opakem je pneumatika Michelin e.Primacy, která za udržitelnost a životní prostředí dostala nejlepší známku ze všech testovaných pneumatik. Sice se výsledky na mokru (známka 3,9), suchu (známka 2,8) a celkovou známkou hodnotící ovladatelnost (3,9) řadí mezi podprůměrné a vlastně nedoporučeníhodné pneumatiky, ale pokud vám nejde o jízdní vlastnosti, tak určitě na oltář environmentalismu rádi něco obětujete. Třeba svoji bezpečnost.

Je potřeba připomenout, že pneumatiky, které kladou přílišný důraz na nízký valivý odpor, a tedy spotřebu paliva (jako právě tento testovaný Michelin e.Primacy), mívají obecně horší dynamické parametry. A to pak může být v krizových situacích problém, jak ukazují testy. Je to zkrátka „něco za něco“. Není bez zajímavosti, že třeba pneumatika Laufenn S-Fit EQ+, která dostala podstatně lepší známky než zmíněný Michelin, pokud jde o ovladatelnost, se kvůli špatnému eko posudku dostala až za něj.

Foto: Dominik Valášek

Možná si říkáte, že jsou to jen čísla a že se přece všechny nové pneumatiky musí chovat dobře. Ale náš vlastní test na mosteckém polygonu ukázal, že mezi pneumatikami mohou být obrovské rozdíly, které musí vnímat i podprůměrný řidič. A dokonce jsou tyto rozdíly znát i při běžné jízdě, nejen v extrémních situacích.

Nechceme znevažovat hodnocení ADACu, přece jen je to uznávaná instituce, ale zkrátka se teď hodnocením musíme probírat mnohem podrobněji, abychom vypíchli podstatné věci. Třeba jak pneumatika opravdu funguje na autě. Mimochodem, i v horních příčkách hodnocení se objevují pneumatiky, které dostaly ekoznámku pěknou, takže si můžete bez obav vybrat mezi nimi. Jen se nejedná o pneumatiky, které by kladly na první místo nízký valivý odpor. Na výsledcích je to vidět.

Pokud se někdo rozhoduje podle dílčích parametrů, tak nejlepšího hodnocení na suchu dosáhly pneumatiky Falken ZIEX ZE310 ECORUN (známka 1,6), pneumatiky Continental PremiumContact 6 a Nokian tyres Wetproof (známky 1,8). Nejlepší na vodě jsou pneumatiky Continental PremiumContact 6 (1,8), Goodyear EfficientGrip Performance (2,0) a Uniroyal RainSport 5 (2,0).

Reklama

Načítám