Hlavní obsah

Nejrychlejší policejní mašina nemá ani kola, natož majáky. Její hlavní zbraní je kamera

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česká policie má k dispozici spoustu zajímavé techniky, nicméně pár kousků by šlo označit za výjimečné, přičemž teď nemyslíme jen supersportovní Ferrari 458 Italia. Je tu jeden model, který je ve finále rychlejší, ale nemá ani kola, natož majáky. Navíc jeho hlavní zbraň dokonce ani nestřílí.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ta nejrychlejší policejní mašina není předloni nasazené Ferrari 458 Italia s maximálkou přes 325 km/h, ale Eurocopter EC 135 s maximálkou 287 km/h. Že vám počty nesedí? Musíte totiž vědět, že Ferrari je osobní automobil, ale EC 135 vrtulník. A ten létá, tudíž se na místo zásahu dostane vzdušnou čarou rychleji než italský supersport.

Policejní vrtulník ovšem pomáhá dopravní policii jen okrajově, jeho hlavní náplní je pátrání po pohřešovaných nebo hledaných osobách, pronásledování nebezpečných pachatelů, evakuace osob z nepřístupných terénů, součinnost se zásahovými jednotkami nebo hašení požárů.

Nicméně když už si vrtulník dopravka vyžádá, tak je to obvykle na nějaké dopravně bezpečnostní akce, například kvůli hlídání předjíždějících kamionů na dálnici nebo na tuningové srazy, nicméně vrtulník může vyrazit do akce také kvůli pronásledování ujíždějícího řidiče.

Foto: Lukáš Kukla

Policejní vrtulník je primárně určen jako podpora pozemních jednotek.

Nejsilnější zbraní policejního vrtulníku je totiž vysoce kvalitní kamera, která umí řidiče sedícího v automobilu natočit klidně ze vzdálenosti pěti kilometrů, takže o tom, že je nahráván vrtulníkem, nemá ani tušení.

Technik obsluhující kameru rovněž pozná, jestli držíte v ruce za jízdy telefon, dále dokáže natočit a přečíst vaši registrační značku a také může zaznamenávaný obraz online posílat do operačního střediska.

Další vychytávkou je možnost zapnout si termovizi, potažmo si pomoci vyhledávacím světlometem, který lze překrýt infračerveným filtrem, takže piloti vrtulníku vás díky brýlím pro noční vidění krásně vidí, ale vy nemáte páru, že na vás dopadá koncentrovaný tok infračerveného světla.

Foto: Lukáš Kukla

S infračerveným filtrem nebudete mít ani tušení, že si na vás vrtulník svítí.

Důležitou roli hraje tahle létající policejní mašina při velkých dopravních nehodách, kde monitoruje příjezdové cesty, pomáhá vymýšlet objezdové trasy či koordinovat pozemní jednotky. Musíte si uvědomit, že posádka vrtulníku má ze vzduchu obrovský přehled o celkovém dění na místě zásahu.

Naprosto minimálně pak vrtulník provádí pro dopravní policii hlídkovou činnost, nicméně nebylo tomu tak vždycky. V 90. letech, tedy ještě před masivním rozšířením kamer, se nad Prahou pravidelně pohyboval vrtulník a monitoroval stav dopravy. De facto tvořil dopravní servis.

Jak noční vidění změnilo létání?

Původně vojenský vynález, který se posléze dostal i do civilního sektoru a k pilotům. Letecká služba Policie České republiky používá brýle pro noční vidění asi od roku 2005, díky čemuž se výrazně zlepšila možnost posádek operovat v noci.

Zejména byl problém s vrtulníkem přistát, protože v noci směrem dolů nebylo nic moc vidět, nicméně díky brýlím pracujícím se zbytkovým světlem je viditelnost dostatečná, takže posádka může bezpečně dosednout, a to i v terénu.

Dva motory pro bezpečnost

Uvnitř vrtulníku při dopravních akcích sedí standardně dva piloti vpředu a vzadu jeden palubní technik. Standardní výbava stroje zahrnuje vysílačku, topení, stěrač nebo třeba přistávací světla. Klimatizaci či vyhřívaná okna zde nehledejte.

Eurocopter EC 135 už má takzvaný skleněný kokpit, což jsou multifunkční displeje nahrazující klasické budíkové ukazatele, které jsou sice uvnitř také, ale jen jako rezervní.

Obrazovky standardně zajišťují funkci výškoměru, rychloměru, kompasu, ukazují umělý horizont určující polohu vrtulníku (náklon) nebo třeba zobrazují data o motorech (tlak, teplota aj.).

Foto: Lukáš Kukla

EC 135 už má takzvaný skleněný kokpit, kde prim hrají obrazovky.

Model EC 135 s karoserií z kompozitních materiálů sloužící u policie od roku 2003 je vybaven dvěma turbohřídelovými motory Turbomeca Arrius 2B2 (každý o maximálním krátkodobém výkonu 610 kW / 829 k), které skrze reduktor roztáčí hlavní čtyřlistý rotor a desetilistý vyrovnávací rotor. Nicméně, pokud pracují oba motory zároveň, mají stálý výkon nejvýše 439 kW / 597 k každý.

Standardně tento vrtulník operuje na dva motory, a to kvůli bezpečnosti s tím, že pokud by jeden motor vysadil, ten druhý dokáže stroj udržet ve vzduchu a posádka zvládne doletět na bezpečné místo i přistát.

Ale víte, co se stane, když vrtulníkům všeobecně vysadí motor / všechny motory? Nezřítí se, nýbrž autorotací klesnou k zemi podobně jako plody javoru (lidově nosy). Mimochodem, z tohoto důvodu (riziko výpadku motoru) nesmí nad Prahou létat jednomotorové letouny ani vrtulníky.

Foto: Lukáš Kukla

Vzadu je pracoviště technika, který obsluhuje nejsilnější zbraň vrtulníku – kameru.

Vrtulník EC 135 spotřebuje asi 200 litrů leteckého petroleje (kerosin) na letovou hodinu, přičemž ve vzduchu umí operovat asi 2,5 hodiny (dolet max. 645 km). Nejvyšší rychlost stroje je zmíněných 287 km/h, nicméně obvykle tento vrtulník cestovně létá rychlostí asi 240 km/h.

Pro představu – z letiště z Prahy (Ruzyně) se nad Hradec Králové EC 135 dostane asi za půl hodiny, což by nestihlo ani Ferrari 458 s plnou nádrží a prázdnými silnicemi.

Na místo zásahu se posádka vrtulníku dříve navigovala pomocí mapy a kompasu, nicméně dnes k tomu má leteckou GPS navigaci. Jednoduše do ní zadá koordináty, vzletí, pak může přepnout na autopilota, přistane…

Jestliže to situace vyžaduje, má policejní vrtulník absolutní přednost v letu (musí o ni požádat), takže čekají i dopravní letadla, potažmo může přeletět i přes vojenská území.

Letecká služba Policie České republiky patří spolu s německou stranou k těm nejlepším v Evropě, nicméně aktuálně používané vrtulníky čeká výhledově obměna. Výběrové řízení bude možná už letos, ovšem všeobecně trvá přibližně tři roky od objednání, než vám výrobce dodá nový stroj.

Vrtulníky ovšem postupně doplní drony, a to ve větší míře než dosud. Mají totiž extrémně rychlý vývoj, takže jim nestačí ani legislativa. A zvládnou podobnou monitorovací práci jako vrtulníky, jen se neumí přesouvat tak rychle a na velké vzdálenosti. Takže tam teď směřuje budoucnost…

Reklama

Načítám