Hlavní obsah

Proč vlastně přezouvat pneumatiky? S nesprávným obutím zbytečně riskujete

Foto: Shutterstock / Yauhen_D

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

I dnes řada řidičů přistupuje ke včasnému přezouvání na zimní pneumatiky (a zpět) laxně a řeší jej za pět minut dvanáct… Někteří dokonce pět minut po dvanácté. Pojďme si připomenout, proč by se mělo přezouvat pravidelně a hlavně včas.

Článek

České zákony definují povinnost zimních pneumatik od 1. listopadu, avšak jen za určitých podmínek. Pokud se babí léto protáhlo a listopadová odpoledne pořád přinášejí teploty kolem patnácti stupňů, přezouvat nemá smysl. Vlastně byste si tím zimní pneumatiky zbytečně poškodili. Na druhou stranu se ale nevyplácí otálet, s prvním sněhem se pneuservisy přeplní a vy budete jen těžko hledat volný termín. A proč že byste vůbec měli pravidelně přezouvat? Důvodů je mnoho, v první řadě bezpečnost.

Kdy přezout na zimní pneumatiky

Začněme malou rekapitulací. U nás je povinnost zimních pneumatik definována takto: Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  1. Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
  2. Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Proč nejezdit na letních pneumatikách v zimě

Letní pláště jsou přizpůsobeny lepšímu počasí a zpravidla fungují nejlépe při teplotách nad 7 °C. Hlavně ale nejsou konstruovány pro jízdu na souvislé vrstvě sněhu nebo ledu, a tak neposkytnou potřebnou přilnavost. Řidič nemá v jízdních vlastnostech takovou oporu, roste brzdná dráha vozu a zcela zbytečně je v ohrožení bezpečnost celé posádky.

Proč nejezdit na zimních pneumatikách v létě

Mohlo by se zdát, že když si zimáky necháte i v létě, nemůže se nic stát. Ale opak je pravdou. Směs zimní gumy je totiž naopak upravena tak, aby ideálně fungovala v teplotách kolem nuly. Budete-li ji provozovat ve slunných dnech, znovu hrozí ztráta přilnavosti a brzdná dráha roste až o dvacet procent. Zimní pláště si takovým používáním zbytečně ničíte, mnohem lepší je jejich včasné přezutí a uschování na další zimu.

Foto: Jakub Deml

Nezapomínejme také na správné skladování pneumatik. Mimo sezonu mají zůstat v suchu a tmě, ideálně v teplotě pod 15 stupňů Celsia.

Minimální hloubka dezénu

Zimní i letní obutí je dobré pravidelně kontrolovat. Především pak hloubku dezénu, tedy drážek, které zaručují optimální přilnavost i jízdní vlastnosti. Zimní pneu byste měli vyměnit dříve, než hloubka dezénu klesne pod 4 milimetry (nové mají zpravidla 7 až 8 mm). Doporučovaná minimální hloubka drážek u letních plášťů jsou 3 milimetry. Čím vyšší hloubka je, tím lepší jsou i jízdní vlastnosti.

Kdy koupit nové pneumatiky

Kromě hloubky dezénu se doporučuje sledovat další aspekty, především stáří gum. Všeobecně se říká, že byste jednu sadu měli používat nanejvýš čtyři roky. Později pneumatika začíná ztrácet své původní vlastnosti a rovněž je náchylnější na případný defekt.

Datum výroby zjistíte jednoduše pomocí kódu DOT, který se nachází na plášti pneumatiky. Poslední čtyři znaky tohoto kódu značí datum výroby. Pokud se tu nachází například čísla 1523, znamená to, že pneumatika byla vyrobena v 15. týdnu roku 2023.

Hledáte-li nové pneumatiky právě teď, rozhodně doporučujeme využít internetových vyhledavačů a rádců. Na serveru Zboží.cz si lze vyfiltrovat jednotlivé sady podle ceny, ale i oblíbenosti zákazníků, kteří už s danými plášti mají zkušenosti. Při výběru přejeme šťastnou ruku!

Reklama

Načítám