Článek
Historie modelů Volkswagen s pohonem všech kol sahá až do roku 1984, kdy byl na trh uveden model Passat Variant GT syncro, ten rok na to doplnil Transporter třetí generace s totožným pohonem syncro.

Dnes koupíte s pohonem všech kol osobní i užitkové modely VW.
A to byl začátek dlouhé historie, která dnes vyústila v to, že Volkswagen má v nabídce čtyřkolek víc než dost.
Svému pohonu 4×4 říká německá značka 4Motion (4 kola, motion = pohyb), za tímto označením se aktuálně ukrývá několik systémů používaných u osobních i užitkových aut.
Haldex
Ten nejčastěji nasazovaný pracuje tak, že vpředu napříč uložený motor s převodovkou přenáší sílu přes kardanový hřídel až do elektrohydraulické lamelové spojky. Momentálně už šestá generace tohoto systému funguje tak, že jsou primárně poháněná přední kola a na pokyn řídící jednotky dojde k připojení zadní nápravy.

Systém Haldex funguje tak, že jsou primárně poháněná přední kola a zadek se připojuje.
Dnes už k tomu není potřeba prokluz předních kol jako kdysi, navíc je systém palivově úsporný (zapojuje se, jen když je třeba), nabízí rychlou odezvu a zlepšuje rozjezdy. Nevýhodou je, že se v těžkém terénu může přehřát tolik důležitý olej, čímž se pohon zadku dočasně odpojí. Navíc olej a filtr spojky musíte měnit.
Lidově se této čtyřkolce říká haldex, protože Haldex je jedním z dodavatelů pro Volkswagen, nicméně už roky je švédský Haldex ve vlastnictví americké firmy BorgWarner.
Torsen
Jako druhý zde máme pohon 4×4 nazvaný Torsen, který je dílem Audi a ve Volkswagenu aktuálně využívaný pouze u modelu Touareg.
V principu jde o mezinápravový samosvorný diferenciál, který pracuje se stálým pohonem všech kol. Totiž pokud se kola vozu pohybují plynule, pak je točivý moment mezi nápravami rozdělen rovným dílem.

Torsen z modelů VW využívá jen Touareg.
Samosvorný šnekový diferenciál se zapojí do provozu až tehdy, když jedno z kol proklouzne. Při prokluzu točivý moment na jednom kole klesne, diferenciál Torsen se zablokuje a přenese točivý moment na druhé kolo.
Benefity jsou lepší trakce, lepší ovladatelnost i akcelerace v zatáčkách. Nevýhodou vyšší spotřeba (jsou stále poháněná všechna kola) a při ztrátě trakce je potřeba alespoň minimální odpor na protáčejícím se kole.
Elektro
A pak tu máme 4Motion určený pro ryze elektrická vozidla, který je vlastně nejjednodušší. Skládá se totiž z hlavního zadního a předního elektromotoru. Jeho nástup i spolupráci se zadním motorem pak řídí na milisekundy přesně namontovaná řídící jednotka.

U elektromobilů zajišťuje pohon všech kol dvojice elektromotorů.
Další řešení
V osobních i užitkových vozech používá Volkswagen ještě systémy 4×4 fungující na principu zubové spojky, která umí odpojit kardan (Transporter/Caravelle), dále řešení pohonu zadní nápravy elektromotorem u plug-in hybridních modelů Multivan/California nebo klasickou (možno i automaticky díky přidané vícelamelové spojce) připojitelnou čtyřkolku s redukcí nasazenou do pick-upu Amarok.

Amarok nabízí také režim automatické čtyřkolky.
Menu 4×4
A které modely osobních aut značky Volkswagen s pohonem všech kol koupíte? Portfolio zahrnuje řady Golf, Golf Variant, T-Roc, Tiguan, Passat a Tayron. Ty využívají systém Haldex. Jediný Touareg pak sází na Torsen.
Pokud jde o elektromobily s pohonem všech kol, bavíme se o modelech ID.4, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz a ID. Buzz Cargo.
Užitkové vozy (nebo jejich osobní deriváty) nabízí čtyřkolku v řadách Caddy, Multivan, California, T7 Transporter, Caravelle, Crafter a Amarok.
Nejlevnější osobní čtyřkolka je Caddy s motorem 2.0 TDI od 842 900 Kč, pokud vynecháme krabicové vozy, tak jde o model Golf s motorem 2.0 TSI za 981 900 Kč, zatímco nejlevnější užitkáč 4×4 je skříňový model Caddy s motorem 2.0 TDI za 808 159 Kč včetně DPH.
Pohon všech čtyř kol obecně přináší řadu výhod, například lepší trakci, stabilitu nebo možnost tažení těžšího přívěsu. Na oplátku si vezme více paliva a potřebuje servis.






