Hlavní obsah

Kdy přezout na letní pneumatiky: Nedejte na kalendář, řiďte se předpovědí počasí

Foto: Shutterstock / Yauhen_D

Dnešním dnem, tedy 31. března, končí zákonná povinnost zimního obutí. Jenže počasí na to má svůj vlastní názor, takže než přezujete na letní, měli byste nejdřív bedlivě sledovat předpověď na další dny a týdny.

Článek

Aprílové počasí je zcela nevypočitatelné – jeden den svítí slunce a je skoro na tričko, aby se jen o pár dní později vrátily mrazíky klidně i se sněžením. O tom jsme se ostatně tento týden na vlastní kůži přesvědčily, kdy nečekané sněžení zavřelo dálnice a další hlavní tahy, a výhled na příští týden vypadá také poměrně nejistě.

Neřiďte se kalendářem, ale předpovědí

„Zákonná povinnost k zimním pneumatikám sice končí dnešním dnem, ale je důležité si uvědomit, že vzhledem k aktuálním podmínkám a předpovědi počasí na nadcházející dny stále na většině míst musí řidiči počítat spíše se zimními podmínkami. Tedy sněhem, námrazou a teplotami pouze pár stupňů nad nulou, zejména po ránu. Při takových podmínkách je rozhodně žádoucí mít zimní pneumatiky na autě stále obuté,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu (koordinátor bezpečnosti silničního provozu v Česku spadající pod Ministerstvo dopravy).

Foto: Shutterstock/ nulinukas

Noci mají být ještě chladné, tak pozor, aby vás ráno nečekalo bílé překvapení.

Zákonná povinnost tedy končí, takže vás policie ani pojišťovna nemůže popotahovat, ale co se týče vlastní bezpečnosti, na datu v kalendáři vůbec nezáleží. Měli byste být připraveni čelit podmínkám, které vás na silnicích čekají – a ty ještě podle všeho nebudou typicky pro letní pneumatiky.

Kdy přezout na letní pneumatiky

Ty má smyl nazout až v momentě, kdy se teplota trvale drží na 7° C (to je teplota zajišťující dostatečnou „měkkost“ pneumatiky pro potřebné tlumení, trakci a přilnavost) – tedy nejen přes den, kdy vysvitne slunce a prohřeje zkřehlý asfalt, ale především ve stínu a také přes noc, kdy pak po setmění a před úsvitem můžete narazit na velmi obtížné podmínky.

Hloubka dezénu letních pneumatik musí být minimálně 1,6 mm, ale to berte vyloženě jako hraniční hodnotu. Především na jaře se můžeme těšit na spoustu přeháněk a odvádění vody z dezénu zvládne jen dostatečně hluboký vzorek – a to 1,6 mm určitě není. S tím se spíš můžete těšit na nechtěné smyky a nebezpečný aquaplaning.

Foto: Shutterstock / Yauhen_D

(Ne)kvality zimních pneumatik v teplém počasí vás mohou nepříjemně překvapit v nejméně vhodnou chvíli.

Zároveň je však nebezpečné dojíždět příliš dlouho zimní pneumatiky. Jejich vlastnosti se při teplotách přes 7° C totiž rychle zhoršují – mají pak nečekaně horší přilnavost a jejich běhoun citelně degraduje, takže hrozí i poškození a z něj plynoucí nebezpečná situace.

Jak vybírat letní pneumatiky

Pozorní čtenáři už určitě viděli naše dva testy nejčastěji pořizovaného rozměru pneumatik 205/55 R16 – jeden od německého ADACu, druhý (relevantnější) od českého Autoklubu. V nich najdete odpovědi na mnoho otázek.

Foto: Autoklub ČR

Na výběr je spousta různých značek a modelů. Ale základní pravidlo je: Zbytečně na ničem nešetřete, karambol za těch pár uspořených stovek vážně nestojí.

Při nákupu samotném si dejte pozor na tzv. číslo DOT, tedy kód o délce 8-13 znaků umístěný na bočnici pneumatiky. Vyčtete z něj především orientační datum jejich výroby (to jsou poslední 4 čísla DOT kódu, první dvě čísla označují týden, druhá dvě rok výroby.) Pamatujte, že provozní životnost pneumatiky je maximálně 6 let.

Kdy přezouváte na letní pneumatiky?
Už mám přezuto a modlím se, aby nesněžilo.
16,6 %
Příští týden to už risknu, ať jde zima do háje.
11,8 %
Vyhlížím teplejší počasí, nechci to uspěchat.
71,6 %
Celkem hlasovalo 1155 čtenářů.

Reklama

Načítám