Hlavní obsah

Policejní Škoda Kodiaq má zajímavější výbavu než jen přední rám. Auto jsme prolezli a víme třeba i to, proč má na zadních sedačkách čtyři pásy

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Není tomu tak dávno, co česká policie převzala necelou třístovku vozů Škoda Kodiaq minulé generace, které jsou vybaveny speciálním předním rámem určeným pro PIT manévry. A protože vozy v krajích už operují, vydali jsme se jeden takový kousek prozkoumat detailně. Známe jeho tovární i dodatečnou výbavu, nicméně žádný velký luxus nečekejte.

Článek

Škoda Kodiaq není u policie nováčkem, nicméně jde o první policejní SUV, jež dostalo speciální přední ochranný rám, který najde svoje využití pokaždé, když je potřeba provést takzvaný PIT manévr, tedy zastavit ujíždějící vozidlo.

Foto: Lukáš Kukla

Přední rám je určený pro PIT manévr.

Jenže jenom pro PIT tento model není určen, jelikož jeho primární určení je pro takzvané prvosledové hlídky (a minoritně i pro dopravní hlídky), které jsou na místech potřebného zásahu obvykle první. Tedy mimo běžné hlídkové činnosti a bdění nad bezpečností provozu tito vycvičení policisté od prvosledových zasahují u mimořádných událostí typu střelec v kavárně, rvačka před hospodou či třeba teroristický útok.

Zvenčí kromě předního rámu zaujmou ještě základní diodová světla, díky čemuž posádka vozu vidí lépe zejména v noci. Standardem to u Kodiaqu není, nicméně pro potřeby policie bylo denní svícení opatřené vypínačem, což hlídkám umožní stát s autem a nastartovaným motorem bez toho, aniž by zářily na kilometry daleko.

Foto: Lukáš Kukla

Střešní majáky disponují bočním přísvitem.

Policejní speciál se zatmavenými zadními okny je též posetý majáky, které najdete u masky, na blatnících, za čelním oknem, na střeše a vzadu. Střešní rampa má dokonce boční přísvity, což přijde vhod při pátrání po různých osobách.

Navíc pomocí dálkového ovladače může posádka vozu nejen měnit režim majáků na den/noc či rozsvítit třeba nápis STOP, ale také může užít vestavěného megafonu, díky čemuž lze z auta udělovat hlasité pokyny směrem ven – např. zastavte vozidlo, ruce nahoru, rozejděte se, neshlukujte se.

Foto: Lukáš Kukla

Vzadu nad nápisem POLICIE je výkonné přídavné světlo.

Vzadu pak ještě mají své místo parkovací senzory a přídavné výkonné osvětlení zapínatelné z kabiny. Ať už pro couvání nebo vizuální kontrolu zadní části ve chvíli, kdy jeden policista čeká v autě a jeho kolega něco řeší se zastaveným člověkem.

To nejdůležitější skrývá kufr

Vklouzneme-li dovnitř, najdeme zde výbavu odpovídající tehdejší základní specifikaci Active, takže žádný luxus. Na druhou stranu už zde jsou ergonomické sedačky opatřené ochranným potahem, přístrojovka je digitální, multimediální systém podporuje mobilní konektivitu, klimatizace nabídne manuální ovládání, motor se startuje tlačítkem a nechybí tempomat nebo gumové koberce.

Foto: Lukáš Kukla

Tovární výbava vychází ze základu Active, policejní je pak montovaná dodatečně.

Ale to je z tovární výbavy asi tak vše zajímavé. Výhřev sedadel, digiklimu, loketní opěrku, výhřev čelního skla nebo další komfortní prvky zde nehledejte.

Z policejní výbavy v interiéru se auto pyšní kamerou vpředu i vzadu, dělicí mříží kufru a čtyřmi pásy vzadu. To je kvůli možnosti připoutat vzadu převáženou osobu bez toho, aniž by se policista přes dotyčného musel naklánět, což by mohlo být v určitých situacích nebezpečné.

Foto: Lukáš Kukla

Vzadu najdete čtyři pásy, to kvůli bezpečnému poutání vzadu převážených osob.

Dále se uvnitř nachází přídavné zpětné zrcátko pro kontrolu osob sedících vzadu, kladívko na rozbití oken, 12voltové a USB zásuvky, 230voltový měnič a přídavné nezávislé osvětlení.

Poměrně zásadní je v případě prvosledových kodiaqů kufr, kde najdeme ten nejzajímavější hardware. Obsah zavazadelníku začíná trezorem na dlouhé zbraně, protože s klasickou pistolí jste na delší vzdálenosti prakticky bezmocní.

Foto: Lukáš Kukla

Hlavní výbava se nachází vzadu v kufru. Je zde i trezor na dlouhé zbraně.

Mezi další výbavu patří hasicí přístroj, automatický defibrilátor, přenosný systém na čtení registračních značek pomocí kamery a následnou lustraci vozidel (pátrání, propadlá TK aj.), zastavovací pás, balistické vesty, balistické chrániče včetně přileb, balistický štít, kriminalistický kufr pro základní dokumentaci na místě činu a různá dokumentace. Nutno dodat, že obsah kufru se u jednotlivých hlídek může lišit.

„Střeva“ z RS

Neméně zajímavé je i pohonné srdce modelu, kterým je dvoulitrový turbobenzin o výkonu 180 kW (245 koní) spárovaný se sedmirychlostním automatem, který byl jinak vyhrazen civilnímu modelu Kodiaq RS. Nechybí ani RS brzdy, adaptivní odpružení nebo pohon všech čtyř kol, což jsou mimochodem obyčejné ocelové disky s ozdobnými kryty.

Kvůli možné operaci v náročných podmínkách dostala vozidla ještě dodatečnou ochranu podvozku i pohonného ústrojí.

Policejní speciál Škodu Kodiaq lze označit za poměrně slušně vozidlo, byť je vybaveno jen základními prvky, proti minulým létům však jde v rámci policejní techniky o skokový posun vpřed. Na druhou stranu jde vlastně pořád o sériové auto s dodatečně namontovanými doplňky, což ho ve finále prodražuje. Do budoucna by tak bylo zajímavé, kdyby policisté mohli využít programu různých automobilek (frčí zejména v USA), které staví policejní speciály už od holého skeletu karoserie.

Za spolupráci děkujeme Krajskému ředitelství policie Královéhradeckého kraje a policistům ze Dvora Králové nad Labem, bez nichž by tento článek nevznikl.

Načítám