Hlavní obsah

Ojetin je na trhu víc a jsou mladší, ale podražily. Prodejům stále vládne Škodovka se svou Octavií

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Do popředí zájmu se díky své lepší dostupnosti postupně dostává zvolna stárnoucí třetí generace Octavie.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Český trh ojetin se pomalu, ale jistě dostává z nejhoršího – roste počet nabízených aut a s nimi i poptávka. Ne všechny trendy jsou však vítané. Nabízené ojetiny jsou totiž sice o trochu mladší, ale zároveň také o něco dražší. Co dalšího se meziročně změnilo?

Článek

Bazarníci si mnou ruce, trh se po dlouhých měsících (post)covidové paralýzy znovu dostává do obrátek. Největší hráči v podobě AAA Auto i Auto ESA hlásí za prvních osm měsíců letošního roku nárůst prodejů. Vděčí za to především většímu počtu nabízených aut, který podporuje poptávku – portál Sauto.cz hlásí o 8,5 % více aktivních inzerátů než ve stejném období loňského roku.

Nabízené ojetiny jsou také o něco novější než dříve – analýza českého sekundárního trhu provedená experty AURES Holdings potvrdila omlazení z 11,1 na 10,8 roku, Sauto.cz dokonce z osmi let a jednoho měsíce na sedm let a šest měsíců (tady je nižší číslo dáno vyšším počtem inzerovaných nových/zánovních vozidel).

Na trhu se také nečekaně objevuje větší počet dieselových aut (konkrétně o sedm procent), aktuální poměr je tedy 45 % naftových ku 51 % benzinových ojetin. „To je zajímavý údaj, můžeme spekulovat, co za tím stojí. Pravděpodobně vyšší dovozy dieselů ze zahraničí, kde jsou nahrazovány elektromobily,“ říká výkonný ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice Luboš Vorlík.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Rostoucí ceny benzinu zvyšují zájem o diesely, kterých se na český trh ze zahraničí dostává stále větší počet.

Nemilým zjištěním je však postupné zdražování nabízených ojetých aut. Analýza AAA Auto uvádí průměrné zdražení o 20 tisíc korun, Auto ESA pak uvádí zvýšení průměrné ceny z 207 tisíc na 225 tisíc korun. Pavel Chmelík, produktový analytik Seznam.cz, uvádí na základě dat Sauto.cz několik konkrétních příkladů: „Průměrná cena vozu Škoda Octavia starého tři až pět let meziročně vzrostla o 4,9 % na přibližně 438 tisíc korun. U stejně staré Škody Superb se cena meziročně zvýšila o 6,2 % na 622 tisíc korun a v případě Škody Fabia jsme zaznamenali růst o 3 % na 278 tisíc korun. Pokles o 4,4 % vykázala meziročně Škoda Karoq. O 1 % se snížila průměrná cena Volkswagenu Passat.“

Českému sekundárnímu trhu stejně jako primárnímu vládnou dlouhodobě škodovky. Nejprodávanějším modelem je pochopitelně prostorná a praktická Octavia druhé generace, bazary ale registrují rostoucí zájem o zvolna stárnoucí třetí Octavii. Dál se poblíž špice drží první a druhá Fabia a Superb, často poptávané jsou také vozy značek Volkswagen (Golf a Passat) a Ford (Focus a Mondeo).

Filip Kučera, ředitel marketingu Auto Esa, k tomu dodává: „V posledních třech měsících registrujeme zvýšený zájem o levné vozy s cenou do 180 tisíc. Nejčastěji zákazníci poptávají dieselové kombíky, což je způsobeno výrazným rozdílem cen benzinu a nafty.“

Pro zajímavost - prodaným autem s největším nájezdem je letos zatím historický Fiat 508 s najetými 650 tisíci kilometry, který má ale na loňského rekordmana, Volvo 440 s nájezdem 763 tisíc, ještě hodně co dohánět. Stejně tak tím nejdražším je letos zatím Mercedes SLR McLaren, který změnil majitele za 17,3 milionu korun. Loni se však za astronomické částky prodaly skvosty jako Ferrari Enzo (za 87,5 milionu), Bugatti Veyron (39 milionů) či McLaren Senna (33 milionů korun).

Načítám