Hlavní obsah

Povinné tachografy v dodávkách od července: Výjimek bude nakonec celá řada. Mrkněte se, jestli se vás také netýkají

Foto: Nissan

Upozornění na rozšíření povinnosti tachografů i v menších dodávkách vyvolalo spoustu reakcí. A to dokonce i ze strany Ministerstva dopravy, které přišlo s dovysvětlením, jak to vlastně bude. Tak se na to pojďme podívat.

Článek

Nedávný článek o rozšíření povinnosti instalace tachografů od července 2026 také do menších dodávek spoustu lidí překvapil. Bude se jich také týkat povinnost mít v dodávce tachograf? Jelikož celá evropská směrnice nebyla zrovna srozumitelná a informace na stránkách Ministerstva dopravy také ne, mohlo dojít k nepochopení a nepřesnostem. Tak si to pojďme ujasnit.

Ministerstvo upravilo základní informace o celém evropském „balíčku“, kterého se problematika týká, na svých stránkách. Doporučujeme si to celé projít, pokud provozujete dodávku, zejména jako živnostník či firma.

Zároveň ale Ministerstvo dopravy přišlo také s dovysvětlením právě těch sporných situací, o kterých byla v článku řeč a na něž jsme dostali spoustu reakcí a dotazů. Opět se podívejte na stránky ministerstva. Hlavní body si z toho připomeneme.

„Od 1. července 2026 budou muset být dodávky s nejvyšší povolenou hmotností od 2,5 t do 3,5 t vybaveny chytrým tachografem 2. generace, pouze pokud budou využívány pro mezinárodní dopravu nebo tzv. kabotáž (vnitrostátní přeprava zahraničním přepravcem). Tato povinnost se netýká běžných občanů ani podnikatelů, kteří používají dodávku v rámci vnitrostátní dopravy,“ uvádí ministerstvo na svých stránkách a doplňuje příklady z praxe:

✔️Povinnost se týká:

Příklad 1: Česká firma provozuje dodávku (3,3 t) a pravidelně rozváží zboží do Německa a Rakouska. Od 1. 7. 2026 bude muset mít ve vozidle tachograf.

Příklad 2: Slovenský dopravce používá dodávku 3,2 t k přepravě zásilek mezi Polskem a Českem. I zde bude tachograf povinný.

Příklad 3: Český podnikatel provozuje dodávku 2,7 t a v rámci Německa provádí kabotážní přepravu (např. rozvoz zboží mezi německými městy). Tachograf bude vyžadován.

Povinnost se netýká:

Příklad 4: Řemeslník používá dodávku 3,0 t pro převoz svého nářadí a materiálu v rámci České republiky i do zahraničí. Tachograf není potřeba.

• Příklad 5: Rodina jede na dovolenou do Chorvatska s obytnou dodávkou 3,3 t. Nejedná se o podnikání ani přepravu zboží – tachograf není vyžadován.

Příklad 6: Malý e-shop rozváží zboží po ČR dodávkou 2,8 t. Pokud nejezdí do zahraničí, tachograf nepotřebuje.

„Pokud zaznívá obava, že nová pravidla dopadnou na malé podnikatele, Ministerstvo dopravy upozorňuje, že tomu tak je pouze v případě, pokud provozují mezinárodní přepravu nebo kabotáž na území jiného členského státu. V případě využití firemní dodávky pro soukromé účely, například výlet do zahraničí, tomu tak není.“ Opět se ale ptáme - opravdu nebude italský četník někde v Kalábrii po českém řidiči požadovat štos papírů, aby prokázal, že s dodávkou psanou na své IČO právě neprovádí přepravu zboží? „Balíček mobility pro tyto případy zavedl přímo výjimku, podle níž pod nařízení nespadají jízdy vozidel do 3,5 tuny pro vlastní potřebu. Tachograf podle této výjimky nemusí mít ani živnostník, který má dodávku jako pracovní prostředek a používá ji pro přepravu vlastního zboží či nářadí pro výkon jiné živnosti v jiném členském státu. Nařízení ve skutečnosti vůbec nerozlišuje vlastnictví vozidla, ale jen účel použití, kterým musí být přeprava zboží nebo kabotáž.“ Doufejme tedy, že například truhlář provádějící zakázku někde v Německu nebude muset složitě prokazovat, že neprovádí přepravu zboží a že se na něj povinnost mít tachograf nevztahuje.

Záleží, jak dodávku používáte

„Ministerstvo dopravy proto zdůrazňuje, že povinnost instalace tachografu se netýká všech dodávek, ale pouze těch, které jsou využívány k podnikatelské činnosti v rámci mezinárodní přepravy nebo tzv. kabotáže. Změny vycházejí z evropské legislativy, ale Česká republika se aktivně podílela na jejich vyjednávání tak, aby dopad na české dopravce byl co nejmenší.“

„Tachograf bude muset mít pouze ten, kdo je nebo bude podnikatelem v silniční dopravě od rozsahu koncese pro mezinárodní dopravu 2,5 - 3,5 tuny, tedy, kdo provádí ‚přepravy za úplatu‘,“ uvádí dále ministerstvo.

Povinnost se tak bude týkat pouze dopravců, kteří provádějí přepravu zboží jako předmět svého podnikání. Ministerstvo dále zdůrazňuje, že se právě České republice podařilo prosadit výjimku pro drobné živnostníky a podnikatele s cílem zohlednit specifika místního trhu, aby povinnost nedopadla plošně na všechny.

Zeptali jsme se i na specifický případ dovozu vozidel ze zahraničí. „Není rozhodující, co dopravce veze, ale v jakém režimu. Různé případy mohou mít různá specifika, musí se posuzovat individuálně. Pokud jde o dovoz vozidel ze zahraničí – má dopravce koncesi na dopravu a eurolicenci? Jestli ano, musí mít tachograf. Pokud koncesi nemá, tedy ani eurolicenci, nemusí mít tachograf,“ uvádí ministerstvo.

Pokud někdo provozuje dodávku s přívěsem a překročí hmotnost 3,5 t, tak se ho týkají pravidla, která se řídí největší povolenou hmotností soupravy jako celku. Pokud je v rámci komerční přepravy překročena hmotnost 3,5 t a provozuje se mezinárodní doprava, musí být vozidlo vybaveno tachografem a v závislosti na charakteru přepravy musí plnit i další povinnosti (např. eurolicenci). Podle ministerstva se nejedná o žádnou novinku vyplývající z balíčku mobility, ale již o platnou legislativu.

Jak se to bude kontrolovat?

Od 1. července 2026 budou vozidla, na která se povinnost vztahuje, muset být vybavena tzv. chytrým tachografem druhé generace, jenž umožňuje dálkovou kontrolu. To znamená, že silniční kontrolní orgány (např. policie nebo inspektoři dopravy) budou moci během jízdy bez zastavení vozidla zjistit, zda je tachograf nainstalován a funguje správně.

Tachografy budou navíc automaticky zaznamenávat polohu vozidla, překročení hranic, místa nakládky a vykládky a další údaje, které umožní efektivní kontrolu dodržování pravidel. Tato technologie výrazně zvýší účinnost kontrol a zároveň omezí zbytečné zastavování vozidel, která jsou v pořádku.

Týká se vás povinnost mít v dodávce od 1. 7. 2026 tachograf?
Nedělám přepravu zboží, tak ne.
59,1 %
Ano, budu muset mít tachograf.
8,4 %
Já té směrnici pořád nerozumím a vůbec nechápu, jestli ten tachograf tedy musím mít, nebo ne.
32,5 %
Celkem hlasovalo 572 čtenářů.
Načítám