Hlavní obsah

Requiem za Ladu – Na vině jsou emise i dacie

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.
14. 6. 2019

Ruská automobilka Avtovaz se stahuje z evropského trhu a bere s sebou všechny modely včetně legendární Lady Nivy. Jaké jsou důvody dočasné pauzy a co bude dál? Víme víc.

Článek

Je to tady a oficiálně – Lada stahuje kalhoty a odchází z evropského trhu, respektive ze států, kde platí předpisy Evropské unie. O své místo pod sluncem tedy nakonec přijdou i největší prodejní špičky, jakými jsou Němci, Italové nebo Slováci. Celou situaci okolo oficiálního ukončení prodejních aktivit rozdmýchal prioritní dopis doručený všem hlavním importérům, ve kterém stálo, že hlavním důvodem odchodu z Evropy jsou emise a vysoké náklady na homologaci.

Abyste dostali schválení na malou sérii vozidel (1 000 aut na rok), vyjde to minimálně na 1,5 milionu korun bez daní a cestovních náhrad, jelikož se schvalovací úředníci jezdí dívat i do samotného výrobního závodu. Další výdaje vás čekají za stavbu nebo úpravu výrobní linky a homologačním procesem také zaměstnáte několik vlastních zkušených zaměstnanců. Sečteno, podtrženo – vzhledem k prodejům a nízkým maržím se to zkrátka nevyplatí. Většinový vlastník Avtovazu – aliance Renault-Nissan-Mitsubishi – si tenhle fakt uvědomuje, a proto zavelela k ústupu.

Vzhledem k tomu, že jsou současné ladovky z oficiálního dovozu homologovány na emisní normu EURO 6d-TEMP AG, musí být zaregistrované nejpozději do 31. 8. 2019 nebo si prodejci musí požádat o roční doprodeje na příslušných místech. Pokud zvažujete koupi Lady 4 x 4 nebo Vesty, vozy budou pravděpodobně dostupné ještě v roce 2020, protože hlavní dovozci vybrali svoje bankovní konta a nakoupili auta na sklad. Do Litvy míří například minimálně o 500 kusů více modelů Lady 4 x 4 a jejich derivátů, než tomu bylo vloni. Exportní manažeři Avtovazu se letos jistě budou plácat po ramenou, jak skvěle stouply prodeje do zahraničí. Aby ne, když donutili dealery investovat miliony korun do autosalonů, načež jim suše sdělili, že balí krám a ať se předzásobí.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Lada Xray se nakonec dostala do Evropy jen pomocí individuálního dovozu

Neoficiální zdroje však mluví o nedostatečnosti modelové řady, technologií, prodejní sítě a v neposlední řadě o přímé konkurenci ve vlastních řadách, tedy o Dacii. Na druhou stranu si myslíme, že se není čeho bát. Dnes si můžete oficiálně koupit jen Ladu 4x4 a Ladu Vestu – ta sice zpracováním předčí rumunské vehikly, ale je výrazně dražší. Základní Lada Vesta SW (kombi) stojí na Slovensku 12 990 eur, což je v přepočtu asi 330 tisíc korun. Přímý rival, Dacia Logan MCV (kombi), stojí v základu 194 tisíc korun a nejvyšší výbava s benzinovým motorem 309 tisíc korun. Jednoduchými počty zjistíte, že se Lada Vesta vlastně nevyplatí a zaujme více méně jen fanoušky značky. Jistou záchranou mohl být crossover Lada Xray, protože segment s nafouknutými hatchbacky stále roste, jenže ten se nakonec dostal do Evropy pouze díky jednotlivým dovozům a zaujal jen Slováky.

Jinou roli hraje Lada 4 x 4, která díky postupným investicím a inovacím nabírá na kvalitě a čím dál větší oblibě. Jde o kompaktní off-road s vysokou mimosilniční průchodností a rozumnou cenou – taková auta na trhu všeobecně chybí. Nejbližší konkurent je (opět) alianční Dacia Duster 4x4 a nový Suzuki Jimny – ten se u nás však stále neprodává a až začne, pochybujeme, že bude stát 320 tisíc jako Niva. Těžko dnes budete hledat vhodnější kompaktní motorizované řešení pro práci v lese, než je právě Niva, Bronto nebo Duster.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Lada Vesta se v Česku příliš neujala. Důvodem je hlavně vysoká cena oproti daciím

Máme tedy plakat a kupovat smuteční věnce? Ne na dlouho a vlastně nemusíme vůbec. Značka Lada se na evropský trh vrátí nejspíše až kolem roku 2022, kdy chce mít ruský závod novou paletu motorizací splňujících nejnovější emisní normy. K tomu jim logicky pomůže Renault a spol., takže se v budoucnu pravděpodobně dočkáme jednoho motoru, který bude pracovat v desítkách modelů. Přiznáváme – bude to nuda, ovšem půjde vlastně o jedinou možnou cestu, jak mít na trhu pestrý výběr a nejezdit jen ve škodovkách. S návratem se pojí také plánovaný příchod nové generace Lady 4 x 4 na platformě Dusteru. Myslíte si, že se bude takové auto prodávat? Pravděpodobně ne tolik jako mechanická klasika ze železa a gumy.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Deriváty Lady 4 x 4 půjdou koupit stále, protože aktivní evropský importér schvaluje auta individuálně

O něco složitější je situace v Česku. Lada tu sice má oficiální zastoupení, ale to je zhruba od roku 2014 v prodeji nových vozů neaktivní. Zástupci českého importu nepodepsali s ruským koncernem smlouvy o dodávkách aut a raději zůstali u distribuce náhradních dílů. Pro všechny budoucí zájemce o ladovku však není situace ztracena – v Česku, potažmo v celé EU, funguje síť prodejců, kteří čerpají od akreditovaného českého importéra, který se zabývá primárně ostatními deriváty Lady 4 x 4 (Bronto, Logo, VIS, Marsh), ale umí dovézt, upravit a individuálně schválit také ruské verze všech modelů od Avtovazu. Ostatně není to tak dávno, co jsme exkluzivně prohnali Ladu Vestu Sport – stále jediný kus v Evropě.

Značka Lada se tedy oficiálně stahuje z trhu, ale minimálně do konce roku se zákazníci nemusí obávat nedostatku aut. Díky velkým (nuceným) investicím do salonů prodejci své dveře jen tak nezavřou – maximálně se přeorientují na jinou značku s tím, že servis Lady zůstane. Trh bude naopak více nakloněn individuálním dovozcům a úpravcům, takže kdo bude chtít klasickou „nivku”, cesty má stále otevřené.

Lada byla dlouhou dobu brána jako garážová značka, protože se jednotlivé obchody uskutečňovaly na dvorcích firem nebo v postkomunistických showroomech. Tohle chtěl mateřský Avtovaz změnit, a proto se vydal cestou tvrdého kapitalismu, díky kterému (a především s pomocí koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi) zapracoval na image značky. Teď přichází další restrukturalizace a odcházení s tím, že stejně jako Lassie, i ruské mašiny se vrátí oficiálními kanály do Evropy v novém a modernějším kabátku. V případě osobních ladovek jde o krok správným směrem, ale pohřbít klasickou Nivu zase tak skvělý nápad není.

autowebAUTOWEBaUtOwEb