Hlavní obsah

Rok od úmrtí legendárního Kena Blocka, závodníka, kaskadéra, obchodníka, ale především nadšence do aut

Foto: Hoonigans

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ken Block, šikovný podnikatel, talentovaný závodník rally, ale především hvězda internetových videí s dlouhými smyky plnými kouře od spálených gum, před rokem zemřel při nehodě na sněžném skútru ve věku pouhých 55 let.

Článek

Té zprávě se ani nechtělo uvěřit. Tolik nebezpečných závodních situací, tolik riskantních kaskadérských kousků… A nakonec přišel o život při banální nehodě při projížďce na sněžném skútru. Takhle dokáže být život cynický – můžete žít na plný plyn a osudnou se vám stane automobilová nehoda v běžném provozu (Mike Hawthorn), let vrtulníkem (Colin McRae) nebo obyčejné sjezdové lyžování (Michael Schumacher).

Místo truchlení ale pojďme raději oslavit Kenův život, který byl protkaný láskou k autům a jízdě na hraně i za ní. Se závoděním začínal poměrně pozdě, až ve svých 37 letech. To proto, že předtím, než usedl do rally speciálu Subaru Impreza WRX STi, si na něj musel nejdřív vydělat – a to mu jako spoluzakladateli firmy DC Shoes (obuvnické firmy zaměřující se na moderní freestyle sporty, jako je skateboarding nebo snowboarding) zabralo celých deset let.

Foto: Hoonigans

Začátky slávy Kena Blocka byly skromné, byl to jen nadšenec se závodním Subaru a touhou stát se závodníkem rally.

Hned od začátku ale v americkém mistráku v rally prokázal, že to za volantem umí – ve své debutové sezoně se uvedl celkovým čtvrtým místem, v dalších ročnících začal také vyhrávat jednotlivé podniky, a urval dokonce i pár celkových pódiových umístění (tři druhá a jedno třetí místo), i když na samotný vrchol nikdy nedosáhl.

To ho namotivovalo zkusit štěstí ve světové rally, odkud si ho většina z vás jistě pamatuje. Jel vždy jen vybraných pár podniků a skončil buď na střeše, nebo v hloubi výsledkové listiny (pravda, získal i pár umístění v desítce, vrcholem bylo sedmé místo v Mexiku 2013). Mnozí se mu smáli, ale Ken jen krčil rameny: „Kluci, proti kterým závodím, jezdí už od svého dětství.“ Nebyl to prostě žádný namistrovaný chlápek, ale realista, který šel do světa sbírat zkušenosti a svůj život za volantem si chtěl prostě užít a plnit si sny.

Foto: Hoonigans

Ve světové rally mu to moc nešlo, ale triky v Gymkhaně vymýšlel bravurní. Každý z nás má svůj nejoblíbenější…

Neúspěchem ve WRC se nenechal otrávit a závodil dál, pro radost – ať už v rally na americkém kontinentu, nebo v rallycrossu, kde ve věhlasných X-Games získal několik medailí. V průběhu času se také objevil v evropském i americkém televizním pořadu Top Gear, svou účastí podpořil spoustu dalších sportovních a benefičních akcí.

Celosvětovou porci slávy ale získal v momentě, kdy se rozhodl natočit jeden ze svých tréninků na letišti na „překážkové dráze“, a tak se zrodil fenomén Gymkhana, série dnes více než deseti videí, kde Ken se svými rally auty a následně speciálně připravenými driftovacími monstry (třeba 1 400koňovým Mustangem s pohonem všech čtyř kol a mnohými dalšími šílenostmi) předváděl dokonalou kontrolu nad vozem a efektní smyky a skoky. To vše perfektně připravené a akčně natočené. Každý díl byl velkolepější, každý byl odvážnější a každý přicházel s novými nápady, jak dané téma pojmout a pobavit diváka – a na každý byla proto radost se dívat.

Foto: Hoonigans

Pro svá videa si stavěl divoké driftovací speciály.

Každé jeho video mělo miliony zhlédnutí a přilákalo k autům pozornost spousty mladých kluků z celého světa, kteří světu čtyř kol navždy propadli. Ken Block ukázal auta z nevšedního úhlu pohledu, jenž imponoval zcela nové generaci, která už jevila větší zájem o počítače a telefony než o automobily. A za to mu patří věčný dík.

Foto: Audi

Před časem se Ken Block upsal Audi a jeho nejnovější Gymkhana s elektrickým speciálem byla sice tichá, ale stále plná kouře od spálených gum.

Lásku k autům ukázal i svým dětem, se svou manželkou Lucy měli hned tři – kluka a dvě holky. A právě své nejstarší dceři pomohl pořídit a přestavět krásné Audi Quattro. Jen tak pro radost.

Samozřejmě za tím „jen tak pro radost“ bylo vždy i dost prozíravého marketingového uvažování – značku DC Shoes zná díky jeho smykům v autě celý svět, stejně tak z označení „Hoonigan“ (což je označení pro blázna v autě, který miluje smyky, burnouty a donuty) se stal nejen pojem, ale také úspěšná obchodní značka. Ken Block byl evidentně lepší obchodník než řidič, ale to jeho celoživotním úspěchům neubírá nic na jejich důležitosti.

Foto: Hoonigans

Ken byl showman a svůj život si uměl užít. Škoda, že skončil tak brzy.

Už to chápete? Proto bylo tak těžké uvěřit, že ho o život v pouhých 55 letech připravila nehoda na sněžném skútru, která se mu přihodila v pondělí 2. ledna 2023 v americkém Utahu.

Reklama

Načítám