Hlavní obsah

Postřehy z Mnichova: Jak Číňané pokazili oslavu německých automobilových značek

Foto: Audi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnichovský autosalon napodruhé přinesl záplavu automobilových novinek, ale také zdůraznil sílu čínských značek, které si brousí zuby na evropský trh.

Článek

BMW Neue Klasse, Renault Scenic E-Tech, Mercedes-Benz CLA koncept a E-Clas All-Terrain, Audi Q6 e-tron prototyp, VW ID.2 GTI koncept, MINI Cooper a Countryman, Cupra DarkRebel – automobilových novinek bylo v Mnichově představeno požehnaně. Jenže najít je byl tak trochu kumšt…

Foto: Mercedes-Benz

Jednou z největších hvězd autosalonu byl elektrický koncept Mercedes-Benz CLA. Akorát že si svou premiéru neodbyl na výstavišti, ale v centru města.

Na výstavišti ve čtyřech halách totiž bylo jen pár stánků (a většinou dost prostorově stísněných jen s několika auty) evropských automobilek, zbytek prostoru zabíraly dodavatelské firmy jako Continental, Valeo, Webasto, Mobius a další (jejichž jména zaručeně neznáte) představující svá technická řešení mobility budoucnosti – elektrifikace, digitalizace, autonomie. Všude samé elektromotory, baterie a digitální platformy, ale aut minimum.

Foto: BMW

BMW se s konceptem Neue Klasse vrací k jednoduchému a čistému designu. Prý by se prakticky v nezměněné podobě měla dostat za dva roky na trh.

Za nimi jste totiž museli do města. V historickém centru Mnichova na několika propojených náměstích a dvorech měly ty největší automobilky své hrady plné aut volně přístupné pro diváky z ulice. Žádné vstupné, minimum omezení – k většině novinek jste tak mohli pěkně zblízka, detailně si je prohlédnout na světle a třeba si i sednout dovnitř. Takhle vstřícný koncept se lidem musel líbit, ostatně všechny stánky byly diváky doslova obsypány.

Foto: BMW

Všechny německé automobilky měly v centru Mnichova postavené velké paláce plné aut, ke kterým jste se zdarma dostali prakticky na dosah ruky.

To na výstavišti byla situace smutnější. A nejen proto, že zmizela hala se starými klasikami, moderními sporťáky a závoďáky, kde fanoušek čtyř kol mohl strávit hodiny zíráním na hrdiny z plakátů a časopisů, které na ulici jen tak neuvidí. Daleko pochmurnější nálady vzbuzovala invaze čínských značek.

Foto: IAA

Největší stánek ze všech čínských značek měl na výstavišti elektrický gigant BYD, který začíná evropským automobilkám dost silně zatápět.

Kde se dřív na minimu prostoru tísnily dvě tři automobilky z Dálného východu, tam se tentokrát rozprostírala rozlehlá panství hned několika značek, které si dělají zálusk na evropské zákazníky. MG určitě znáte a o BYD, Nio nebo Xpeng jste nejspíš už také slyšeli, Seres si však pamatují jen znalci, Forthing nebo Leap jsou už spíš tajemstvím a hypermoderní koncept NOBO skutečným překvapením.

Foto: Martin Jánský

Slyšeli jste někdy o automobilce Seres? Pochybujeme, ale možná její jméno budeme vídat mnohem častěji, nabízí totiž velmi slušná elektrická auta inspirovaná Teslou zvenku i uvnitř.

Kvalita byla různorodá, ale zdaleka ne tak mizerná jako ještě před pěti lety. I když jejich auta působí vesměs lacině, je to proto, že laciná jsou – a proto neuráží. Jejich infosystémy jsou většinou docela propracované a svižné a často mají funkci karaoke (abyste se v ucpaných centrech měst nenudili). Navíc jsou čínské značky chytře kreativní, a když kopírují, dělají to docela vkusně.

Foto: BYD

Právě představený BYD Seal vypadá jako Porsche Taycan a je lacinější než Tesla Model 3. To je hodně lákavá nabídka.

Zástupcům evropských značek tak musel běhat mráz po zádech, když jejich výtvory zkoumali zblízka – tradiční automobilky umí auta bezpochyby vyrábět lépe a důsledněji, jenže zákazníkům bude čínská kvalita nejspíš stačit. Zvlášť za ty prachy. BYD Dolphin je sice docela jednoduchý, jenže také stojí o pár set tisíc méně než ID.3 nebo Megane E-Tech. Vlastně místo nich můžete mít větší a prostornější Atto 3 s docela cool zpracováním. A tak to také mnoho zákazníků udělá.

Foto: Martin Jánský

Evropské automobilky se snaží elektromobilitu ukázat v sexy světle, zatímco čínské značky chrlí do světa dostupná elektroauta ve slušné kvalitě, která si lidé nakonec půjdou skutečně koupit.

Jestli se tedy chcete o kvalitách čínských aut přesvědčit na vlastní oči, budete muset na výstaviště (v centru má velký stánek jen BYD). Ale spíš doporučujeme nechat ho plavat a místo toho si naplánovat výlet do Mnichova, projít si jeho nádherné centrum plné majestátních historických budov a krásných nových aut od evropských automobilek. Možná tam už brzy bude vystavovat víc těch čínských…

IAA Mnichov Open Space je otevřený až do neděle 10. 9. od 10:00 do 20:00 (v neděli pouze do 17:00), vstupné je zcela zdarma.

Související témata:
Načítám