Hlavní obsah

Nejlepší virtuální závodění? Nová Forza Motorsport vás naučí milovat čistou stopu a jízdu na plný plyn. Jen škoda těch chyb

Foto: Microsoft / Turn 10

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nový díl závodní hry Forza Motorsport restartuje povedenou sérii, přináší velkou nálož aut a okruhů, grafiku nové generace a řadu herních inovací a slibuje správný řidičský zážitek v digitálním prostředí na uzavřených tratích. Gentlemani, nastartujte své Xboxy a počítače!

Článek

A mám tě! Tři kola stíhací jízdy na plný plyn a konečně jsem tě dostihl. Za volantem Mustangu GT se jako lovecký pes ženu po stopě Civicu Type-R, jeho bláznivě velké křídlo a tři koncovky výfuku už vyplňují mé čelní sklo, jak mu visím na zadku. Právě včas, protože jsme v posledním kole a před námi je jen poslední pasáž pravá-levá-pravá, kterou mám perfektně zmáknutou. A na konci nás čeká už jen šikana před cílem a tam ho dostanu. První pravou trefím dokonale, jenže v levé zatočím o zlomek sekundy později, v další pravé mě to vynese až za obrubník a na trávě se mi rozutíká zadek a než to srovnám, soupeř je už v prachu a já dojíždím potupně za ním – a to můžu být rád, že jsem to nerozstřelil a dojel.

Vítejte ve světě motorsportu, kde o vítězství a prohře, o slávě a zatracení rozhodují pouhé centimetry a desetiny sekundy. Vítejte v alternativním světě Forzy, kde se nemůžete courat po silničkách otevřenou krajinou při poslechu hudby, tady jste uzavření na závodních tratích, kde se jezdí jenom a pouze na plný plyn. Největší zábavu tu nepředstavují táhlé smyky a daleké skoky, rozbité ploty a pokácené stromy – v sérii Motorsport jde o absolutní preciznost při ladění čisté stopy, hledání brzdných bodů a přesného dávkování plynu.

Foto: Microsoft / Turn 10

V téhle Forze se budete prohánět jen po uzavřených tratích. To je pro některé virtuální závodníky výhoda, pro jiné nevýhoda. Který z nich jste vy?

Dosahování řidičského mistrovství nekonečným kroužením dokola, hledáním limitů a usilovným zlepšováním by vás tedy mělo hodně bavit, abyste se z otevřeného světa Horizonu přestěhovali na uzavřené tratě Motorsportu. Ale Forza vás za oddanost čisté stopě bohatě odmění. Při každém tréninku i v závodě hra bedlivě vyhodnocuje váš jezdecký styl a za každý perfektně projetý segment trati dostáváte zkušenostní body, které následně můžete vyměnit za nákup vylepšení pro vaše auto.

Foto: Microsoft / Turn 10

Jaké je to být závodník v reálu? To znamená především kroužit dokonalou stopu neúnavně kolo za kolem.

To je – samozřejmě vedle nejlepšího času na kolo – skvělou motivací neustále tlačit na pilu a zlepšovat se za volantem. Jenže na druhou stranu nejsou všechna vylepšení dostupná od začátku, ale získáváte je až levelováním auta. To znamená, že pokud vám petrolheadský rozum velí nejdřív obout pořádné gumy a zpevnit podvozek, snížit hmotnost a přihodit lepší brzdy… a až potom se pustit do zvyšování výkonu, tak to tady nefunguje. První se (u všech aut stejně) odemykají vylepšení motoru a převodového ústrojí (a bohužel všech dostupných úrovní, nejen těch nižších a později i vyšších), až potom ty opravdu důležité věci pro jízdu na okruhu.

Foto: Microsoft / Turn 10

Kariéra je postavená na vylepšování silničních aut. Bohužel je budete muset vylepšovat tak, jak chtějí vývojáři, a ne, jak byste si přáli vy.

To tak nějak vystihuje celou novou Forzu Motorsport – je to mix skvělých a poněkud méně skvělých nebo nedotažených nápadů. Tvůrci mluví o kariéře a vývoji postavy, ale fakticky je to jen postupné odemykání nových šampionátů s rychlejšími auty. V samotném šampionátu sice před každým závodem nejdřív zajíždíte tréninková kola, ale do závodu samotného pak můžete startovat z jakékoliv pozice, kterou si vyberete (což ovlivní výši získaných kreditů). Jako by se členové vývojového týmu nemohli rozhodnout, jestli vás chtějí vtáhnout do hry, nebo jen nechat jezdit podle vaší libovůle.

Ale přesto si zazávodíte naprosto famózně. Hned od začátku máte k dispozici přes 500 unikátních aut (od hot hatchů a lehkých sporťáků přes supersporty až po okruhové a závodní speciály) a 20 tratí z celého světa (a nejen ty velké, jako je Barcelona, Silverstone, Spa-Francorchamps, Le Mans, Suzuka nebo Indianapolis, ale také menší a méně známé tratě jako Homestead - Miami Speedway, Lime Rock Park nebo Eaglerock Speedway a zcela vymyšlené tratě jako Maple Valley, Grand Oak Raceway a Hakone) a k tomu spoustu šampionátů a dalších závodnických výzev (třeba volné track daye, soupeření s rivaly o nejlepší čas na kolo nebo spoustu možností multiplayeru). A auta, tratě i závody budou postupně přibývat, protože vývojáři Turn 10 se o své produkty skutečně starají, takže nehrozí, že byste po pár týdnech intenzivního závodění spadli do nudného režimu zajíždění jednoho závodu pořád dokola, abyste vydělali peníze na auta, se kterými už stejně není kde závodit – jako v Gran Turismu.

Foto: Microsoft / Turn 10

V základní verzi je 500 unikátní aut (tedy ne deset verzí GT-R) a 20 tratí, další budou přibývat v následujících týdnech a měsících.

Tohle srovnání s konkurencí ze stáje Sony PlayStation se přímo nabízí, protože obě hry cílí na stejné publikum a jdou na to dost podobně. Cestou, která je tak blízko simulaci, aby to ještě bylo zábavné i pro běžného hráče. Tedy abyste si to užili i bez volantu, pedálů a desítek hodin tréninku, ale jen s gamepadem v ruce ve chvíli volna a s touhou někoho na trati pořádně zpráskat ve své vysněné káře.

Foto: Microsoft / Turn 10

S volantem a pedály je zážitek z hraní pochopitelně mnohem lepší, ale závodění si užijete i s obyčejným gamepadem.

Rozdíly tu ale samozřejmě jsou – nová Forza vypadá o poznání lépe, zvlášť na výkonnějším Xboxu Series X nebo pořádně nadupaném počítači, kde si můžete zapnout „Quality mode“ s důrazem na propracovanou grafiku (ještě je tu Performance mód zaručující zobrazování svižnými 60 fps i na Series S a pomalejších „PCčkách“) a užívat si všechny detaily tratí i aut, hru světla a stínů, změny počasí a podobné vizuální laskominy.

Foto: Microsoft / Turn 10

Grafika FM je fantastická, zvlášť když vám zasvítí večerní slunce.

Gran Turismo zase kontruje mírně realističtějším jízdním modelem aut, ale i ve Forze Motorsport jasně cítíte rozdíly v dynamice vozů. Jasně poznáte předokolku od zadokolky nebo čtyřkolky, vnímáte rozdíly v chování auta s motorem vpředu nebo uprostřed, a užíváte si, když Miatou házíte ze zatáčky do zatáčky, když M3 E30 tančí po špičkách… a trochu méně, když se Mustang tupě valí čumákem ven ze zatáčky nebo naopak utíká zadkem napřed. Také okamžitě pocítíte vliv vylepšení – hutnější zvuk s novým výfukem, lepší ovladatelnost díky tužším stabilizátorům, větší grip s novými pneumatikami, výkonnější motor přinášející rychlejší akceleraci, která vás zatlačí do sedač… ehm, dobře, tak realistický zážitek to zase není, abyste géčka cítili až doma na gauči u televize.

Foto: Microsoft / Turn 10

Užijete si i změny počasí a jezdit večer za deště v Le Mans je skutečná výzva.

Forza Motorsport je tedy citelně realističtější než Horizon, ale pořád tak akorát, aby bavila nejen zkušené digitální závodníky, ale i ty rekreační. Ostatně detailní nastavení jízdní asistence, rychlosti a chytrosti oponentů, přísnosti hry a odezvy ovládacích prvků vám umožní nastavit si obtížnost přesně podle vašich řidičských a herních dovedností. A pořád je tu možnost vybírat si pozici na startu, takže nikdy nemusíte smutně sledovat, jak vám celé startovní pole vesele ujíždí (a naopak). Závodění si tak dosytosti užije každý hned od prvních chvil za volantem. Tedy pokud vám je neotráví chyby…

Foto: Microsoft / Turn 10

Čekají na vás také závody v noci, kdy naplno vynikne hra světel a stínů.

A těch je přece jen požehnaně. Třebaže soupeři řízení počítačem při jízdě v balíku moc nestíhají, takže není problém předjet deset aut hned na startu, abyste pak zbytek závodu naháněli pár rychlých uprchlíků. Také do vás budou rádi narážet a někdy to bude pro zlost, protože penalizace právě za srážky a překročení limitů trati (k finálnímu času se připočítávají trestné desetiny sekund) není úplně konzistentní. Ale soupeři se pořád chovají víc jako závodníci (někteří jsou agresivní, jiní občas udělají chybu a vyletí z trati atd.) a méně jako pojízdné šikany (jako v GT), takže to není úplný průšvih.

Foto: Microsoft / Turn 10

Je zvláštní, že závodní auta nejsou zahrnuta do šampionátů v rámci kariéry.

V kariéře orientované na vylepšování vlastního auta úplně chybí liga závodních aut (ta budou nejspíš přidávána postupně), ceny vozů navíc neodpovídají realitě (a to ani té herní) – takže si za stejné „peníze“ můžete pořídit ikonické Ferrari 250 GTO nebo zcela běžné Ferrari Roma. Ceny jsou totiž nastavené podle výkonnosti, ne reálné hodnoty, tudíž odpadá nudné grindování peněz, abyste našetřili desítky milionů na vysněnou automobilovou legendu, což je dobře. Jenže v této podobě je to zase zvláštní nepoměr.

Forza Motorsport Trailer.Video: Microsoft / Turn 10, Garáž.cz

Také úroveň grafiky se dost liší okruh od okruhu, auto od auta – a hlavně platforma od platformy. Na Xboxu je hra velmi slušně odladěná, PCčkaři si však stěžují na větší množství chyb a zpomalování framerate. Je jisté, že většinu chyb (a existuje skutečně velmi dlouhý oficiální seznam nahlášených problémů) vývojáři brzy opraví a další vylepšení budou následovat v příštích měsících (což je bohužel typické pro současný stav herního průmyslu), jenže…

... stejně máme při hraní poněkud rozporuplné pocity. Samotné závodění je skvělá zábava, aut je skutečně bezpočet a tratě jsou propracované a povedené, ale kariéra měla být o dost propracovanější, odemykání vylepšení v této podobě nedává moc smysl a některé další mechanismy mohly být dotaženější. V současné podobě Forza Motorsport představuje skvělou platformu pro zábavné virtuální závodění (především v multiplayeru), ale až budoucí updaty ukážou, jak skutečně dobrou závodní hrou je.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme společnosti Microsoft CZ.

Reklama

Související témata:
Microsoft
Načítám