Hlavní obsah

Škola řízení: Zvládnutý vyhýbací manévr zachraňuje auta i životy. Musí se však provést správně

Video: Honza Koubek

 

Vyhýbací manévr je další řidičská dovednost, kterou vás v autoškole nenaučí. Naopak se na něj klade důraz v každé dobré škole smyku, dá se ale natrénovat i na větším volném plácku. Jen se nesmíte bát a musíte vědět, jak na to.

Článek

Jsou to přesně ty situace, které na silnici nechcete zažít. Podvědomě se jim vyhýbáte. Máte husí kůži už při pouhé představě. Spousta lidí si myslí, že přesně tohle jsou ty chvíle, které skončí jedině špatně. Smyk, rána, ticho. Jenže skutečnost je jiná. Od dob, kdy se při novinářském losím testu převrátil první Mercedes třídy A, už uplynula spousta vody v potoce a moderní auta zvládají vyhýbací manévr elegantně, bezpečně a ještě vám při tom pomohou.

V moderních autech máte stabilizační systémy, antiblokovací systém brzd ABS a elektronický brzdový asistent. Právě tyhle tři věci jsou absolutně klíčové při správně provedeném vyhýbacím manévru. A jak je na videu vidět, úplně v klidu ho zvládne i velký a těžký Huyndai Santa Fé s vysoko položeným těžištěm. Jak už ale zaznělo, ideální je všechno si v klidu někde natrénovat a vyzkoušet, abyste nebyli překvapení tím, jak se auto chová a jak zní. Jednou se mi v kurzu defenzivní jízdy stalo, že paní povolila brzdy v ten moment, kdy spustilo ABS a jí se takzvaně rozvibroval brzdový pedál. O tom, že dvě třetiny lidí neumí brzdit, jsme už na stránkách Garáže ale psali.

Je taky dobré vědět, kdy má smysl se vyhýbat a kdy je to zbytečné riziko. Když vám do cesty vběhne člověk nebo vjede auto, pak to určitě udělejte, ale samozřejmě je důležité zvážit míru rizika. Když vám ale do cesty vběhne zvíře a vy si nejste jen trochu jistí, pak je vyhýbací manévr zbytečný risk. Víme, je to ošklivé, ale tohle je realita.

Pro vyhýbací manévr je absolutně klíčové, abyste v autě dobře seděli, dobře drželi volant a uměli se dobře dívat. Jen tak budete mít situaci plně pod kontrolou, nevypadnete ze sedačky, volantem budete řídit a nebudete se ho držet. A taky netrefíte ten jediný strom nebo sloup široko daleko. Pak to chce rozhodnost a čistou mysl.

Dále pak dělíme vyhýbací manévr na ten, co se dělá jen prudkým pohybem volantu, a na ten, při kterém se ještě krizově brzdí. Ten první využijeme typicky na okresce, ten druhý ve městě. Pokud je auto na asfaltu, nemusíte se bát, že vám takzvaně zakopne a převrátí se, stabilizace to nedovolí. Auta se převrací, když bočně narazí třeba do obrubníku, vymetou příkop, případně při nárazu.

A ještě jednou připomínáme… Natrénujte si to někde v klidu a na volné ploše! Ideální je to v řidičském kurzu a pod dohledem profesionálů.

Reklama

Související témata: