Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: Rolls-Royce Cullinan – Protože za Phantomem nejde tahat koně

Foto: Jiří Čermák

Rolls-Royce Cullinan je zkrátka jenom jeden

Klientela automobilky Rolls-Royce je nesmírně specifická. Tak třeba značná část majitelů u jednoho Rolls-Royce nekončí, ale má jich několik, které pak střídá podle potřeb. Jenže jakkoliv karoserie sedan/kupé/kabriolet vystačí průměrnému dolarovému milionáři ve většině běžných situací, jsou momenty, kdy je „kombík s koulí“ prostě nezbytností.

Článek

Ano, přesně tak, právě jsem Rolls-Royce Cullinan nazval kombíkem. Jenže právě takto – jako kombík a praktickou volbu v jinak opulentním světě – majitelé Rolls-Royce Cullinana vnímají. Koneckonců proti modernímu označení SUV (sportovně užitkové vozidlo), které se začalo pro Cullinan automaticky využívat už v době jeho představení, původně automobilka z britského Goodwoodu docela tvrdě bojovala a oponovala tím, že Cullinan není ani sportovní, ani užitkový. Místo toho se mělo pro Cullinan vžít označení „high-sided vehicle“ tedy ve volném překladu něco jako „vozidlo s vysokým bočním profilem“. Nakonec ale Rolls-Royce boj o názvosloví vzdal, seznal, že koncovým zákazníkům je to stejně úplně jedno, a tak je SUV pro Cullinan normálně akceptovatelné označení.

Moc dobře vím, jak špatně nesla spousta puristů fakt, že bude Rolls-Royce vyrábět SUV. Jenže ona i nejtradičnější značka na světě musí dělat logická obchodní rozhodnutí a Cullinan dává pro ucelení jejího portfolia naprosto perfektní smysl. Proč vlastně vzniknul? Proto, aby zákazníci neutíkali v honbě za praktickým autem k jiným automobilkám.

Úchvatný, ale i úchvatně praktický

Představte si tu modelovou situaci. Jakožto dolarový milionář a dlouholetý zákazník aristokratické britské automobilky máte palčivý problém – potřebujete si se ženou vozit na letní sídlo velocipédy, a dokonce občas potřebujete táhnout přívěs s koněm vaší dcery (protože jaký jiný sport než jezdectví by měla vaše dcera provozovat). Náhle se nabídka Rolls-Royce jeví jako poněkud neuspokojivá a je tak celkem pravděpodobné, že budou vaše kroky směřovat do dealerství Range Roveru.

Foto: Jiří Čermák

Cullinan je ukázka toho, že se luxus může snoubit s praktičností

Dobrá zpráva – teď už nemusí. Veškeré dobře financované aktivity vaší rodiny se totiž vejdou právě sem – do 5,3 metru dlouhého a 2,7 tuny hmotného soukromého chrámu s názvem Cullinan. A chrám je to vskutku parádní…

Cullinan působí na první pohled jako obří ocelová socha. Jako ingot vytesaný z jednoho kusu kovu, mapující svět barokní mříží chladiče, nad kterou bdí neodmyslitelná socha Spirit of Ecstasy, zachycená v předklonu s vlajícím šatem. Zároveň ale jako celek působí Cullinan nesmírně minimalisticky, což ještě podtrhuje provedení Black Badge, v němž je ona mříž chladiče spolu se sochou vyvedena v černém chromu.

Foto: Jiří Čermák

Černé detaily jsou o něco decentnější než chromové a k hluboce modrému laku sedí perfektně

Ohromná křídla dveří se otevírají proti sobě, a ten opravdový svět luxusu začíná teprve uvnitř. Přepych je připraven obejmout pasažéra hned, jak se za ním automaticky doklapnou samočinně ovládané dveře. Rozměrné plochy jsou s nesmírnou řemeslnou pečlivostí pokryty obřími kusy jemných kůží, do vysokých huňatých koberců by se člověk nejraději bořil jen bosýma nohama a do toho nad hlavou lehce září hvězdná obloha, přes jejíž koženou plochu tu a tam přeletí padající hvězda.

Z celého vozu sálá až pozoruhodný cit pro detail a v obklopení ušlechtilých kovů a přírodních materiálů cítí člověk nesmírný komfort a útulnost. S ohledem na cenu se prostě očekává to úplně nejlepší. A tady se nejlepším nešetří – Cullinan, stejně jako všechny Rolls-Royce, má interiér, jenž je klasické automobilové produkci „pro smrtelníky“ na hony vzdálen.

Foto: Jiří Čermák

Ten opravdový luxus se odehrává uvnitř. Už jen sednout do Rolls-Royce je svým způsobem zážitek

Jenže pak je tu druhá strana mince – vedle toho, že je interiér delikátně komfortní, je taky ohromně praktický – byť tady záleží na tom, jak si jej navolíte. Testovaný kus měl vzadu konvenční třímístnou lavici se sklopnou loketní opěrkou, kde si budou dva dospělí pasažéři připadat jako lordi. Pokud se však chtějí cítit jako králové, je tu i možnost zvolit dvě samostatná a pevně oddělená sedadla s větším rozsahem nastavení. Ta se pak doplní skleněnou příčkou, oddělující prostor pro posádku a zavazadelník, čímž se ještě více zlepší akustický komfort – ne, že by ho bylo potřeba zlepšovat.

Foto: Jiří Čermák

Místo třímístné lavice lze objednat i dvě samostatná sedadla

Zavazadelník sám o sobě má potom velmi velkorysých 560 litrů, se sklopenými sedadly dokonce až 1 930 litrů. Víko je dvojité – část se otevírá nahoru a část dolů – a úchvatná vychytávka je též „Viewing Suite“ – jde o „plotnu“ v kufru, z níž na stisk tlačítka vyjedou sklopná sedátka s malým stolečkem uprostřed. Věc jako stvořená na svačinovou zastávku během cesty. A asi netřeba podotýkat, že sama sedátka mají kožené polstrování, masivní ocelové panty a z oceli je též základna výklopného stolku.

Foto: Jiří Čermák

Skladací pikniková sada je mimořádně hezkým detailem. Z kufru se pak dá celkem jednoduše vyjmout

Pokud jste podobně jako já ujetí na kvalitní mechaniku a zpracování, budete z detailů Rolls-Royce naprosto nadšení. A jako zlatý hřeb výčtu praktičnosti – ano, je tu i ona zmíněná „koule“. Tažné zařízení po stisknutí tlačítka samo vyjede zpod nárazníku.

Aby byl pohodlnější, musel by letět nad silnicí

Kouli ale nechám zase zajet pod nárazník a jdu se raději vyhoupnout na kapitánský můstek sedadla řidiče. Dveře se zavírají podržením tlačítka vedle digitálního přístrojového štítu a na malém panelu vlevo se pak nachází startovací tlačítko, kterým se uvádí do chodu srdce celého stroje. Majestátní dvěma turby přeplňovaný dvanáctiválec má ikonický objem 6,75 litru, 571 koní a omračujících 850 Nm točivého momentu.

Foto: Jiří Čermák

Sametový chod a nikdy nekončící zásoba síly. Dvanáctiválec je opravdu umělecké dílo

Jízdní projev je potom naprosto fascinující. Na volnoběh není motor do interiéru slyšet vůbec, teprve při pořádném sešlápnutí plynu se ozve tiché a vzdálené, přesto však dravé hřmění, jak se dalo dvanáct válců s plnou vervou do práce a vystřelilo ocelový ingot s razancí supersportu. Taková situace ale běžně nenastává, neboť veškeré ovládací prvky spolu s atmosférou auta vybízí k tomu, aby se s Cullinanem jezdilo měkce a plynule. Za tenkým koženým věncem volantu naučí Rolls-Royce každého, aby jezdil jako profesionální řidič limuzíny – beze spěchu a s důrazem na komfort. A udělá vše pro to, aby to bylo co nejsnadnější a nejpřirozenější.

Foto: Jiří Čermák

Auto vybízí k plynulé a hladké jízdě. A zvládá ji naprosto fascinujícím způsobem

Nehledejte žádné jízdní režimy, pádla pod volantem ani další vymoženosti. Místo toho nechte auto, aby se o všechno postaralo samo. Místo otáčkoměru je tu dnes již legendární „ukazatel výkonové rezervy“, veškeré ovládání je oproti běžným moderním autům s pokročilou technikou značně zjednodušené a výsledný komfort je opravdu neskutečný.

Aby mohl být Cullinan při jízdě ještě pohodlnější, musel by se nad děravou silnicí vznášet. I takhle se však jeho sofistikovaný vzduchový podvozek na vysokém profilu pneumatik postará o to, aby posádka necítila a neslyšela téměř nic z toho, co se pod autem odehrává. Jediné srovnatelně komfortní auto, se kterým jsem kdy jel, byl opět jen Rolls-Royce, a sice Phantom. Ano, existuje spousta pohodlných aut, které stojí zlomek ceny, ale žádné z nich se ani nepřiblíží tomu fascinujícímu způsobu, jakým se po silnici pohybuje Rolls-Royce. To umí jenom jediná značka na světě.

Foto: Jiří Čermák

Ovládacích prvků není málo, ale ovládání i řízení je přitom nesmírně snadné

Rolls-Royce je zkrátka jenom jeden, a i když má tenhle na výšku bezmála dva metry a puristům se nelíbí, svou sošku nosí na mohutné přídi hrdě a právem. Vedle toho, že je mimořádně praktický, umí perfektně vše, co musí správný Rolls-Royce umět. Jízda v něm je povznášející a uklidňující zážitek, který přepisuje představy o komfortu automobilu. A je vlastně docela jedno, jestli sedíte za volantem a udáváte měkké a majestátní jízdě tempo, nebo si ji užíváte ze zadních sedadel.

Běžně pak v samém závěru článku uvádím cenu, tentokrát však udělám výjimku, neboť ve světě Rolls-Royce není slušné o takových věcech mluvit. Spokojme se tedy protentokrát s tím, že cena je adekvátní a ano, šplhá se přes hranici deseti milionů korun.

Technické údaje
Motorvidlicový dvanáctiválec, přeplňování dvěma turbodmychadly, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem6,75 litru
Výkon571 koní (420 kW) při 5 000 ot./min.
Točivý moment850 Nm při 1 600 ot./min.
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 660 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h5,2 sekundy
Maximální rychlost250 km/h (elektronicky omezená)
Spotřebakolik je potřeba
Kola a pneumatiky255/50 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)5 341/2 000/1 835 milimetrů
Rozvor3 295 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru560 litrů

Reklama

Sdílejte článek