Hlavní obsah

Toyota je v pololetí stále největší automobilkou světa, Číňané se poprvé probojovali do první desítky

Foto: Toyota

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V první polovině letošního roku se prodej nových vozidel společnosti BYD meziročně zvýšil o 96 procent na 1,25 milionu aut. Čínský podnik se tak posunul mezi první desítku světových automobilek, vyplývá z dat analytické společnosti MarkLines a výrobců automobilů.

Článek

BYD loni upustil od výroby aut se spalovacím motorem. Ve stejném roce v žebříčku automobilek obsadil z hlediska prodeje 16. místo. Rok předtím, tedy v roce 2021, se automobilka nedostala ani do první dvacítky. Firma získala větší podíl na trhu rozšířením své modelové řady.

V prvním letošním pololetí vyvezla společnost BYD více než 80 000 automobilů čínské výroby. Rozšířila svou přítomnost v Thajsku i dalších zemích jihovýchodní Asie a také v Rusku, odkud se japonské, americké a evropské automobilky stáhly po invazi ruských vojsk na Ukrajinu. Její sportovně-užitkový vůz (SUV) Atto 3 byl v červenci nejprodávanějším elektromobilem ve Švédsku.

V první polovině letošního roku se dařilo i dalším čínským automobilkám. Zhejiang Geely Group se umístila na 13. místě, Changan Automobile Group na 14. místě a Chery Automobile na 17. místě. Všechny zmíněné podniky vykázaly v prodeji dvouciferný nárůst.

V Číně ve stejném období prudce vzrostl vývoz aut, zatímco domácí prodej nových automobilů víceméně stagnoval. Hlavní čínské automobilky vyvezly v prvním pololetí 2,14 milionu vozidel, což je meziročně o 76 procent více, uvedl čínský svaz výrobců automobilů CAAM.

Čínské automobilové značky „snížily rozdíl proti výrobcům automobilů ve vyspělých ekonomikách, pokud jde o vybavení a funkčnost“, jak uvedl Kentaro Abe, který je ředitelem oddělní pro strategii a poradenství ve společnosti PwC v Japonsku. Připomněl také nárůst čínského vývozu bezemisních aut.

Celkovým lídrem celosvětového prodeje automobilů byla v prvním pololetí už počtvrté za sebou japonská skupina Toyota, která prodala 5,41 milionu automobilů. Zbytek první devítky se proti předchozímu roku nezměnil. Toyota zaznamenala pětiprocentní nárůst celkového prodeje, což je první nárůst za poslední dva roky.

Celkový prodej druhého Volkswagenu, pod který spadá i Škoda Auto, vzrostl o 13 procent na 4,37 milionu vozů. V Číně, jež se na celkovém prodeji této automobilové skupiny podílí zhruba z 30 procent, se ale prodej aut německého koncernu snížil o jedno procento na 1,45 milionu vozů.

Pořadí automobilek z hlediska objemu prodeje (za první pololetí 2023):

PořadíAutomobilkaPočet*
1.Toyota5,41
2.Volkswagen4,37
3.Hyundai, Kia3,65
4.Renault, Nissan, Mitsubishi3,2
5.Stellantis3,2
6.General Motors2,96
7.Ford2,17
8.Honda1,84
9.Suzuki1,52
10.BYD1,25

* v milionech aut

Zdroj: MarkLines a údaje automobilek

Načítám