Hlavní obsah

„Jsou o generaci před námi,“ řekl šéf Renaultu o čínské konkurenci na autosalonu v Mnichově. „Musíme přestat být naivní“

Foto: IAA

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Evropští výrobci automobilů budou muset přiložit ruku k dílu, aby smazali náskok Číny ve vývoji levnějších a pro spotřebitele přívětivějších vozů. Shodli se na tom analytici a vedoucí pracovníci, kteří se účastní mnichovského veletrhu IAA Mobility. Asijští a zvláště čínští výrobci mají letos na veletrhu silné zastoupení a snaží se nalákat evropské zákazníky.

Článek

Čínští výrobci elektromobilů, včetně firem BYD, Nio a Xpeng, se zaměřují na evropský trh s elektromobily, kde prodej v prvních sedmi měsících roku stoupl téměř o 55 procent zhruba na 820 000 vozů. To představuje téměř 13 procent všech prodaných aut. Podle údajů poradenské společnosti Inovev bylo osm procent z nově prodaných elektromobilů v Evropě vyrobeno čínskou značkou. Loni to bylo šest procent a rok předtím jen čtyři procenta.

„Myslím, že jsou o generaci před námi,“ řekl o čínských výrobcích elektromobilů generální ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo.

Na mnichovském autosalonu je přítomnost čínských značek hodně znát. Přibližně 41 procent vystavovatelů na letošním ročníku má sídlo v Asii a čínských společností je dvojnásobný počet, včetně výrobců elektromobilů BYD a Xpeng a výrobce baterií CATL.

„To, co bylo dříve představením německého automobilového průmyslu, na kterém demonstroval svou mimořádně silnou pozici, je nyní setkáním rovných mezi progresivními hráči z celého světa, především z Číny,“ řekl analytik poradenské společnosti Oliver Wymant Fabian Brandt.

Příchod čínských výrobců elektromobilů vyvolává obavy, že se stanou dominantními prodejci díky cenám. Průměrná cena elektromobilu v Číně byla v první polovině loňského roku méně než 3 .000 eur (772 000 Kč), zatímco v Evropě to bylo 56 000 eur (1,35 milionu Kč), vyplývá z údajů výzkumné společnosti Jato Dynamics.

„Evropa musí tváří v tvář Číně přestat být z makroekonomického hlediska naivní,“ řekl šéf inženýrského oddělení Renaultu Gilles Le Borgne. Upozornil, že země ovládá celý dodavatelský řetězec baterií.

Čínští a němečtí výrobci aut a dodavatelé také vystoupí na čínské konferenci o elektromobilech, která se bude konat v rámci veletrhu IAA Mobility poprvé mimo Čínu. Hlavním tématem konference bude soupeření o cenu.

Načítám